April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۸۲۴
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
0
افزایش مصرف گاز خانگی در ترکیه به دلیل برودت هوا موجب شده تا قیمت برق در ترکیه به بالاترین رقم خود در سال های گذشته برسد.
قیمت برق در ترکیه ترمز بریدپول‌نیوز - افزایش مصرف گاز خانگی در ترکیه به دلیل برودت هوا موجب شده تا قیمت برق در ترکیه به بالاترین رقم خود در سال های گذشته برسد و شرکت توزیع گننده گاز ترکیه (بوتاس) ناگزیر شود عرضه گاز به نیروگاه های برق را کاهش دهد.

افزایش مصرف گاز خانگی در ترکیه به دلیل برودت هوا موجب شده تا قیمت برق در ترکیه به بالاترین رقم خود در سال های گذشته برسد و شرکت توزیع گننده گاز ترکیه (بوتاس) ناگزیر شود عرضه گاز به نیروگاه های برق را کاهش دهد و به صنایع توصیه کند تولید خود را کاهش دهند.

به گفته منابع گازی، مصرف روزانه گاز ترکیه در ماه دسامبر به بالای 200 میلیون متر مکعب رسیده در حالی که این رقم در ماه گذشته و مدت مشابه سال قبل حدود 175 تا 180 میلیون متر مکعب بوده است. دمای هوا در دمسابر امسال سردتر از حد معمول گزارش شده است.

به گفته تجار، قیمت هر مگاوات برق در ترکیه به نزدیکی 225 لیره رسیده که بالاترین رقم در طی سال های گذشته است.

منابع انرژی گفتند، شرکت بوتاس برای کمک به حل این مشکل، عرضه گاز به نیروگاه های گاز سوز دولتی و خصوصی را 90 درصد کاهش داده و به برخی از شرکت های صنعتی توصیه کرده که تولید غیرضروری خود را کاهش دهند.

یک تاجر که نخواست نامش فاش شود گفت: «روشن است که هیچ برنامه ریزی یا هماهنگی ای با بخش انرژی برای وقوع وضعیت های اینچنینی در بازار انجام نشده است.»

وی افزود: «ابتدا با کاهش عرضه گاز از سوی ایران به ترکیه آغاز شد. بازار این مشکل را برطرف کرد، اما سپس هوا در ماه دسامبر سردتر از حد معمول شد و موجب بالا رفتن مصرف خانگی گردید. .. واکنش دولت کاهش عرضه گاز بوده و اکنون نیروگاه ها قادر به فعالیت نیستند.»

به طور متوسط حدود 30 درصد از تولید برق ترکیه از طریق نیروگاه های گازی تامین می شود، که این رقم ممکن است در طی فصل زمستان به بالای 50 درصد نیز برسد. ظرفیت تلوید برق در ترکیه حدود 80 هزار ماگاوات است، اما کاهش عرضه گاز موجب کاهش قابل توجه ظرفیت تولید نیروگاه ها شده است.

ایران به دلیل برودت هوا در این کشور، اوایل ماه جاری عرضه گاز به ترکیه را به میزان یک سوم کاهش داد، اما پس از چند روز عرضه گاز ایران به حالت عادی بازگشت.

ترکیه بخش عمده ای از گاز خود را از کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان تامین می کند.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: