April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۸۴۸
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
0
بهنیا با اشاره به افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت تمام شده قطعات، گفت: افزایش هزینه تولید ممکن است باعث ایجاد بحران جدی در بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی شود.
پول‌نیوز - سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به افزایش قیمت برخی مواد اولیه داخلی صنعت خودرو،‌ گفت: در نشست قطعه‌سازان با مدیران خودروساز مقرر شد کارگروه ۳جانبه با حضور قطعه‌سازان، خودروسازان و وزارت صنعت تشکیل و آنالیز جدیدی از قیمت قطعات خودرو تهیه شود.

فرهاد بهنیا در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت برخی مواد اولیه داخلی مورد نیاز در صنعت قطعه‌سازی افزایش یافته و این مسئله باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید شده است.

وی ادامه داد:‌ بیشترین افزایش قیمت از سوی شرکت‌های دولتی اتفاق افتاده که می‌توان به رشد قیمت محصولات فولاد مبارکه و همچنین محصولاتی مانند مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی اشاره کرد.

بهنیا تصریح کرد: افزایش قیمت این مواد اولیه در برخی موارد طوری بوده که قیمت ماده اولیه داخلی به بالاتر از قیمت مواد وارداتی رسیده است.

وی با بیان اینکه طی سال جاری برخی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان گسترش و وزارت صنعت قیمت محصولات خود را 22 تا 30 درصد افزایش داده‌اند، گفت: محصولات شرکت فولاد مبارکه 22 درصد افزایش قیمت داشته که این مسئله روی قیمت تولید قطعات خودرو تأثیرگذار بوده است.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به جلسه هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با مدیران ‌عامل سایپا و ایران‌ خودرو گفت: در جلسه با خودروسازان عنوان کردیم که یکی از راه‌‌های کاهش قیمت خودرو، عدم افزایش قیمت مواد اولیه و حرکت به سمت کاهش قیمت مواد اولیه داخلی است.

وی هزینه‌های دولتی تولید خودرو را حدود 36 تا 40 درصد قیمت فروش خودرو عنوان کرد و گفت:‌ این هزینه‌ها شامل شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث، هزینه‌های پرداختی به سازمان حمایت و عوارض گوناگون می‌شود که اگر کاهش یابد، باعث ثبات قیمت خودرو و حتی کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

بهنیا تصریح کرد: در جلسه با خودروسازان پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه با حضور قطعه‌سازان، خودروسازان و نماینده دولت را مطرح کردیم تا قیمت ورودی‌های صنعت خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد و با آنالیز جدید قیمتی در مورد قیمت‌گذاری قطعات تجدیدنظر شود.

وی توضیح داد:‌ به این ترتیب اگر در جایی نیازمند افزایش قیمت باشیم، این اتفاق خواهد افتاد و یا اگر کاهش قیمت روی مواد اولیه اتفاق افتاده باشد، این موضوع بر قیمت قطعات لحاظ خواهد شد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه این آنالیز قیمتی ممکن است نشان‌دهنده افزایش قیمت تولید خودرو باشد، گفت:‌ می‌توانیم با اجرای راهکارهایی مانند کاهش قیمت مواد اولیه و یا کاهش هزینه‌های دولتی صنعت خودروسازی مانع از افزایش قیمت خودرو شویم.

وی تأکید کرد: اگر دولت مصمم است که قیمت خودرو در همین حد حفظ شود، بهترین راهکار کاهش هزینه‌های دولتی و کنترل ورودی‌های صنعت خودرو خواهد بود.

بهنیا با اشاره به افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت تمام شده قطعات، گفت: افزایش هزینه تولید ممکن است باعث ایجاد بحران جدی در بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی شود.

وی با بیان اینکه در جلسه با مدیران خودروساز، آنها نیز عنوان کردند که افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی به نفع خودروساز و قطعه‌ساز نیست‌، گفت:‌ بحثی در مورد دستور مدیران خودروساز به شرکت‌های تأمین کننده قطعاتشان برای کاهش قیمت قطعات مطرح نشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: