April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۱۸۸
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
0
وزارت صنعت به آنهایی که می‌خواستند برگه‌های ثبت‌ سفارش خودروهای ممنوع‌الورود را میلیونی بفروشند، رودست زد!
پول‌نیوز - این روزها سایت ثبت سفارش خودرو دچار تغییرات بسیاری مي‌شود به طوري كه ديروز ناگهان اعلام شد تمامي ثبت سفارش ها ي انجام شده از قبل يعني از تاريخ يكم دي ماه جاري براي خودروهاي ممنوع الورود ابطال شده است . هفته گذشته بعد از بسته شدن يك روزه ثبت سفارش برخي برندها ، شاهد بوديم كه دوباره سايت ثبت سفارش باز شد اما اين امكان براي برخي برند ها همچنان نشدني باقي ماند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، دراين ميان آنهايي كه با اطلاع از قريب الوقوع بودن اين قانون اقدام به ثبت سفارش كرده بودند قصد داشتند ثبت سفارش هايي كه با قيمت كمتر از ١٥٠هزارتومان خريداري كرده بودند را در بازار آزاد به واردكنندگان ديگربا قيمت هاي ميليوني بفروشند اما روزگذشته خبر رسيد كه آن ثبت سفارش ها نيز باطل اعلام شده است . در اين ميان برند هاي ب ام و ، لكسوس ، مرسدس از جمله مهمترين برندهايي هستند كه همچنان تا تعيين تكليف از سوي شركت هاي مادر امكان واردات نخواهند داشت .

اين عدم امكان البته شامل ثبت سفارش هايي كه در آذر وقبل از آن انجام شده نمي شود و واردكنندگان همچنان مي‌توانند براي واردات برندهاي مذكور از ثبت سفارش هاي قبلي استفاده كنند . هنوز معلوم نيست كه تعداد ثبت سفارش هايي كه در دي ماه باطل شده چه تعداد است و آيا در مقايسه با ثبت سفارش هايي كه در ماه هاي قبل از آن انجام شده ميزان قابل توجهي بوده يا خير ؟

دو روز پیش دو خودروی پرفروش و لاکچری لکسوس nx در تیپهای 200 و 300 به یکباره از روی سایت برداشته شدند. نکته قابل توجه در این است که مجوز واردات هر دوی این مدل‌ها تا اول دی‌ماه سال آینده تمدید شده بود و جالبتر از آن که ثبت سفارش برخی از واردکنندگان که تاییدیه ثبت خود را پس از اول دي ماه امسال اخذ کرده و موفق به دریافت کد 8 رقمی ثبت سفارش نيز روی این دو مدل شده بودند هم  در اقدامی عجیب باطل گردید. اما در همان روز شرکت ایرتویا موفق شد مدل راو4 را روی سایت اضافه كند .

گفتني است اینبار مدل راو4 در 6 تیپ یکسان فقط با کدهای مختلف ظاهر شده است. اقدامی که چندی پیش از شرکت پرشیاخودرو و قبل از بسته شدن سایت برای مدلهای ب ام و نيز انجام شده بود .

به گفته كارشناسان این اقدام یعنی باز کردن یک مدل یکسان با چند کد مختلف به علت وجود تفاوتهای ظاهری شامل کیت بدنه و رینگها و آپشنهای داخلی مختلف بر روی همان مدل که البته این اختلافات در جدول استاندارد در وزارت صمت موجود و قابل بهره برداری جهت انجام ثبت سفارش است.

هرچند این اقدام باعث سردرگمی واردکنندگان در زمان اخذ گواهی ثبت سفارش  میشود. به هر حال این بار شرکت ایرتویا نیز این روند را در پیش گرفته و مدل راو4 را در 6 کد مختلف بر روی سایت عرضه کرده است. با حذف شدن خودروی لاکچری لکسوس nx از روی سایت و باطل شدن ثبت سفارشهای واردکنندگان برای این مدل و در غیاب مدل x4 از برند ب ام و, تنها برند لاکچری در این کلاس, خودروی پورش ماکان است که فروش این مدل را در بازار هرچه بیشتر تقویت می کند.

تا جایی که شنیده ها از بازار خودرو حاکی از آن است که تنها در دو ماه اخیر بالغ بر یکصد دستگاه از این خودروی لاکچری و گران قیمت بفروش رسیده است. از سوي ديگر مثلا در سایت ثبت سفارش خودرو مرسدس  e200 مدل سال 2017 یعنی با اتاق جدید وجود ندارد و البته نداشته است اما ٤ دستگاه از این مدل  به تازگی آمده و پلاک ملي نيز اخذ كرده و  در نمایشگاههای تهران دیده مي‌شود و با قیمتی حدود 750 میلیون تومان قابل فروش است با این وجود نمی توان با اطمینان اظهار نمود که قوانین و ضوابط و بودن یا نبودن یک مدل در سایت بتواند کنترلی در مدل‌های وارد شده به بازار داشته باشد. شركت  ستاره ایران نيز تا الان هیچ اقدامی براي ثبت سفارش اين خودرو  انجام نداده ولی  برخي واردكنندگان  از ضعف قانون استفاده کرده و اين خودرو را واورد كرده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: