کد خبر: ۲۱۵۴۶۰
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
0
وانت‌بارها تنها خودروهای بارکشی هستند که اجازه تردد در خط سوم یعنی لاین سرعت در آزادراه‌های شهری و بین شهری را دارند و آیین‌نامه‌ای نیز که آن‌ها را ملزم به اخذ بارنامه و تعیین تناژ بار کند، وجود ندارد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی زاده - هر روز شاهد عبور و مرور انواع خودروها در آزادراه‌ها هستیم و متأسفانه بیننده یا شنونده اخبار حوادث خودرویی در آن‌ها. در این میان، وانت‌بارها ازجمله خودروهایی هستند که گاه با بارگیری‌های بیش از ظرفیت خودرو، زمینه‌ساز مشکلات و حوادثی گاه مرگبار برای خود و دیگر خودروها می‌شوند.

این حوادث که ناشی از خلأهای قانونی درخصوص نحوه تردد وانت‌بارها است، جان و مال عده زیادی از مردم را در معرض خطر قرار داده یا آنان را به کام مرگ فرو برده است. درحال‌حاضر بنا بر قانون، تردد وانت‌بارها در آزادراه‌ها مجاز است و ممنوعیتی ندارد.

حتی طبق ماده 126 تبصره یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، وانت‌بارها تنها خودروهای کاروتجاری هستند که برخلاف اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و انواع بارکش‌ها اجازه تردد در خط سوم یعنی لاین سرعت در آزادراه‌های شهری و بین شهری را دارند.

علاوه بر این در بخش آیین‌نامه‌های مربوط به بارنامه و تناژ وانت‌بارها نیز با خلأ قانونی مواجهیم؛ زیرا آیین‌نامه‌ای که وانت‌بارها را ملزم به اخذ بارنامه و تعیین تناژ بار خود کند، وجود ندارد و بالطبع وانت‌بارها با بارهای غیرمجاز و بیش از ظرفیت خودرو اقدام به تردد در جاده‌ها و آزادراه‌ها می‌کنند.

ترمز وانت‌باری که بیش از حد مجاز بارگیری کرده است، در صورت بروز مشکل به‌درستی عمل نمی‌کند و این عامل موجب تصادف و یا واژگونی وانت‌بار می‌شود. بارگیری بیش از ظرفیت همچنین می‌تواند موجب ترکیدن لاستیک خودرو شود که خود از عوامل خطرآفرین است.

اضافه‌تناژ بار باعث کندی حرکت وانت‌بارها نیز می‌شود و این عامل در آزادراه‌ها که متوسط سرعت خودروها بالاست، با مخاطراتی همراه است.

 از این رو ضروری است در کمیسیون راه‌های کشور که با حضور مقاماتی از پلیس، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و دیگر ارگان‌های ذیریط برگزار می‌شود، بحث محدودیت‌های تردد وانت‌بارها در آزادراه مطرح و تبدیل به قانون شود.

اگر هم مسئولان امر تصمیم به وضع چنین قانونی نگرفتند، دست‌کم وانت‌بارها ملزم به اخذ بارنامه شوند تا بار مجاز تردد کنند و کنترل این خودروها توسط پلیس نیز آسان‌تر انجام شود. زیرا درحال‌حاضر قانون، فقط اجازه جریمه آن‌ها را به پلیس می‌دهد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: