April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
یونیفرم‌هایی که به جان مهمانداران هواپیما افتادند
کد خبر: ۲۱۵۸۰۹
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
0
در ماه‌های اخیر شمار زیادی از خدمه پرواز خطوط هوایی آمریکا، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی دنیا از نظر ناوگان هواپیما، به شکل مرموزی با عوارضی که عمدتا در ناحیه چشم و گلو پدیدار شده است روبه‌رو بوده‌اند.
پول‌نیوز - برخلاف باوری که این روزها در میان عامه مردم متداول است، مهمانداری هواپیما را می‌توان یکی از دشوارترین مشاغل دنیا دانست، زیرا پس از خلبان، بیشترین مسئولیت در هر پرواز با مهمانداران است. مهمانداران هواپیما که لباس‌فرم شرکت‌ هوایی خود را به تن می‌کنند، علاوه‌بر مسئولیت‌های دشواری که برعهده دارند، همواره باید پوششی مرتب و آراسته داشته باشند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، این پوشش‌ها که در هر جای دنیا شکلی متفاوت دارد، نمادی از هر شرکت هواپیمایی به شمار می‌رود. این روزها لباس مهمانداران به اندازه‌ای متنوع شده است و در برخی موارد نیز شاهد استفاده لباس‌های سنتی هستیم. این یک بُعد ماجراست. یونیفرم‌های مهمانداران در کنار تمام خصوصیات فیزیکی و ظاهری، باید از راحتی ویژه‌ای برخوردار باشند، چیزی که این روزها در ایرلاین‌های آمریکایی به یک آرزو تبدیل شده است.

در ماه‌های اخیر شمار زیادی از خدمه پرواز خطوط هوایی آمریکا، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی دنیا از نظر ناوگان هواپیما، به شکل مرموزی با عوارضی که عمدتا در ناحیه چشم و گلو پدیدار شده است روبه‌رو بوده‌اند، عوارضی که در‌نهایت به سردرد و سرگیجه ختم می‌شوند. خدمه این شرکت و کارشناسانی که رابطه تنگاتنگی با این شرکت هواپیمایی دارند، این عوارض را ناشی از یونیفرم‌های جدیدی می‌دانند که این شرکت پس از 30 سال در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی معرفی کرد.

به‌گفته انجمن مهمانداران حرفه‌ای، انجمنی که 25 هزار خدمه پرواز در آمریکا را تحت پوشش خود دارد، تا به امروز 2 هزار و 300 خدمه در این مورد گزارش‌هایی ارائه کرده‌اند که اکثر آن‌ها به نقش این یونیفرم‌های جدید در ایجاد این عوارض اشاره داشته‌اند. اگرچه سخنگوی خطوط هوایی آمریکا با رد ادعای این انجمن، تعداد گزارش‌های ارائه‌شده از سوی خدمه را فقط 450 مورد دانست، از آمار و ارقام اعلام شده اظهار تعجب کرد!

درمجموع با احتساب خدمه پرواز، 70 هزار کارمند ازجمله نیروهای امنیتی گیت‌ها و همچنین نیروهای زمینی این خطوط هوایی این یونیفرم‌ها را دریافت کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست به غیر از خدمه پرواز، چه تعداد گزارش از کارمندان بخش‌های دیگر در این مورد مخابره شده است. لباس‌های جدید خطوط هوایی آمریکا از پشمی ترکیبی تهیه شده، این در حالی است که دامن و بلوزها از جنس نخ هستند.

در چند ماه گذشته، خطوط هوایی آمریکا بیش از یک‌میلیون دلار را روی سه دوره آزمایش سم‌شناسی برای انواع لباس‌های ارائه‌شده هزینه کرده است. با این حال این آزمایش‌ها تا امروز موفق به تشخیص دلیل اصلی چنین عوارضی نشده‌اند. گفتنی است چهارمین دوره این آزمایش هم‌اکنون در دست انجام است.

یک سخنگوی خطوط هواپیمایی آمریکا به «بیزنس اینسایدر» می‌گوید: «این یونیفرم‌ها کاملا ایمن هستند. ایمنی و آسایش اعضای تیم ما در اولویت است و نسبت به رفع هرگونه مشکل جانبی بهترین اقدام را خواهیم کرد.» وی اضافه می‌کند: «ما از تمام کسانی که مشکلاتی را بر اثر استفاده از این یونیفرم‌ها تجربه کرده‌اند، درخواست می‌کنیم تا موارد مشکوک را گزارش کنند.»

به‌عنوان جایگزین، خطوط هوایی آمریکا به کسانی که در استفاده از این یونیفرم‌ها با مشکل مواجه بوده‌اند، اجازه استفاده از یونیفرم‌های قدیمی را داده است. اما رابرت راس، رئیس انجمن مهمانداران حرفه‌ای نظر دیگری دارد. وی در نامه‌ای که به خطوط هواپیمایی آمریکا ارسال کرده، نوشته است: «متاسفانه به رغم گذشت چند ماه، این لباس‌ها همچنان اعضای ما را در معرض خطر قرار می‌دهند. اگرچه ما قدردان اقدامات انجام‌شده برای رفع این مشکلات هستیم اما به نظر می‌رسد این اقدامات به اندازه کافی مثمرثمر واقع نشده‌اند.

مطمئن هستم یکی از مواد به‌کاررفته در لایه داخلی این یونیفرم‌ها موجب ایجاد چنین مشکلاتی شده است. برخی مهمانداران واکنشی فوری به این یونیفرم‌ها داشته‌اند، اما برخی دیگر پس از مدتی به جنس آن‌ها عادت کرده‌اند. خود من هم این لباس‌ها را یک روز تمام به تن کرده‌ام، اما با گذشت تنها 12 ساعت، نواحی سینه، گردن و دست‌هایم کاملا قرمز شدند.»

لازم به ذکر است این انجمن به‌طور مجزا در حال انجام آزمایش‌هایی روی این یونیفرم‌هاست، آزمایش‌هایی که تا امروز 20 هزار دلار هزینه بر گردن این انجمن انداخته است اما در این مورد نه خطوط هواپیمایی آمریکا و نه انجمن مهمانداران حرفه‌ای، هیچ کدام دلیل موجهی برای بروز چنین عوارضی ندارند.

یکی از خدمه پرواز که به‌شدت تحت تاثیر عوارض این یونیفرم‌ها قرار گرفته است، می‌گوید: «در خلال یک پرواز گلویم به شدت دچار سوزش شد، به‌طوری که در نهایت بدنم با کهیر به این یونیفرم واکنش نشان داد. تا امروز 12 بار توسط دکترها ویزیت شده‌ام و چیزی حدود 40 روز تحت آزمایش‌های مختلف قرار گرفته‌ام. این روزها لباس بیمارستان و انواع داروها به مهم‌ترین ابزار شغلم تبدیل شده‌اند!»

البته، این اولین باری نیست که مهمانداران آمریکایی با چنین مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در سال 2011 نیز برخی مهمانداران خطوط هوایی آلاسکا با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که یونیفرم‌های تهیه‌شده برای هر دو شرکت از یک برند، یعنی «توئین‌هیل» تهیه شده است. با وجود این که در آن زمان هم تعدادی از مهمانداران به مراجع قضایی شکایت کرده بودند، اما دادگاه علاوه‌بر دفاع از این شرکت، مهماندارانی را که حاضر به پس گرفتن شکایات و مصاحبه نکردن با رسانه‌ها نشدند، به پرداخت جزای نقدی محکوم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: