کد خبر: ۲۱۸۳۱۰
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
0
حسن امیری گفت: با توجه به اهمیت صنعت سنگ آهن در بازار سرمایه، سازمان بورس به منظور حمایت از صنایع بورسی، به رایزنی و مذاکره با دولت پرداخته است.
قیمت سنگ آهنی رقابتی می شودپول‌نیوز - معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قیمت گندله و کنسانتره آهن باید آزاد شود.

حسن امیری با اشاره به ضرورت آزادسازی قیمت سنگ آهن گفت: با توجه به اهمیت صنعت سنگ آهن در بازار سرمایه، سازمان بورس به منظور حمایت از صنایع بورسی، به رایزنی و مذاکره با دولت پرداخته است.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیر موضوع و دغدغه سهامداران مبنی بر حق انتفاع و حقوق دولتی معادن است، این در حالی است که با توجه به اهمیت صنعت سنگ آهن در بازار سرمایه، برای رفع مشکلات این صنعت، بناداریم که یک فرمول قیمتگذاری مانند پالایشی ها و خوراک پتروشیمی ها را نیز برای این صنعت پیشنهاد دهیم تا به این ترتیب، دغدغه چندین و چندساله صنعت سنگ آهن برطرف شود.

وی تصریح کرد: در واقع تلاش می شود تا بحث حق انتفاع معادن نیز، از یک فرمول مشخص تابعیت کند و دغدغه ارزان فروشی وجود نداشته باشد؛ بر همین اساس، در حال نهایی کردن این فرمول هستیم تا پس از مدل سازی آن، صنعت سنگ آهن را رقابت پذیر کنیم.

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا این فرمول در بودجه ۹۶ اجرایی خواهد شد؟ گفت: ما تمام تلاش خود را برای اجرایی و کاربردی کردن این فرمول به کار بسته ایم؛ اما با توجه به مدت زمان موجود، این فرمول به بودجه ۹۶ نخواهد رسید. بر این اساس در سال ۹۶، مساله کاهش حق انتفاع معادن را در قالب دیگری دنبال خواهیم کرد.

به گفته امیری؛ حقوق دولتی، بهره مالکانه و  قیمت رقابتی همه در این فرمول قرار می گیرند که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موافقت اولیه برای اجرایی شدن این فرمول را داشته است.

به گزارش مهر، فعالان این صنعت عنوان می کنند چنانچه سنگ آهن مانند فولاد در بورس کالا به صورت مرتب عرضه شود به منظور حمایت از صنایع و بازار داخلی می توان تخفیف  ۵ در صدی را برای محصولات در نظر گرفت و این محصولات را در رینگ داخلی عرضه کرد. چنانچه تا سه بار عرضه برای این محصولات تقاضایی وجود نداشت، عرضه در رینگ صادراتی انجام شود. با این شیوه عوارض صادراتی برای سنگ آهن می تواند حذف شود

منبع: مهر
برچسب ها: سنگ آهنی ، پول نیوز ، بورس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: