کد خبر: ۲۱۸۸۳۷
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
0
همایش پیشین نقش و وظیفه‌اش این بود که به طرف‌های خارجی اعلام کند تا بدانند مشتری ایرانی چه چیزهایی را طلب می‌کند.
پول‌نیوز - چهارمین همایش صنعت خودروی ایران با محوریت خدمات پس از فروش، در حالی برگزار می‌شود که طی سال جاری پای برخی تولید‌کنندگان بزرگ دنیا به ایران باز شده است و به گفته مسئولان دولتی تا پایان سال بر تعداد این قراردادها افزوده خواهد شد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، قراردادهایی که در پی خود علاوه بر افزایش میزان تولید، تنوع و رقابت شدیدی نیز برای صنعت و بازار خودروی کشور به ارمغان می‌آورند.

این موضوع در کنار نگاه بسیار ویژه و خاص به خدمات پس از فروش و چرایی برگزاری این همایش و اثرات آن بر صنعت خودروی کشور، موضوعی بود که با ساسان قربانی‌، دبیر چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو درمیان گذاشتیم.

 در‌حالی‌که سال جاری مذاکرات خودرویی بسیاری را شاهد بودیم که برخی از آنها نهایی و برخی دیگر نیز در حال امضاست، چرا چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران با موضوع خدمات پس از فروش برگزار خواهد شد؟

سوال بسیار خوبی است. در همایش اول، ما بر معرفی صنعت خودرو ایران متمرکز شدیم و اینکه صنعت خودروی ایران چیست و در چه حد و اندازه‌ و موقعیتی است اما در همایش دوم، تمرکز خود را بر بحث تدوین استراتژی صنعت خودرو برای مخاطبین گذاشتیم. در این زمینه اعلام کردیم که صنعت خودروی ایران برای آینده چه برنامه و اهدافی دارد. در همایش سوم بحث رقابت‌پذیری را مطرح کردیم و به مساله قیمت و کیفیت خودرو پرداختیم.

در آن‌جا چون بحث قیمت و کیفیت مطرح بود سعی کردیم به سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز بپردازیم. با این رویکرد که کسی که می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، باید بداند قیمت خودرو و همچنین کیفیت برای کشور بسیار اهمیت دارد. اما از طرفی برای جلب رضایت مشتری همواره سه عامل در نظر گرفته می‌شود. یعنی گفته می‌شود باید سه عامل کیفیت، قیمت و خدمات را همزمان ارائه دهید. چون در همایش‌های پیش این موارد را داشتیم و قرار بر این شد که زمینه کلی کنفرانس بر فروش و خدمات پس از فروش متمرکز شود.

اما در نیم روز اول به طور خاص به قراردادها، همکاری‌ها و نتایجی که داشته است، پرداخته خواهد شد. در این زمینه از سازمان گسترش (ایدرو)، ایران‌خودرو، سایپا، پژو و سیتروئن سخنران خواهیم داشت. ضمن اینکه وزیر صنعت و یکی از مقامات ارشد دولت هم سخنرانی خواهند داشت.

 برای ادامه همایش چه برنامه‌هایی خواهیم داشت؟

نیم‌روز اول به‌صورت کامل روی بحث قراردادها متمرکز هستیم، اما در بعدازظهرها شرکت‌هایی که با کشورمان قرارداد دارند، برنامه‌های خود را در زمینه خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند. در قراردادهایی که پیش از این با خودروسازان خارجی امضا می‌شد، مشکل بزرگ‌مان بحث خدمات پس از فروش بود.

یعنی خودرو از طرف این شرکت‌ها فروخته می‌شد اما کیفیت خدمات پس از فروش در سطح جهانی نبود. در حال حاضر این همایش می‌خواهد به این مساله بپردازد که شما اگر خودرو تولید کردید، خدمات پس از فروش را هم باید در همان سطحی که در خارج عرضه می‌کنید، در ایران هم ارائه بدهید. این دلیلی بود که ما همایش را با موضوع فروش و خدمات پس از فروش برگزار کردیم.

 با توجه به برگزاری همایش قبلی با موضوع رقابت‌پذیری و همچنین قیمت و کیفیت، فکر می‌کنید آن همایش تا چه اندازه توانست به صنعت خودروی کشور کمک کند؟

ما در همایش سوم وقتی بحث قیمت و رقابت‌پذیری را مطرح کردیم که قراردادی امضا نشده بود و مذاکرات در حال انجام بود. این همایش نقش و وظیفه‌اش این بود که به طرف‌های خارجی اعلام کند تا بدانند مشتری ایرانی چه چیزهایی را طلب می‌کند. همایش بازوی اجرایی ندارد و وظیفه‌اش اطلاع‌رسانی است. به عقیده بنده این اطلاع‌رسانی به نحو احسن انجام شده است‌. طرف‌های ایرانی عنوان می‌کنند قراردادها بسیار خوب بسته شده و نکات ضعفی که در قراردادهای قبلی وجود داشته، پوشانده شده است.

اینکه تا چه حد این موضوع به برگزاری همایش مرتبط است، باید بررسی شود اما در این همایش‌ طرف خارجی، نظر رئیس جمهور را در خصوص صنعت خودرو متوجه می‌شود. رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرد ما بازارمان را با شرکت‌هایی تقسیم خواهیم کرد که تولید را در داخل کشور انجام دهند. این پیام به صورت رسمی از سوی رئیس جمهور و وزیر صنعت به مخاطبین داده شده که کلید تمرکز و موفقیت در بازار ایران داخلی‌سازی محصولات است. طبیعتا از قبل ساخت داخل کردن محصولات بحث اشتغال، توسعه اقتصادی و حرکت زنجیره تامین مطرح می‌شود. وقتی ما بتوانیم در کلاس جهانی قطعه تولید کنیم، می‌توانیم وارد بازارهای جهانی شویم و قطعات را صادر کنیم.

 پس به عقیده شما همایش‌های برگزار شده در کشور موفق بوده است؟

فکر می‌کنم همایش‌های ما به‌صورت نسبی موفق بوده البته نمی‌گویم که ضعفی نداشته است. در تلاش هستیم ضعف‌هایی را که وجود دارد، برطرف کنیم. اما این همایش‌ها به اهداف خودش نزدیک شده است و تغییر و تحول را در صنعت خودروی کشور حس می‌کنیم. در خیابان‌ها هم این تغییرات دیده می‌شود و محصولات جدید و متنوعی به بازار عرضه شده است. همه برندهایی که در ایران کار می‌کنند برای ارائه محصولات جدید رقابت دارند و محصولاتشان جایگزین خودروهای قدیمی خواهد شد.

 بحثی که در خدمات پس از فروش در کشورمان مطرح می‌شود، استفاده از قطعات بی‌کیفیت و تقلبی است. از طرفی مشکل دیگری که قطعه‌سازان ما با آن روبه‌رو هستند، عدم تامین سرمایه و نقدینگی‌ است. آیا این همایش می‌تواند امکان جذب سرمایه‌گذار و شریک را برای صنعت قطعه‌سازی فراهم کند؟

بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان، چه قطعه‌سازانی که تکنولوژی روز دارند و چه آن‌هایی که می‌خواهند کارشان را توسعه بدهند و تکنولوژی روز را وارد و با شرکای خارجی‌شان کار کنند، نقدینگی دارند. بخشی از این مشکل نقدینگی به سیاست‌های نامناسبی که برای خودروسازی در نظر گرفته‌اند، بازمی‌گردد، مثلا قیمت‌گذاری در یک نقطه دیگر.

این همایش به‌صورت مستقیم به این مساله نمی‌پردازد، یعنی موضوع همایش این نیست که مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور را مطرح کند اما به این موضوع اشاره خواهد شد که اگر می‌خواهیم سطح تکنولوژی قطعات خود را بالا ببریم، وارد بازارهای جهانی شویم یا در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم باید تکنولوژی روز داشته باشیم. تکنولوژی روز نیازمند سرمایه‌گذاری و منابع مالی مناسب است. اگر این امر محقق نشود، موفق نخواهیم بود. این مساله به‌صورت تلویحی در همایش مطرح خواهد شد.

 فکر می‌کنید خدمات پس از فروش در افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی تا چه حد تاثیرگذار خواهد بود؟

به عقیده من تاثیر زیادی خواهد گذاشت. اگر خودم را به‌جای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که کار خدمات پس از فروش انجام می‌دهند، بگذارم و ببینم که خدمات پس از فروش موضوع یک همایش بزرگ و بین‌المللی است واقعا احساس مسئولیتم چند برابر خواهد شد. وقتی بالاترین مقامات و مدیران ارشد اقتصادی و سیاسی در رابطه با این موضوع صحبت می‌کنند و وقتی اعتراض و خواست مردم به سمع و نظر این قشر برسد، مسئولین خدمات پس از فروش قطعا تغییرات بزرگی خواهند داشت.

علاوه بر اینکه در این همایش آخرین پیشرفت‌ها در بحث خدمات پس از فروش از سوی بهترین‌های دنیا را معرفی خواهیم کرد. در نهایت این مقایسه صورت خواهد گرفت که ما کجا هستیم و آنها کجا! پس مشتری ایرانی حق دارد سطح بیشتری از خدمات را درخواست کند. به‌نظر من این همایش می‌تواند یک شوک برای حرکت
شرکت‌ها باشد.

 در بحث تولید خودرو و قطعه قراردادهای جوینت‌ونچر داریم. آیا در بحث خدمات پس از فروش هم می‌توانیم این نوع قرارداد را داشته باشیم؟

برخی برندها همزمان با تولید خودرو در کشور، خدمات پس از فروش را به بالاترین سطح ارتقا می‌دهند زیرا رقابت‌پذیری در صنعت خودرو بسیار مهم است. به نظر من خدمات پس از فروش ما نیز وارد یک رقابت خواهد شد و شرایطی را در سال‌های آینده خواهیم داشت که سطح خدمات در آن به‌شدت بالا می‌رود چون شرکت‌های مطرح بین‌المللی وارد کشور می‌شوند و آخرین سطح از خدمات را ارائه خواهند کرد.

 تا چه میزان می‌توان به امضای قراردادهای جدید در این همایش امیدوار بود؟

تمام مذاکراتی که در مرحله نهایی است امکان دارد در همین همایش مطرح شود که قراردادها به نتیجه رسیده است و محصولات جدید عرضه خواهد شد. این مساله هم برای بخش خودرو و هم برای قطعه‌سازان تی‌یر1 مطرح است.

به‌هرحال ما تجربه برگزاری چهار همایش را داشتیم و به ندرت پیش آمده است که همایشی به‌طور مرتب در چهار سال پیاپی برگزار شود. این همایش باعث شده است طرف‌های بین‌المللی به ما با دید دیگر بنگرند. چون اکثر کشورهای صاحب‌ خودروسازی این نوع همایش‌ها را دارند. این همایش به محلی برای گردآوری اطلاعات و تضارب آرا و آشنا شدن با شرکای بالقوه‌ای که در داخل کشور حضور دارند، تبدیل شده است. به نظر من اگر بتوانیم به‌درستی اطلاع‌رسانی و اهداف را پیگیری کنیم، این همایش نقش قابل توجهی در توسعه صنعت خودرو کشور خواهد داشت. این همایش یک اطلاع‌رسانی در سطح بین‌المللی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: