کد خبر: ۲۱۹۲۰۹
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
0
فتاح با استقبال از همکاری پژوهشی با مرکز پژوهش‌های مجلس، ابراز امیدواری کرد تا در راستای این تفاهم‌نامه نیازهای تقنینی کمیته امداد مرتفع و برخی مسائل مددجویان حل شود.
پول‌نیوز - تفاهم‌نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته امداد، توسط روسای دوطرف امضاء شد.

باتوجه به اتمام تفاهم‌نامه دوساله همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیته‌امداد امام خمینی(ره) و تجربه مثبت به دست آمده از این همکاری، تفاهم‌نامه همکاری مشترک جدیدی امروز (سه‌شنبه 26 بهمن ماه) به امضای کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و  پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) رسید.

کاظم جلالی در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، با اشاره به ساختار و کارکرد مرکز پژوهش‌های مجلس و نگاه کارشناسی این مرکز به لوایح و طرح‌ها، توضیح داد: متاسفانه از یک سو دولت‌ها در کشور نسبت به نوشتن لایحه و ارائه آن به مجلس کم‌کار هستند و از سوی دیگر مرجع مشخصی در دولت‌ها برای تهیه لوایح وجود ندارد، ضمن اینکه قانون اساسی به دلیل بار مالی برخی قوانین، ابتکار عمل در قانون نویسی را براساس اصل 75 به دست دولت‌ها سپرده است، از همین‌رو انتظار می‌رود تا دولت‌ها در قانون نویسی پیش‌قدم شوند تا برخی نیازمندی‌ها به قوانین مرتفع شود.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با نگاهی و دیدی که به مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در حوزه اقتصادی فارغ از نگاه‌های سیاسی دارد می‌تواند به محل اجماع نظرات کارشناسی و پژوهشی دولت و مجلس تبدیل شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به رویکرد گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته گزارش مطلوبی را در خصوص وضعیت اقتصاد ایران تهیه و منتشر کرد که گزارش وضعیت اقتصادی سال 95 کشور نیز در حال تدوین نهایی است و با انتشار آن طی دوره‌ای 10 ساله می‌توان روندی از اقتصاد یک دهه ایران را ارائه کرد و مورد مطالعه قرار داد.

جلالی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک امضا شده مرکز پژوهش‌های مجلس و دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید بهشتی، سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه نیرو و سایر مراکز علمی و پژوهشی از همکاری پژوهشی با کمیته امداد استقبال و ابراز امیدواری کرد که این تعامل خدمتی در جهت توانمندسازی کمیته امداد در خدمت به مستضعفان و محرومان باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) در خدمت مستضعف‌ترین اقشار جامعه که جزء صاحبان انقلاب نیز هستند، قرار دارد؛ افرادی که به دلیل محرومیت نیازمند توجه هستند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: چابک‌سازی کمیته امداد و اقدامات انجام گرفته در این مجموعه، اقدامی مثبت در خدمت به محرومان است و انتظار می‌رود تا تعامل مرکز و کمیته امداد به چابک سازی، توانمندسازی و ارتقا جایگاه این مجموعه منتهی شود.

وی با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب‌های اجتماعی، تاکید کرد: با دستورات موکد مقام معظم رهبری و متعاقب آن آقای دکتر لاریجانی رییس محترم مجلس، بخش عمده تلاش‌های و همکاری‌های با کمیته امداد امام خمینی (ره) به ویژه تفاهم‌نامه همکاری مشترک باید در راستای ارتقا خدمات به محرومان و مستضعفان و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

جلالی با استقبال از همکاری مرکز و کمیته امداد تاکید کرد: در تکمیل اقدامات مشترک گذشته در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید نیازها، خلاءها و تداخل‌های قانونی شناسایی شود و اقدامات تقنینی در این بخش‌ها انجام پذیرد که این کار می‌تواند در قالب همکاری دوجانبه تعریف شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه حجم عمده‌ای از بودجه کشور صرف تصدی گری و پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود، تصریح کرد: باید گام‌های مثبتی در جهت چابک‌سازی دستگاه‌ها برداشته شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: 22 بهمن امسال به مانند سال‌های پیش نشان داد، مردم ایران اسلامی همراه و همگام انقلاب اسلامی هستند و باید تمام تلاش‌ها و همکاری‌های را در راستای رفع مشکلات آنها به ویژه رفع مشکلات معیشتی و ریشه‌کنی فقر در کشور باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان کمیته امداد امام خمینی (ره) را در یک موضوع خلاصه کرد، گفت: اداره بخشی از جامع در حوزه‌هایی همچون اشتغال، بهداشت و درمان، مشاوره و اقتصاد برعهده کمیته امداد قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه متاسفانه نگاه به برخی مشکلات و رفع آنها در کشور با تاخیر همراه است، گفت: متاسفانه برای خانواده افرادی که سرپرست آنها به زندان محکوم می‌شوند هیچ برنامه‌ قابل قبولی نداریم در حالیکه این خانوارها پس از محکومیت سرپرست، نیازمند کمیته امداد می‌شوند؛ که این بخش‌ها هم می‌تواند محور همکاری‌های پژوهشی دوجانبه باشد.

وی هر اقدام و همکاری با کمیته‌امداد به ویژه در ریشه‌کنی فقر را ارزشمند دانست و گفت: ریشه‌کنی فقر نیازمند کاری کارشناسی و نگاه علمی است چراکه اساس کار باید حذف فقر باشد نه آنکه با پرداخت مبالغی اندک در جامعه پول تقسیم کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد تا کمیته‌ای با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته‌امداد امام خمینی (ره) تشکیل شود تا به طور نوبه‌ای گزارش‌هایی را از اقدامات انجام گرفته در قالب این تفاهم نامه همکاری مشترک تهیه و ارائه کند.

پرویز فتاح نیز در این نشست با ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک مرکز و کمیته امداد، گفت: امیدوارم تا با همکاری گسترده دو جانبه بتوان از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس در کاهش فقر و کمک به کمیته امداد و نظام بهره گرفت.

وی کمیته امداد امام خمینی (ره) را نهادی وابسته به آحاد ملت و در مسیر اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ماموریت کمیته امداد در راستای فقرزدایی با آموزه‌های دین اسلام آمیخته است و عملکرد مسئولان و کارکنان این مجموعه در راستای عمل خیر و احسان است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به وظایف این مجموعه، خاطرنشان کرد: کمیته امداد جزء نخستین نهادهایی بود که امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد را در 14 اسفند 57 بنا نهاد که این بیانگر اهمیت این نهاد و توجه نظام به رفع فقر و محرومیت از کشور است.

وی وضعیت فعلی فقر در کشور را یک بیماری دانست و توضیح داد: این بیماری ناشی از تورم، رکود، قاچاق و بیکاری است که مشکلاتی معیشتی برای مردم ایجاد کرده است.

فتاح یادآور شد: متاسفانه بیش از 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم که در وضعیت محرومیت زندگی می‌گذرانند و باید برای بهبود معیشت آنها تلاش کرد.

وی افزود: بهتر است با کارپژوهشی و کارشناسی رسیدگی به امور محرومین در کشور متمرکز شود و از منظر تقنینی نیز نیازها و خلاءهای قانونی رفع شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) توضیح داد: متاسفانه نواقصی در رسیدگی به امور محرومان و مستضعفان وجود دارد که این نواقص از منظر قوانین نیز قابل بررسی است.

وی اجرایی و اجباری نشدن بیمه اجتماعی را یکی از مشکلات جامعه دانست و گفت: متاسفانه خانواده محکومان به زندان یا اعدام، با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه می‌شوند در حالیکه می‌توان در زمان صدور حکم برای رفع این مشکلات نیز، راهکارهایی اندیشیده شود.

فتاح با بیان اینکه اکنون 72 هزار دانشجوی تحت پوشش کمیته امداد در دانشگاه‌های کشور داریم، گفت: این تعداد دانشجو هزینه بالایی دارند که این میزان حجم انبوهی بر هزینه‌های کمیته امداد برجای گذاشته است که می‌توان برای کاهش آن راهکارهایی حمایتی در نظر گرفت.

وی افزود: نگاه ما در کمیته امداد این است که با نگاه علمی به سمت استقلال اقتصادی محرمان حرکت کنیم و از توان مرکز پژوهش‌های مجلس در این مسیر استفاده کنیم.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه منحنی مددجویی کشور در سال جاری منفی شده است، گفت: مددجویان کمیته امداد در سال جاری 9.5 درصد کاهش داشته است و 35 درصد از این سطح کاهش یافته به دلیل خودکفایی مددجویان بوده است.

وی با اشاره به چابک سازی کمیته امداد در چند سال اخیر، توضیح داد: باید برای ارائه خدمت در کمیته امداد به سمت همکاری‌های داوطلبانه حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 10 هزار پزشک و حدود 15 هزار وکیل برای ارائه خدکت داوطلبانه به مددجویان کمیته امداد اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم این همکاری‌ها در بخش‌های دیگر نیز ایجاد شود.

فتاح با استقبال از همکاری پژوهشی با مرکز پژوهش‌های مجلس، ابراز امیدواری کرد تا در راستای این تفاهم‌نامه نیازهای تقنینی کمیته امداد مرتفع و برخی مسائل مددجویان حل شود.

ایروان مسعودی اصل معاون پژوهش‌های فرهنگی-اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست، با ابراز نگرانی نسبت به گسترش آسیب‌های اجتماعی در کشور، گفت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشور در حال تبدیل شدن به بحران هستند؛ از همین رو باید برای رفع آن راهکارهایی علمی و کارآمد در نظر گرفت.

وی یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی کشور را مشکل حاشیه‌نشینی دانست و تاکید کرد: باید در تعامل مرکز پژوهش‌ها و کمیته امداد در راستای رفع مشکل حاشیه‌نشینی راهکارهایی را ارائه داد.

معاون پژوهش‌های فرهنگی-اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: با درپیش گرفتن راهکارهای علمی و پژوهشی باید نگاه توانمندسازی در کمیته امداد جایگزین نگاه توزیع و تقسیم بودجه شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کمیته امداد به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

مسعودی توضیح داد: در برنامه ششم توسعه مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد 20 درصد حداقل حقوق و دستمزد عنوان شده است که بخش عمده‌ای از این منابع از سمت درآمدهای ناشی از هدفمندکردن یارانه‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه کمیته امداد در سال 96 با افزایش 10 درصدی همراه بوده است تصریح کرد: کمیته امداد در سال‌های اخیر در حوزه اشتغال مددجویان به صورت عملیاتی کار کرده و بحث خوداشتغالی مددجویان را به خوبی دنبال کرده است.

معاون پژوهش‌های فرهنگی-اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای تفاهم نامه همکاری امضا شده آماده همکاری در راستای کاهش فقر در جامعه است.

محمد قاسمی معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست با اشاره به اهمیت رابطه سیاست‌های اقتصادی و عدالت در جامعه، گفت: یکی از محورهای همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته امداد می‌تواند مطالعه آثار سیاست‌های اقتصادی بر فقر باشد.

وی با اشاره به آمارهای منتشر شده در حوزه معیشت خانوارها گفت: متاسفانه از سال 86 درآمد خانوار ایرانی روندی نزولی داشته است و در کنار افزایش سهم هزینه‌های مواد خوراکی در سبد خانوار، حجم مصرفی این سبد کاهش پیدا کرده است.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با ابراز خرسندی از همکاری پژوهشی مرکز و کمیته امداد، خاطرنشان کرد: عدالت در کشور باید هم‌راستای سیاست‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

شایان ذکر است تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان این نشست به امضای روسای دوطرف رسید که در آن مواردی همچون طراحی و تدوین راهکارهای اجرای اصول مرتبط به محرومین در حیطه تقنینی، همکاری مشترک در تهیه و تدوین پیش‌نویس طرح‌های مرتبط با نظام حمایتی، تولید پژوهش‌های علمی در زمینه‌های مرتبط با محرومیت و راهکارهای مقابله با آن، تبادل مطالعات و پژوهش‌های نظری و کاربردی در ارتباط با محرومیت، توانمندسازی محرومین، فقرزدایی و همچنین موضوعات مورد توافق طرفین،به عنوان محورهای همکاری تعیین شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: