April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۰۶۱۲
۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
0
مقامات نیوزیلندی با رفع تحریم ها و به روز کردن قوانین خود اظهار امیدواری کردند روابط تجاری و اقتصادی این کشور با ایران را بیش از پیش تقویت کنند.
پول‌نیوز - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که لغو تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران را در پی داشت، با رفع موانع تجارت دوجانبه ایران و نیوزیلند مسیر توسعه روابط دو کشور را فراهم کرد.

 'ناتان گای' وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزیلند قرار است فردا شنبه در صدر یک هیات اقتصادی به کشورمان سفر می کند تا دومین هیات بلندپایه اقتصادی نیوزیلند باشد که پس از بازشدن قفل توسعه همکاری ها با طرف های ایرانی وارد مذاکره می شود.

نیوزیلند که پیش از اعمال تحریم های علیه ایران تجربه کسب سود از بازار کشورمان را داشت، فوریه سال 2016 میلادی قوانین انجام تجارت خود با ایران را به روز کرد تا راه توسعه روابط تسهیل شود.

پیشرفت و سرانجام مذاکره هسته ای ایران با غرب که به توافق و اجرای برجام منتج شد مورد استقبال نیوزیلند قرار گرفت و 'مورای مک کولی' وزیر امور خارجه این کشور در آن زمان اعلام کرد فرایند داخلی بکارگیری این قوانین از طریق سازمان ملل انجام شده و این قوانین لزوم ثبت نام با وزارت امور خارجه و تجارت پیش از انجام فعالیت تجاری با ایران را ملغی کرده است. 

مقامات نیوزیلندی با رفع تحریم ها و به روز کردن قوانین خود اظهار امیدواری کردند روابط تجاری و اقتصادی این کشور با ایران را بیش از پیش تقویت کنند. 

در واقع نیوزیلند با افتتاح سفارت خود در تهران در سال 1975 روابط دیرینه ای با کشورمان دارد و در دهه 1980 نیز ایران یکی از بازارهای اصلی صادرات محصولات لبنی و گوشت نیوزیلند بود. 

اعمال تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران، جریان صادرات نیوزیلند به ایران را به طور نسبی مسدود کرد و باعث شد میزان صادرات این کشور در سال 2014 به 117 میلیون دلار و در سال 2015 نیز به 65 میلیون دلار کاهش یابد. 

با وجود اینکه لغو تحریم ها مسیر تجارت نیوزیلند با ایران را فراهم کرده اما این مسیر همچنان با ناهمواری هایی مواجه است.

نیوزیلندی ها معتقدند برای حل مشکلات و ناهمواری ها باید دست به دامان یک شریک تجاری مناسب در ایران شد.

با وجود برخی مشکلات، امکان توسعه تجارت با ایران موضوعی نیست که نیوزیلندی ها به سادگی از کنار آن عبور کنند. سفر 'تود مک کلی' وزیر تجارت این کشور که حدود سه ماه پیش در صدر هیاتی اقتصادی در ایران بود، عزم جزم نیوزیلند را برای افزایش مناسبات تجاری با ایران نشان می دهد. 

صادرات کالاهای ایرانی به نیوزیلند از ماه مارس سال 2015 تا مارس 2016 حدود دو میلیون و 600 هزار دلار گزارش شده که در مقایسه با سال پیش از آن 14 درصد افزایش داشته است. در همین دوره میزان واردات از نیوزیلند با افزایش 50 درصدی به رقم 49 میلیون دلار رسید.

آمار و ارقام روابط دوجانبه نشان می دهد ایران در هفت ماهه نخست سال گذشته میلادی با صادرات یک میلیون و 575 هزار تن انواع محصولات غیرنفتی شامل پتروشیمی، خرما، فرش، پسته و آب میوه، با یک افزایش 18 درصدی ارزش تجارت خود را با این کشور به یک میلیون و 500 هزار دلار رساند. 

واردات از نیوزیلند نیز با 17 هزار تن از محصولاتی از قبیل کره، پشم، پودر شیر، ماهی، قطعات صنعتی، قطعات خودرو و ماشین آلات به 67 میلیون دلار رسید. 

علاوه بر این محصولات، نیوزیلندی ها بخش های آموزش، ساخت و ساز، غذا و نوشیدنی، انرژی، جنگل، کارخانجات تخصصی و بخش خدمات را از دیگر حوزه هایی می دانند که می تواند تراز ارقام روابط تجاری بین دو کشور را ارتقاء دهد. 

سفر افند ماه سال گذشته 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران به نیوزیلند و نیز سفر 'مورای مک کولی' همتای نیوزیلندی وی از مولفه هایی است که نشان دهنده عزم راسخ دو کشور به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه است.

در این راستا، 'ناتان گای' وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزیلند هفته جاری در صدر یک هیات اقتصادی به ایران سفر می کند تا به عنوان دومین هیات بلندپایه اقتصادی این کشور که پس از برجام عازم تهران شده، از ظرفیت های موجود جهت توسعه روابط تجاری دوجانبه استفاده کند و آن را به پیش بینی های انجام شده که رقم یک میلیارد دلار است، نزدیک نماید.

در این سفر رئیس شرکت 'فونترا' بزرگترین شرکت لبنیاتی جهان نیز این وزیر نیوزیلندی را همراهی می کند و سفارت ایران تلاش کرده است این شرکت را به سرمایه گذاری در کشورمان ترغیب کند و تبادل اطلاعات با این شرکت در زمینه چگونگی، قوانین، مقررات و مزایای سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است.

'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر ایران در نیوزیلند پیشنهاد کرده است شرکت های لبنیاتی کشورمان با 'فونترا' در استان های شمالی به ویژه استان گلستان که دارای آب و هوای مشابه نیوزیلند است به سرمایه گذاری مشترک بپردازند و برای تولید شیر و فرآوری آن با فناوری جدید و شیوه مدیریتی مدرن که موجب کاهش چشمگیر هزینه ها می شود، اقدام کنند.

مدیر امور بین الملل شرکت 'زسپری' که در بخش میوه کیوی فعال است نیز به همراه هیات نیوزیلندی به تهران می رود و حال با در نظر گرفتن قابلیت ایران در تولید کیوی با کیفیت مناسب و میزان بالا، باغداران ایرانی می توانند با شرکت زسپری در زمینه صادرات کیوی ایرانی به سایر کشورها با قیمت مناسب و با برند 'زسپری' همکاری کنند.

این شرکت نیوزیلندی می تواند سرمایه گذاری در استان های گیلان و مازندران را توسعه داده و فناوری های جدید در زمینه بهبود فرآوری میوه کیوی و صادرات آن را وارد کشورمان کند.

ایران با تولید بیش از 200 هزار تن کیوی در سال چهارمین تولیدکننده کیوی جهان است. تولید کیوی در ایران در سال های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده و به تدریج به یکی از مزیت‌ها برای کشاورزی کشورمان بخصوص در مناطق شمالی تبدیل شده است.

حال با توجه به سفر هیات بخش کشاورزی و لبنی نیوزیلند به تهران، پیش بینی می شود این بخش از مناسبات دو جانبه نیز در آینده شاهد حرکت های رو به رشدی باشد که می تواند منافع دوجانبه به همراه داشته باشد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: تجارت ، نیوزیلند ، ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: