April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۳۰۶۳
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
0
قیمت آجیل چهارشنبه سوری ۵۵ هزار تومان؛ آجیل شیرین مغز 70 هزار تومان، انجیر شیراز 70 هزار تومان، آلبالوی خشک 22 هزار تومان، توت خشک 25 هزار تومان؛ پشمک 19 هزار تومان، گز 25 هزار تومان است.
برگزاری چهارشنبه سوری چقدر آب می خورد؟/ از آجیل 55 هزار تومانی تا ترقه 27 هزار تومانی
پول‌نیوز - «چهارشنبه سوری»؛ گرامی داشت شب آخرین چهارشنبه سال است که از ایران باستان به جا مانده و هر ساله با آتش بازی و رسوم خاص برگزار می شود.

چهارشنبه سوری بهانه ای است تا اعضای خانواده فارغ از مشغله های کاری و فکری شبی را به جشن و شادی در کنار هم بگذرانند؛ هر چند که امروزه بسیاری از رسوم چهارشنبه سوری تغییر کرده اما آجیل چهارشنبه سوری و آتشبازی همچنان پا برجا هستند.

در این میان نمی توان از هزینه های خانوار در این شب گذشت؛ هر چند که سالهاست خانواده ها جشن چهارشنبه سوری را خودمانی برگزار می کنند اما همین دورهمی ساده نیز هزینه هایی برای خانواده ها دارد.

با اینکه مصطفی احمدى رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفته که قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه حدود ١٠درصد ارزان تر در بازار عرضه می شود؛  پسته نسبت به سال گذشته افزایش قیمتى نداشته و قیمت بادام هندى در بازار  ثابت مانده اما بررسی های خبرنگار پول نیوز نشان می دهد که هزینه شب چهارشنبه سوری برای یک خانواده بدون احتساب مهمان مبلغی حدود 200 هزار تومان آب می خورد.

بر اساس قیمتهایی که خبرنگار ما از سطح بازار به دست آورده است قیمت آجیل چهارشنبه سوری ۵۵ هزار تومان؛ آجیل شیرین مغز 70 هزار تومان، انجیر شیراز 70 هزار تومان، آلبالوی خشک 22 هزار تومان، توت خشک 25 هزار تومان؛ پشمک 19 هزار تومان، گز 25 هزار تومان است. متوسط قیمت شیرینی خشک 15 هزار تومان و شیرینی تر نیز 22 هزار تومان است.

قیمت میوه در بازارهای کشور متغیر است مخصوصا در روزهای پایانی سال اختلاف فاحشی میان قیمت بازار و قیمت تره بار وجود دارد اما متوسط قیمت میوه در میوه فروشی های سطح شهر به این شرح است: سیب قرمز 5 هزار تومان، سیب زرد 4 هزار تومان، نارنگی 6 هزار تومان، موز 5 هزار تومان، کیوی 5 هزار تومان، خیار 3 هزار و پانصد تومان. پرتقال 9 هزار تومان.

پخت و پز غذا هم هزینه هایی در بر دارد که برای طبخ یک غذای معمولی همچون چلو خورشت با سالاد و نوشیدنی هم باید مبالغی کنار گذاشت. طبق قیمتهای بازار؛ گوشت مخلوط گوساله 33 هزار تومان، ران گوساله 40 هزار تومان، سردست گوسفندی 43 هزار تومان، مرغ کامل 7500 تومان، سینه مرغ 11 هزار تومان، ران مرغ 12500 تومان است. برنج هم قیمت متغیری دارد اما در نوع ایرانی به طور متوسط 11 هزار تومان به فروش می رسد.

روغن، ماست، سبزیجات، کاهو، گوجه فرنگی، هویج، دوغ یا نوشابه، نان و غیره هم هزینه هایی در بر دارد که شاید متوسط آنها حدود 30 هزار تومان باشد.

جشن چهارشنبه سوری تنها به خوردن تنقلات ختم نمی شود بلکه آتش بازی هم جزوی از این جشن است که بدون هزینه نمی توان به استقبال آن رفت. قیمت چاچله با 7 شلیک 27 هزار تومان، آبشار 30 ثانیه ای 3500 تومان، فرفره 3 هزار تومان، موشک 3 هزار تومان است.

به گزارش پول نیوز؛ تنها اسم برخی از مناسبت های باستانی برای ما به یادگار مانده و از اصل و دلیل واقعی خود فاصله گرفته است؛ چهار شنبه سوری نیز از همین مناسبتهاست، در ایران باستان پس از آتش افروزی و گرامی داشت آتش اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخودچی، تخم خربزه و گندم را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش بو داده و می‌خوردند.

باسلق (راحت‌الحلقوم) یکی از شیرینی‌های شب چهارشنبه سوری بوده و میوه های خشک همچون کشمش، توت، انجير، خرمای‌خشک و آلوي خشک از تنقلات این شب بوده اند.

این روزها اما خبری از خریدن آیینه و کوزه نو، خرید اسپند دانه، چراغانی، فراهم كردن و خوردن آجیل هفت مغز، کوزه شکستن، فال‌گوش ایستادن، فال کوزه، ریختن آب به گوشه و کنار خانه، به بيابان رفتن، تخم‌مرغ شکستن، شال‌‌اندازی، كفچه (قاشق‌زنی)، گره‌گشایی از بخت دختران با بستن كوپله (قفل) به گردن، نشستن روی چرخ کوزه‌گری، شکستن گردو، گفتن آرزوها به آب روان، فریاد زدن خواسته‌ها در چاه كهن، ياري خواستن از «چهارشنبه خاتون»، رنگ کردن خانه با گِل‌هایی به رنگ آبی و زرد، پختن آش ویژه چهارشنبه سوری و... خبری نیست.

 چهارشنبه سوری شبی پر استرس است که به واسطه خطرات مواد منفجره و محترقه آینده بسیاری از جوانان و کودکان را تباه می کند. ای کاش هزینه میلیاردی خرید فشفشه، سیگارت ، آبشار، کپسولی، فرفره، پروانه، دینامیت، زنبوری، موشک و ... صرف شادی و تفریح بیشتر از این شب باستانی می شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: