April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۶۶۹۴
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۶
0
 پول‌نیوز -اعضای شورای اسلامی شهر قم اخذ فاینانس برای خط B متروی قم از کشور چین را تصویب کردند.

خط B متروی قم از پردیسان تا فرهنگیان، خطی است که در مطالعات مشاور برای طرح جامع ترافیک شهر قم بیشترین اقبال مسافر را داشته اما ورود منوریل به قم موجب شد این طرح به فراموشی سپرده شود.

در دو سال اخیر که خط B متروی قم به دلیل موقعیت راهبردی آن در کنترل ترافیک دوباره در دستور کار قرار گرفته که البته با توجه به وجود منوریل، روند اخذ مجوز برای این خط قطار شهری قم دچار پیچیدگی‌هایی شده است.

شهردار قم تقریبا یک سالی هست که از تلاش شهرداری برای تأمین اعتبارات خط B متروی قم از طریق فاینانس صحبت می‌کند. این فاینانس قرار است از کشور چین تأمین شود و سهم استان قم در اعتبارات فاینانس بوده که دستگاه‌های دیگر نتوانستند آن را جذب کنند و قرعه به نام شهرداری افتاد.

یکی از مراحل به ثمر رساندن فاینانس خط B متروی قم اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر قم است تا این پرونده مراحل بعدی خود را در وزارت کشور و شورای اقتصاد طی کند.

از طرفی خط A متروی قم هم برای تکمیل و تأمین واگن و تجهیزات به فاینانس نیاز دارد که از کشور روسیه کارسازی شده است.

لایحه مجوز فاینانس این دو خط متروی قم در جلسه شامگاه دوشنبه شورای اسلامی شهر قم از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا مطرح شد.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر،   با اشاره به بررسی لایحه شهرداری درباره فاینانس متروی قم اظهار داشت: طبق قانون بازپرداخت این فاینانس را نیمی دولت به عهده دارد و نیمی شهرداری.

علیرضا قاری قرآن، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه پیگیری‌ها برای تامین فاینانس خط B متروی قم چند وقتی است که در شهرداری آغاز شده گفت: این موضوع روند اداری خود را طی می‌کند و برای به نتیجه رسیدن باید حتما مصوبه شورای شهر قم را داشته باشد.

مشارکت قرارگاه خاتم

وی با اشاره به روند دریافت فاینانس افزود: طرف چینی که یکی از شرکت‌های کارگذار و مجری بخشی از پروژه است باید با یک مجموعه داخلی مرتبط شود تا بتواند در متروی قم سرمایه‌گذاری کند که در این مشارکت تأسیسات را چینی‌ها تهیه می‌کنند و مسیر را شرکت داخلی که قرارگاه خاتم است می‌سازد.

معاون شهردار قم با اشاره به اینکه قرارداد میان شرکت چینی و قرارگاه بسته شده است، ادامه داد: پس از گرفتن مصوبه شورا، گرفتن مصوبه شورای اقتصاد و رفتن به بانک عامل و باز شدن ال سی مراحل بعدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در اصل خط دوم قطار شهری قم به این خاطر که وجود منوریل یک شائبه ایجاد شده بود که به همین خاطر فاینانس نیاز به نظر وزارت کشور دارد چرا که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که باید در شورای ترافیک تأکید به مصوبه قبلی شود خط B متروی قم شکل بگیرد.
قاری قرآن با اشاره به تشکیل کمیته فنی شورای عالی ترافیک در زمینه متروی قم گفت: در این جلسه خط B متروی قم بر اساس مطالعات اولیه و مسیر قبلی پذیرفته شد.   تا نیمه اردیبهشت هم جلسه شورای عالی ترافیک را خواهیم داشت که مصوبه اصلی را بگیریم.

وی در پاسخ به سؤالات اعضای شورای شهر قم تأکید کرد: مبلغ فاینانس هنوز مشخص نیست چرا که مطالعات نهایی نشده است.

بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فاینانس خط B متروی قم

به گفته معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار  قم، فاینانس بر اساس قرارداد تجاری مبادله شده بین کارفرما و پیمانکار انجام خواهد شد و تا مطالعات انجام نشود نمی‌تواند رقم دقیقی برای ذکر کرد اما در هر صورت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نرخ متدوال سود فاینانس بین ۲.۵ تا سه درصد با دوره بازگشت هفت تا ۱۰ ساله است که البته بین چهار تا پنج درصد هم بانک‌های داخلی دریافت می‌کنند.

قاری قرآن در پاسخ به یکی از اعضای شورای شهر قم که معتقد بود فرایند فاینانس مترو باید بار دیگر در شورا مصوبه بگیرد، اظهار کرد: این مصوبه تنها برای طی کردن مسیر است چرا که هنوز مطالعات نهایی نشده تا مشخصات فنی را بدانیم.

برخی اعضای شورای شهر قم معتقد بودند عدد فاینانس هم باید در مصوبه ذکر شود تا از نظر حقوقی مشکلی به وجود نیاید و در نهایت مقرر شد پس از طی مراحل نهایی، مصوبه دیگری از سوی شورای شهر قم برای این موضوع صادر شود.

واگذاری زمینی به موسسه تبیان

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، واگذاری زمینی در بلوار پیامبر اعظم(ص) به موسسه تبیان برای ایجاد کاربری فرهنگی و مذهبی بود.

در لایحه شهرداری قرار بر این بود موسسه تبیان مجموعه را بسازد و ۱۵ سال بهره برداری کند و طی این مدت ۱۰ درصد بلیت فروشی برای شهرداری باشد.

مصطفی سعادت‌طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم با اشاره به بررسی این لایحه در این کمیسیون گفت: نظر اعضای کمیسیون زیربنایی این بود که شهرداری خود این مجموعه را بسازد و در اختیار موسسه قرار دهد تا یک ساختمان ماندگار در بلوار پیامبر اعظم(ص) برای شهرداری بماند.

در نهایت مقرر شد مسئله برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق رفته و با تصمیم محکم‌تری به صحن شورا بیاید.

منبع: مهر
برچسب ها: متروی قم ، فایناس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: