کد خبر: ۲۲۶۹۶۰
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
0
مهار تورم؛ دستاورد بزرگی که به مدد مخالفان ناحق گو چندان دیده نشد، مخالفانی که فراموش کرده اند چند سالی است که دیگر لازم نیست برای خرید گوجه فرنگی ارزان به نارمک و محل زندگی محمود احمدی نژاد بروند!
ناحق گویی مخالفان در مورد یک دستاورد بزرگ
پول نیوز، سهیلا طایی: روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها یا همان  تورم حالا دیگر چندان در ایران مطرح نیست، با وجود اینکه در دوره های مختلف تورم، اقتصاد کشور را از پای درآورد و حتی رکوردهای بالای 40 درصد را به جا گذاشت و اقتصاد کشور می رفت که با اقتصادهایی همچون ونزوئلا برابری کند روی کارآمدن حسن روحانی و چیدمان  او از بهترین های اقتصاد در وزارتخانه های استراتژیک نرخ تورم را به تک رقمی رسانده و در همان محدوده حفظ کرد.

مهار تورم؛ دستاورد بزرگی که به مدد مخالفان ناحق گو چندان دیده نشد، مخالفانی که فراموش کرده اند چند سالی است که دیگر لازم نیست برای خرید گوجه فرنگی ارزان به نارمک و محل زندگی محمود احمدی نژاد بروند!

در سال 86 و زمانی که قیمت ها سر به فلک کشید و صدای اعتراض مردم برای خرید مایحتاج ضروری همچون سبزیجات و میوه بلند شد، محمود احمدی نژاد برای همه مردم نسخه پیچید و گفت:  از محله ما خرید کنید. گوجه فرنگی در محله ما ارزانتر است!

 در طول 8 سال دولت‌های نهم و دهم نرخ تورم در کشور چند برابر شد به شکلی که اما و اگرهای بسیاری به آمار رسمی کشور وارد شد و کارشناسان آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی را زیر سوال بردند و بارها در گفتگو با خبرنگاران گفتند که تورم بسیار بالاتر از 40 درصد است ، حال آنکه آمار رسمی نیز چندان چنگی به دل نمی زد؛ بر اساس آمار نهادهای رسمی نرخ تورم که در سال 84، 14درصد  بود در پایان سال 91 به حدود 31 درصد رسید که در 30 سال گذشته بی‌سابقه بود و حتی در سال‌های جنگ هم تجربه نشده بود.

طبق آمار بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه هم در سال 91 به 6/46 درصد و اين عدد در فصل بهار به 38 درصد  رسید.

با روی کار آمدن دولت یازدهم اما تا حدودی اوضاع اقتصادی کشور بهبود یافته و امیدواری به بازارها بازگشت، کسب و کارهای کوچک رونق گرفته و کارشناسان مراکز معتبر بین المللی روند اقتصادی ایران را مثبت و رو به جلو ارزیابی کردند؛ طبق آمارهای رسمی نیز نرخ تورم در دولت يازدهم 8/9 درصد در قياس با دولت دهم کاهش یافت و کاهش نرخ تورم در دولت يازدهم قدري وضعيت زندگي مردم را بهبود بخشيد؛ مطابق اعلام بانک مرکزی در روز 8 فروردین ماه 1396، نرخ تورم سال گذشته تک رقمی بوده و بر اساس این اعلام، تورم سال 1395 معادل 9 درصد بوده است.

آخرین بار که کشور نرخ تک رقمی و زیر 10 درصد را تجربه کرده سال 1369 بوده است. در سال 1370 و بعد از آن و نهایتا در سال 1394، ما نرخ تورم دو رقمی و بالاتر از 10 درصد داشته ایم.

یادآوری شرایط و فضای اقتصادی در سالهای نه چندان دور و نیز مرور  وضعیت اقتصادی کشور در چهار سال گذشته، تلنگری است برای کسانی که با رای خود سرنوشت کشور را رقم می زنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: