کد خبر: ۲۲۷۲۵۶
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
0
شناسایی دی ان ای انسان در غارهای باستانیپول نیوز- دانشمندان موفق شدند دی ان ای انسان را در رسوبات غارهای باستانی تشخیص دهند.

دانشمندان موفق شدند «دی ان ای» گونه های منقرض شده انسان را بی آنکه به فسیل یا بقایای استخوانی دسترسی داشته باشند از رسوبات غارهای باستانی استخراج کنند.

براساس این گزارش، اگرچه اطلاعات ثبت شده فراوانی درباره تجمعات انسان عصر یخبندان (پلیستوسن) وجود دارد، اما کمیاب بودن فسیل انسان عصر یخبندان همواره مانعی در راه رسیدن به درکی صحیح از محل دقیق زندگی آنها به شمار می رفت و دانشمندان نمی توانستند به درستی مشخص کنند، کدام گونه از انسان های باستان در کدام محوطه باستانی زندگی می کرده است. اما به کمک غنی سازی هدفمند دی ان ای میتوکندریایی، دانشمندان نشان دادند رسوبات موجود در غارها منبعی غنی از دی ان ای پستانداران باستانی است و حتی در محوطه های باستانی و لایه های خاک که بقایای انسانی دیده نمی شود، آثاری از دی ان ای آنها کشف می شود.

فسیل، استخوان یا سایر بقایای انسان های باستانی کمیاب است و یافته های اخیر می تواند به دانشمندان کمک کند ساکنان محوطه هایی که آثاری از حضور انسان در آن وجود دارد،‌ شناسایی کنند.

ماتیاس مایر، سرپرست تحقیقات در موسسه ماکس پلانک، در این باره گفت: می دانیم موادی در رسوبات است که دی ان ای به آنها می چسبد. بنابراین تصمیم گرفتیم بررسی کنیم آیا دی ان ای نخستینیان (هومینیدها) می تواند در رسوبات محوطه های باستانی دوام بیاورد.

دانشمندان هشتاد و پنج نمونه از هفت غار باستانی در روسیه و اروپا جمع آوری کردند که دوره زمانی از چهارده هزار تا پانصد و پنجاه هزار سال پیش را در برمی گرفت. آنها در آزمایشگاه ذرات دی ان ای میتوکوندریایی را جدا کردند و مشخص شد حتی رسوباتی که در دمای معمولی باقی مانده بود، حاوی دی ان ای هستند. مایر و تیمش موفق شدند دی ان ای دوازده گونه از پستانداران نظیرماموت پشمالو، کرگدن پشمالو، خرس غار و کفتارغار را شناسایی کنند.

به کمک غربالگری خودکار، دانشمندان دی ان ای انسان نئاندرتال را در هشت لایه باستان شناسی در چهار غار منطقه اوراسیا شناسایی کردند. در غار دنیسووا در روسیه، دی ان ای انسان های باستانی در لایه پلیستوسن میانی کشف شد. 

نتایج این تحقیقات دانشمندان را امیدوار می کند حضور گروه های انسانی را در مناطقی که هیچ بقایایی از اسکلت وجود ندارد، تشخیص دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: