April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۷۳۸۸
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
0
عباس آخوندی گفت: در وزارت راه و شهرسازی خوب درک کردیم که دَر نمی‌تواند روی پاشنه قبلی بچرخد. تامین مالی بزرگ طرح های زیربنایی از طریق بودجه امکان پذیر نیست.
انتشار اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان هواییپول‌نیوز - وزیر راه و شهرسازی از دو طرح بزرگ لیزینگی دولت با عنوان لیزینگ راه آهن و هوایی خبرداد و گفت: اوراق مشارکت طرح های زودبازده برای تامین مالی نوسازی ناوگان هوایی به زودی وارد بازار می شود.

عباس آخوندی در دومین روز از چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا به ایراد سخنانی در حوزه تامین مالی برای پروژه های زیربنایی پرداخت و اظهار داشت: در وزارت راه و شهرسازی خوب درک کردیم که دَر نمی‌تواند روی پاشنه قبلی بچرخد. تامین مالی بزرگ طرح های زیربنایی از طریق بودجه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ایران کشور بزرگی است و نقش مهمی دارد، تصریح کرد: وقتی می گوییم در چهارراه جهان هستیم، کسی که مدیریت چهارراه شرق و غرب را برعهده دارد این موقعیت برای آن طلایی نیست بلکه مسولیت بین المللی نیز در بردارد.

آخوندی با اشاره به اینکه بنده به مسولیت بین المللی ایران در توسعه منطقه و تجارت در سطح جهان کاملا واقفم، گفت: موقعیت ما حکم می‌کند که شبکه ریلی آسیایی را برقرار کنیم. این موضوع فراتر از برقرار کردن ریل در راه های داخلی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: منطقه آسیا باید منطقه یکپارچه در نظر گرفته شود و نقش و سهم خودمان را در این موضوع ایفا کنیم. آسمان ایران باید آسمان امنیت و صلح برای عبور بین المللی باشد. اگر بخواهیم آسمان ایران را در طرح مدیریت آسمان ایران شهر به مسیر عبوری ترافیک دنیا تبدیل کنیم موظف هستیم نسبت به طراحی مسیر هوایی و غیره براساس آخرین استانداردهای بین المللی اقدام کنیم.

به گفته وی، در حوزه دریا نیز همین ماموریت را داریم. حمل و نقلی که بین دریا، زمین و ریل بخواهد به صورت یکپارچه عمل کند. این مسایل لیستی از آرزوها نیست لیستی از مسولیت ها هم است که انجام آن نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری و زیرساخت نَرم دارد.

آخوندی گفت:‌ اطمینان می‌دهیم که بر مبنای حفظ منافع ملی، مسولیت بین المللی مان را درک می کنیم به همین دلیل تمام طرح های تعریف شده در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی طراحی شده است.

وی ادامه داد: در سطح ملی دنبال آن هستیم که ظرفیت های ایران برای توسعه را در ۱۰ محور اجرایی کنیم، در سطح منطقه ای به حوزه تمدنی ایران شهر اعتقاد داریم و معتقدیم حوزه تمدنی ایران حوزه ایست که بیش از چند هزار سال در این منطقه صلح، امنیت و گفتگو را ایجاد کرده است. با تکیه در حوزه تمدنی نه فقط در حوزه ذهنی بلکه در مبادلات تجاری و زیرساختی می توانیم تمام موارد مربوطه را مورد بازسازی قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از توسعه و آبادانی کشورهای دیگر خوشحال می شویم و تلاش می کنیم ارتباط مان را با کشورهای منطقه و آسیای میانه برقرار کنیم، گفت: نگاه ما فقط سیاسی-امنیتی نیست بلکه نگاه توسعه شبکه حمل و نقل در توسعه حوزه تمدن ایرانی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر توسعه تجارت و شبکه حمل و نقل به اهمیت برقراری روابط با کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد: باید بتوانیم تامین مالی و تعادل پایدار در این موضوع داشته باشیم. نمی خواهیم شعار دهیم و حرف های نشد بزنیم یا اینکه سخنان گمراه کننده بگوییم. کارهای شدنی زیادی وجود دارد که می شود انجام داد اما مبنای شدنی شدن واقع نگر بودن است ضمن آنکه باید تامین مالی پایدار با نظام بهره برداری پایدار مرتبط شود.

آخوندی، حرکت به سمت سیستم های مشارکت بخش خصوصی در حوزه ملی و بین المللی را از برنامه های دولت برشمرد و اعلام کرد: از دهه ۶۰ قانونی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیرساخت داشتیم اما در حوزه آزادراه ها با مشارکت بانک ها به صورت محدود انجام می شد البته با همین قانون تمام حوزه حمل و نقل را مورد مشارکت قرار دادیم.

وی گفت: فرودگاه شیراز، فرودگاه امام و ترمینال سلام (به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد)، توسعه بندر چابهار، خط راه کرمان به سمت سیرجان و... و. نمونه هایی از اقدامات انجام شده براساس الگوی جدید مشارکتی و تامین مالی است که در دولت انجام دادیم.

وزیر راه و شهرسازی از آماده سازی و ارایه طرحی برای تصویب دو پروژه جدید برای تعمیرات اساسی آزادراه ها در هیات دولت خبر داد و گفت: ایران سرزمین فرصت هاست ولی برای اینکه این فرصت ها تبدیل به سرمایه گذاری شود بیش از هر چیزی نیاز به تغییر انگاره داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست دیگری که تعقیب می کنیم حرکت به سمت انواع سیستم های حمل و نقل با میزان بهره وری برتر است. یکی از پیشنهادهایی که در برنامه ششم توصیه شد، تشکیل شرکت راه آهن حومه ای برای کلان شهرهای ایران است. این طرح صرفه جویی میلیون ها لیتر در روز را به همراه خواهد داشت.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: