April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۷۳۹۶
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
0
بومی سازی فناوری نمک زدا در پژوهشگاه صنعت نفت
پول‌نیوز - بر اساس استانداردهای تعریف شده، ميزان آب و نمك دو عامل اساسي تعيين­كننده كيفيت نفت­خام توليدي محسوب مي شوند که در اثر انجام فرایند مناسب اين عوامل، از بروز معضلاتي نظير خوردگي خطوط لوله در تجهيزات پايين‌دستي و همچنين از مسموميت كاتاليست‌هاي پالايشگاهي جلوگيري شده و با تضمين كيفيت نفت­خام صادراتي، از افت قيمت فروش نفت­ خام نيز پيشگيري مي‌گردد.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، دکتر محمدی، مسئول طرح توسعه فناوری نمک زدایی نفت خام پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه نفت استخراج شده از چاه‌هاي نفت به دلیل همراه داشتن مقدار زیادی گاز و ناخالصی‌ باید در تأسیسات سطح ­الارضي فرآورش شود گفت: بخشي از آب شور به روش ثقلي ، قابل جداسازي است که تنها با استفاده از روش الكتروستاتيك قابل انجام است.

وی همچنین بومی سازی فناوری نمک زدا، شناسایی گلوگاه­هاي تكنولوژي و تلاش در جهت دستيابي به دانش را از اهداف این فرایند برشمرد و گفت: قطعه بوشينگ ورودي ولتاژ بالا به مخزن نمك­زدا از مهمترين بخش­هاي اين تكنولوژي به شمار مي­آيد که طراحي و ساخت اين قطعه حياتي (در ابعاد صنعتي) در پژوهشگاه انجام و عملكرد آن نيز با موفقيت تست شده و مورد تأييد قرار گرفته است.

ایشان با بیان اینکه این طرح در مرحله ساخت پایلوت نیز پیشرفت داشته تصریح کرد: اين داده‌گيري­ها از يك سو عملكرد موفق پايلوت با راندمان جداسازي بسيار بالا را تأييد می کند و از سوي ديگر با توجه به بررسي تأثير شرايط عملياتي مختلف و نوع نفت­ خام، منجر به ايجاد دانش­ فني اين فرآيند در مقياس نيمه­ صنعتي می شوند.

وی افزود:این پیلوت دارای قابلیت ها و کاربردها ی مختلفی در صنعت است که تست عملكرد شرايط عملياتي براي انواع نفت‌خام و انتخاب شرايط عملياتي بهينه و يا براي بررسي عملكرد و انتخاب ماده شيميايي مصرفي دمولسیفایر از آن جمله است.

دکتر محمدی به موفقيت‌هاي به دست آمده در بخش نرم افزار نیز اشاره کرد و با توجه به استفاده از نتایج و توابع ریاضی منطبق بر داده های پایلوتی گفت: این نرم­افزار در کشور منحصر به فرد است و در هيچيك از نرم افزارهاي تجاري شبيه­ ساز فرآيند، برنامه­ای که بتواند عملیات نمک زدایی را شبیه ­سازی نمايد وجود ندارد.

وی در ادامه به دستاوردهاي اين طرح پژوهشي براي صنعت نفت نیز اشاره کرد و افزود :پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به تجربیاتی كه تاكنون در بخش‌هاي مختلف سخت‌افزاري و نرم‌افزاري اين فناوري و از جمله در ساخت پایلوت نمك‌زدا كسب نموده است قادر است تا در تأمین اين فناوری در صنعت نفت كشور و رفع مشکلات عملیاتی در واحدهای نمک زدایی موجود در خدمت صنعت باشد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد :این طرح چه به لحاظ دانشي در پژوهشگاه و چه به لحاظ توانمندي ساخت در شركت‌هاي داخلي، به خوبی از ویژگی های بالقوهء دستیابی به خودکفایی برخوردار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: