کد خبر: ۲۳۰۰۰۷
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
0
معظمی گفت: در سند راهبردی دریایی تا سال 1404حدود 30میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج داریم.
درهفتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل مطرح شدپول نیوز، وجیهه زمانی -   همایش بین المللی صنایع فراساحل امروز 1خرداد ماه با حضور  جمعی از مسئولین ، فرماندهان دریایی ارتش و سپاه، کارشناسان و دانشگاهیان حوزه دریایی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم بر لزوم جذب سرمایه گذار خارجی در بخش صنعت، میادین نفتی، صنایع فراساحل و همچنین واگذاری و دخالت بیشتر بخش خصوصی و اهمیت این موضوع تاکید شد.

لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت

صنایع فراساحلی کشور طی سالهای اخیر با وجود آنکه فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است اما در حال حاضر و با برداشته شدن تحریم ها در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است و از آنجایی که توسعه صنعت فراساحل در دوران پسا تحریم و اهمیت و جایگاه صنایع فراساحل با صنایع مرتبط آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است به نظر می رسد توجه بیشتر و به این صنعت را می طلبد.

فرصت های برجام تا ابد برایمان فراهم نیست

به گزارش پول نیوز، منصور معظمی مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم گفت: 180میلیارد دلار بحث سرمایه گذاری در صنعت نفت است که بخش قابل توجه آن در زمینه فراساحل است.

وی با بیان اینکه قراردادهای نفتی فرصت استثنایی و بی نظیر است گفت: فرصت های برجام برای ما تا قیامت اماده نیست و باید از شرایط بوجود آمده کنونی نهایت استففاده را ببریم. وی در ادامه افزود: باید کاری کنیم تا در شرایط مناسب بتوانیم تصمیم درست بگیریم.

معظمی افزود: در سند راهبردی دریایی تا سال 1404حدود 30میلیارد دلار سرمایه گذاری  احتیاج داریم.

مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اهمیت به ورود سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام گفت: ما راهی نداریم جز اینکه به جهان بپیوندیم. وی این موضوع را مهم دانست و گفت: با این کار علاوه بر اینکه به بازارهای جهانی  دست پیدا خواهیم کرد نیروها به تجارب روز دنیا آشنا می شوند .

وی در ادامه به اهمیت ایجاد اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت این موضوعی بود که در مناظره ها هم در مورد آن بحث هایی شد و برای ایجاد اشتغال راهی جز سرمایه گذاری وجود ندارد و ارتباط با خارج بر اساس منافع ملی باید ایجاد شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی در ادامه با بیان اینکه سازمان گسترش و نوسازی توانمندی های بالقوه ای دارد گفت: اما با بهره وری پایین کار می کند.

منصور معظمی با بیان اینکه در سازمان با حفظ قابلیت ها و استفاده از توانمندی های داخلی مبنا را بر مشارکت گذاشتیم گفت: در برخی موارد مشارکت را به آنها سپرده ایم. وی در ادامه افزود: بنا نداریم بنگاه داری کنیم و رقیبی برای بخش خصوصی باشیم.

ورود سرمایه گذار یک الزام است

اکبری به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: توسعه صنایع دریایی در بخش نفت و گاز مستلزم برنامه هایی است که  وزارت نفت برنامه های مفصلی در این زمینه دارد که عموم آنها سرمایه بر است و به نظر می رسد این ظرفیت مستلزم ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور است . وی با بیان اینکه پروژه های کوچک را می توان با سرمایه گذاری های خارجی انجام داد گفت: برای پروژه های بزرگ نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

با برجام هزینه ها کاهش یافت

ابوالقاسم رحمانی مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این مراسم گفت:پروژه ای که در دولت یازدهم در پارس جنوبی در فروردین ماه افتتاح شد تراز انرزی را در بخش بین الملل تغییر داد.

وی با بیان اینکه دوهزاز کیلومتر از خطوط دریایی را انجام داده ایم گفت: این کار برای کشوری که قبلا قدرت کافی برای انجام چنین کاری را نداشت مهم دانست. رحمانی گفتک برای ادامه این کار احتیاج به منابع بیشتری داریم و تامین مالی این کار چیزی نیست که از طریق دولت امکانپذیر باشد و نیازمند سرمایه گذاری و مشارکت در این زمینه هستیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اشاره یه اهمیت برجام گفت: در زمان تحریم ها مشکلات بسیاری برای تامین کالا  و تاسیساتی که گاز را تامین و منتقل کند داشتیم و ازطرفی وجود دلال ها در آن موقع کار را برای ما  بسیار مشکل می کرد اما در حال حاضر این مشکلات تا حدودی مرتفع شده است و با برجام هزینه ها تا حدود 40درصد کاهش .یافته است.

وی با بیان اینکه اگر شرکت تاسیاست دریایی و شناورهای ما نبود پارس جنوبی به بهره‌برداری نمی‌رسید گفت: اگر ما سکوها را نصب نمی‌کردیم، به تولید هم  نمی‌رسیدیم. به گفته وی امروز سکوهای دریایی ۴۵۰۰ تنی داریم که در دنیا معدود است.

ابوالقاسم رحمانی افزود: تا زمانیکه قیمت نفت کمتر از هفتاد دلار باشد همه درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های جاری کشور از جمله حقوق کارمندان و هزینه‌های دفاعی خواهد شد.

محور توسعه را صنعت دریا قرار دهیم

فلاحی نیز در این مراسم با بیان اینکه در صنعت فراساحل به خودکفایی رسیده ایم گفت: صنعتمان بعد از برجام خوب عمل کرده و اگر کارفرما عزم جدی داشته باشد در اجرا مشکلی نخواهیم داشت. وی با تاکید بر لزوم خصوص سازی گفت: باید محور توسعه را صنعت دریا قرار بدهیم.

درهفتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل مطرح شد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: