April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۳۸۴۱
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
0
ماگنوس آلمن (Magnus Almen) مقام ارشد تجاری کشور سوئد در ایران، در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو علاقمندی کشورش را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با منطقه آزاد ماکو اعلام کرد.
همکاری منطقه آزاد ماکو و سوئد به زودی
پول‌نیوز - در دیدار کمیسیونر تجاری سوئد با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گام های نخست برای افزایش روابط تجاری منطقه آزاد ماکو و سوئد برداشته شد.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز، ماگنوس آلمن (Magnus Almen) مقام ارشد تجاری کشور سوئد در ایران، در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو علاقمندی کشورش را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با منطقه آزاد ماکو اعلام کرد.

وی با اشاره به پیشینه مناسبات ایران و سوئد بر ضرورت توسعه و گسترش روابط تجاری فیمابین تاکید کرد و گفت: تقویت روابط منطقه آزاد ماکو و سوئد می تواند برای هر دو طرف مفید باشد.

وی پتانسیل های منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری را مهم ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه تحریم ها در روابط ایران و سوئد تاثیر گذاشته بود که خوشبختانه بعد از برجام درصدد از سرگیری مناسبات تجاری، اقتصادی بین دوکشور هستیم.

این مقام تجاری سوئد منطقه آزاد ماکو رامنطقه ای استراتژیک و در ورودی ایران از سمت اروپا عنوان کرد و اظهار داشت: این منطقه بهترین موقعیت برای صادرات کالا به کشورهای حوزه دریای سیاه و اروپا را دارد.

آلومن، با بیان اینکه فعالان اقتصادی سوئد بخصوص در حوزه کشاورزی و دامپروری را با ظرفیت های منطقه آزاد ماکو آشنا می کنیم، ابراز امیدواری کرد: از فعالان حوزه کشاورزی جهت بازدید از منطقه آزاد ماکو دعوت به عمل خواهم آورد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این دیدار ضمن اعلام حمایت منطقه از سرمایه گذاران سوئدی گفت: منطقه آزاد ماکو زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی را آماده کرده است.

حسین فروزان ادامه داد: تبدیل فرودگاه ماکو به مرکز هوایی باری و بین المللی، احداث پایانه صادراتی، احداث بازارچه های مرزی ، شهرک های صنعتی و همچنین شرایط مساعد جوی و آب و هوایی برای کشاورزی و دامداری زمینه سرمایه گذاری را در این منطقه برای تاجران سوئدی فراهم کرده است.

وی افزود: تبدیل دامداری سنتی به مدرن با ویژگی های زیست محیطی، استفاده ازدانش و تجربه کشور سوئد در حوزه کشاورزی و دامپروری برای منطقه آزاد ماکو مهم است.

لازم به ذکر است؛ سوئد از کشورهای شبه‌جزیره اسکاندیناوی است که در شمال قاره اروپا واقع شده و از غرب با نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرق با دریای بالتیک و از جنوب غرب با دانمارک همسایه ‌است.

این کشور با مساحت 450 هزار کیلومتر مربع و 9 میلیون نفر جمعیت، از کشورهایی است که فقر به ندرت در آن به چشم می خورد و معمولا همیشه بالاترین شاخص رشد انسانی را داشته است که این شاخص، مردم کشورهای مختلف را از لحاظ امید به زندگی، دانش و استانداردها زندگی رتبه بندی می کند.

در سال 2015 تولید ناخالص داخلی سوئد 467.4 میلیارد دلار با نرخ رشد 2.8 درصد بوده که 1.8 درصد در بخش کشاورزی، 33.5 درصد در بخش صنعت و 64.7 درصد در بخش خدمات را شامل می‌شود.

صادرات این کشور در همین سال برابر 151.1 میلیارد دلار بوده که شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات کاغذی، کاغذ و خمیر چوب، آهن و فولاد و مواد شیمیایی است و به کشورهای نروژ، آلمان، انگلستان، فنلاند، دانمارک، آمریکا، هلند، بلژیک و فرانسه صادر شده است.

واردات این کشور نیز 133.2 میلیارد دلار از کشورهای آلمان، هلند، نروژ، دانمارک، انگلستان، چین، روسیه، فنلاند و فرانسه شامل ماشین آلات، نفت و فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، آهن و فولاد، مواد غذایی و لباس بوده است. منابع معدنی سوئد شامل مس، طلا، انرژی آبی، سنگ آهن، سرب، نقره، الوار، اورانیم و روی است.

میزان صادرات ایران به سوئد در سال 2014 میلادی، 14 میلیون و 666 هزار دلار و واردات از این کشور، 330 میلیون و 150 هزار دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، قهوه و چای و واردات اصلی تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، محصولات دارویی، خمیر چوب، مواد سلولزی الیافی، کاغذ، مقوا و ... بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: