گفتگوی پول نیوز با دو ایده پرداز موفق
کد خبر: ۲۳۴۰۲۲
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
0
هسته اصلی ژئومارکتینگ، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا مکانی است که می تواند مفهوم بازاریابی را تقویت کند یا بطور کلی تغییر دهد.
تقویت بازاریابی با استفاده از علم ژئومارکتینگپول نیوز - ابتکارات همواره مورد توجه بوده اند، پول نیوز به سراغ دانشجویان دکترایی رفته است که با ایده هایی جدید و کاربردی بر روی مبحث بازاریابی مکان‌محور یا ژئومارکتینگ به شکل حرفه‌ای در حال کار و فعالیت هستند. مصاحبه ما با کبری سبزعلی یمقانی و علی سبزعلی یمقانی پر از ایده های جالب است:

 در ابتدا خودتان را معرفی نمایید و سوابق علمی خود را برای خوانندگان ما شرح دهید؟

من کبری سبزعلی یمقانی متولد 16/9/1359 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس هستم. همچنین در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز هستم. بیش از 10 جلد کتاب با عناوین "برندشناسی"، "فرهنگ واژگان برند"، "لغزش برند"، "برندسازی چند حسی"، "برد سریع در فروش و بازاریابی (50 ایده الهام بخش برای ارتقا و رشد کسب وکار)"، "تحلیل آمادگی صادرات"، "استراتژی‌های بازاریابی و فروش برای دوران ریکاوری و بهبود منطبق با پسارکود و پساتحریم"، "استراتژی بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده"، "بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) ژئومارکتینگ روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی مکانی (جلد اول)" ترجمه و تألیف کرده ام.

 همچنین مقالات مختلف داخلی و ISI نیز در مجلات مختلف طی سال‌های گذشته چاپ کرده ام، که 20 مورد آنها را در قالب "مجموعه مقالات و ترجمه‌ها در حیطه مدیریت، بازاریابی و برند (جلد اول)" چاپ و منتشر شده  و در سال بعد نیز در نظر دارم جلد دوم آن را برای کارهای جدید خود چاپ نمایم.

ان شاالله که موفق باشید. آقای سبزعلی شما هم از فعالیت های خود بگوید:

من علی سبزعلی یمقانی متولد 29/6/1371 دانشجوی دکتری سیستم اطلاعات مکانی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هستم. تاکنون 6 مقاله ISI، علمی پژوهشی و کنفرانس نگارش و چاپ کرده ام و همچنین کتابی تحت عنوان "بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) ژئومارکتینگ (جلد اول)" تألیف کرده ام.

  طبق شنیده های ما شما بر مبحث ژئومارکتینگ تمرکز کرده اید و ایده های جالبی در این زمینه دارید. لطفا در مورد فعالیت خود در این زمینه اطلاعاتی به ما بدهد:

درست است. ما بر روی مبحث ژئومارکتینگ بصورت جدی و حرفه ای در حال فعالیت هستم. همچنین در حیطه های بازاریابی و برندینگ نیز به فراخور کار می کنیم. ضمناً در حال حاضر بر روی چندین ایده جدید و اجرایی در حیطه ژئومارکتینگ در ایران نیز در حال کار و فعالیت با خواهرم هستم.

 نقطه عطف آغاز فعالیت بر روی مبحث ژئومارکتینگ از کجا بود؟

تقریباً ۴ سال پیش بود که با برادرم فعالیت غیرمتمرکز بر روی مبحث ژئومارکتینگ را آغاز کردیم. رشته من مدیریت بازاریابی (Marketing) و برادرم جی آی اس (GIS) بود. در آن زمان هنوز دانشجوی دکتری نشده بودیم. طی صحبت هایمان تصمیم گرفتیم بین رشته جی آی اس و بازاریابی ارتباط برقرار کنیم. پس این واژه ها را در اینترنت باهم (Marketing+ GIS) جستجو کردیم و متوجه شدیم که در دنیا روی این حیطه کار بسیاری شده است ولی در کشور ما فعالیت چندانی روی این موضوع صورت نگرفته است. در نتیجه جستجوی مطالب و تحقیقات در این زمینه را آغاز کردیم. در نهایت ماحصل پژوهش‌هایمان چاپ و انتشار کتاب "بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) ژئومارکتینگ" بود. جلد دوم این کتاب نیز در حال تدوین است. همچنین اولین شماره مجله ژئومارکتینگ تحت "عنوان بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) ژئومارکتینگ" تدوین شده و در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است. علاوه بر این بیش از 70 صفحه مطلب جدید و کاملاً تخصصی در این حیطه را در اختیار علاقمندان این حوزه قرار داده ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

   مؤلفه مکان و ارتباط آن با بازاریابی را چطور می شود توضیح داد؟

مکان در بازاریابی یکی از ابعاد مهم و با ارزش محسوب می شود. نکته قابل توجه این است که اگرچه امروزه استفاده از اینترنت به‌ عنوان روش جدیدی برای از میان برداشتن فاصله های جغرافیایی بازارها استفاده می‌شود، ولی آن نیز با مشکلاتی مواجه است. متأسفانه مطالعات بسیار کمی در رابطه با تحلیل مکانی در بازاریابی صورت گرفته است. این در حالی است که موقعیت مکانی یک سازمان نقش مهمی در توسعه سازمان بازی می‌کند. از یک طرف موقعیت مکانی با توسعه افقی سازمان در ارتباط است و از طرف دیگر موقعیت مکانی سازمان ارتباط تنگاتنگی با توسعه روش‌های ژئومارکتینگ دارد.

ژئومارکتینگ به مجموعه‌ایی از روش ها اطلاق می‌شود که به ما کمک می‌کنند داده‌های جغرافیایی (مکانی) کدگذاری شده را تغییر دهیم و بدین ترتیب این روش‌ها به تحلیل استراتژی‌ها و تصمیم گیری های سازمانی کمک می‌کنند. ژئومارکتینگ با کارآمدی و سرعت می تواند به هر سوالی که با "کجا" آغاز می شود پاسخ دهد و به شرکت ها این اجازه را می دهد که موفقیت و پیشرفت‌شان را بهبود بخشند و تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری اتخاذ نمایند. همچنین کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، بطور یکسان می توانند سیستم های اطلاعات جغرافیایی را به‌ عنوان یک ابزار تحلیل ضروری و اجتناب ناپذیر به کار گیرند. از جمله این کاربردها در تحلیل مناطق بازاری، بازاریابی مستقیم، سیاست‌های تبلیغاتی، واردات موازی و کنترل سیاست‌های قیمت گذاری، مدیریت مناطق فروش، بازاریابی مکانی و رفتار مکانی مصرف کننده، نمایش و به تصویر کشیدن مشتریان، مسیریابی فروش، استراتژی های مکان خرده فروشی، خدماتی و نیز تدوین استراتژی های تجاری است.


   هسته اصلی ژئومارکتینگ  چگونه کار می کند؟

هسته اصلی ژئومارکتینگ، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا مکانی است که می تواند مفهوم بازاریابی را تقویت کند یا بطور کلی تغییر دهد. این سیستم کمک می کند که داده ها در سیستم بازاریابی با اضافه شدن مؤلفه مکان بصورت منظم و یکپارچه با سایر اطلاعات جغرافیایی ارتباط برقرار نماید و از قابلیت های وسیع، متنوع و قدرتمند GIS در فرآیند برنامه ریزی و پیاده سازی بازاریابی استفاده نمود. پس هدف از استفاده بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) یا ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان‌محور این است که راهی ارائه شود تا از طریق آن بتوان اطلاعات، مفاهیم و روش‌های جغرافیایی یا مکانی را با جنبه‌های کاربردی و استراتژیک تحقیقات بازاریابی ادغام نماید. در نهایت می‌توان گفت بازاریابی موفق همان ژئومارکتینگ است.

  آیا بنگاههای اقتصادی و  صنعایع می تواند از علم  ژئومارکتینگ بهره مند شود؟ اگر پاسخ مثبت است با چه مکانیسم هایی و به چه نحو؟

بله، هر شرکت و سازمانی می تواند از ژئومارکتینگ بهره مند شود. به عنوان مثال شرکت ها و سازمان ها می توانند در حیطه های کنترل (تحلیل ها و ارزیابی ها، گزارش های سالانه)، بازاریابی (تحلیل بازار، مکان یابی گروه‌های هدف، برنامه ریزی رسانه ای، بازاریابی مستقیم/بازاریابی خرد)، فروش (برنامه ریزی فروش، برنامه ریزی قلمرو فروش، ساختاربندی محدوده محصولات در نقطه فروش)، استراتژی های تجاری (برنامه ریزی برای توسعه، برنامه ریزی محل و تحلیل آن، بهینه سازی شبکه شعب) و بررسی شاخه های تجاری (مقامات دولتی، سرمایه گذاران/ بانک ها، توسعه دهندگان پروژه، خرده فروشی) از این علم استفاده کنند و عملکردهای کلیدی تجارت خود را بهبود ببخشد.

   با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که در امر فروش فعالیت می‌کنند خواهان افزایش فروش محصولات خود هستند آیا ژئومارکتیگ می تواند در این زمینه به آنها کمک کند؟

نیروی فروش بیرونی سازمان، گران ترین بخش فروش است: هر بازدید از مشتری برای شرکت هزینه های بسیاری در بر دارد؛ بنابراین، هر عضو نیروی فروش سالانه هزینه زیادی را ایجاد می کند. این هزینه ها اهمیت در نظر گرفتن یک رویکرد هدفمند و مقرون به صرفه را برای بهینه سازی هزینه های شرکت نشان می دهد. با انجام بهینه سازی مداوم قلمرو فروش، تجارت ها می توانند اطمینان حاصل نمایند که هیچ چیزی به هدر نمی رود، به خصوص در مورد وظایف نیروی فروش. این بهینه سازی ها، مقرون به صرفه بودن مناطق مورد نظر را افزایش می دهد، در عین حال میزان سود و انگیزه کارکنان را بهبود می بخشد. یک رویکرد بازاریابی مکان‌محور پتانسیل‌ها، افزایش گردش مالی و کاهش هزینه ها را عملی می سازد. همچنین بررسی منظم ساختار فروش یک عمل تجاری ضروری است و باید در شرایط ایده آل، گاه به گاه در حضور یک مشاور برون سازمانی بی طرف و به منظور اطمینان از هدف گذاری ها، انجام شود. بازاریابی مکان‌محور یک راه حل شفاف و قابل اعتماد را برای این موقعیت ارائه می دهد و پیشنهادات خوبی برای تغییرات را به صورت بصری و قانع کننده ای فراهم می آورد. علاوه بر این، یک رویکرد بازاریابی مکان‌محور، تجربیات تمام بخش های تجارت و همچنین تخصص مشاوران را مورد استفاده قرار می دهد. انتخاب واقع بینانه و پیشنهاداتی که به منظور بهینه سازی مورد تحقیق کامل قرار گرفته اند، احتمال جلب حمایت و اعتماد به نفس کارکنان را افرایش می دهد. بازاریابی مکان‌محور طرح های پیشنهادی مشخص و روشنی در مورد چگونگی هدف گیری مناطق امیدوار کننده در بازار را به منظور کاهش سفرهای انجام شده توسط تیم فروش بیرونی سازمان، تسهیل می نماید. برنامه ریزی قلمرو کاری وقت گیر و مستلزم تخصص و ظرافت قابل توجهی است. به خصوص در مورد بازسازی قلمروهای بزرگ، اعضای نیروی فروش بیرونی سازمان گاهی اوقات ساختار جدید را به آهستگی می پذیرند چراکه، ترس از دست دادن امتیازات یا وضعیت خود را دارند. یک مشاور برون سازمانی می‌تواند اهداف مورد نیاز را فراهم کند و اغلب بهترین فردی است که می‌تواند یک ارزیابی صادقانه از تغییرات مورد نیاز یک شرکت برای رسیدن به اهدافش را ارائه دهد. 

   ژئومارکتینگ در امر تبلیغات چه کمکی  به سازمان‌ها و شرکتها می کند؟

تقویت بازاریابی با استفاده از علم ژئومارکتینگ

تبلیغات بخش مهمی از استراتژی‌های ترفیع است که مکان، زمان و داده‌های جمعیت‌شناختی در آن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی بازاریابان باید بدانند که چه کسانی را مورد هدف قرار دهند (اطلاعات جمعیت‌شناختی)، مخاطبین هدف در کجا قرار دارند (مکان) و چه زمانی باید مورد هدف قرار گیرند (زمان). ترکیب این سه عامل بازاریابان را به سمت استفاده از GIS سوق می‌دهد. در برنامه‌ریزی جهت ایجاد هر کمپین تبلیغاتی بازاریاب می‌تواند از چندین رسانه سنتی مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه و بیلبود و غیره یا رسانه‌های غیرسنتی استفاده نماید. بازاریابان برای انتخاب یک رسانه مناسب باید ببینند مخاطبین هدف رسانه‌ها تا چه‌اندازه با مخاطبین هدف سازمانشان مطابقت دارند. ژئومارکتینگ به بازاریابان کمک می‌کند که شباهت‌های میان مخاطبین هدف رسانه‌ها و مخاطبین هدف خود را در یک مقیاس کوچک بررسی کرده و بدین ترتیب به بهترین روش رسانه‌ای مناسب را جهت انجام تبلیغات خود انتخاب کنند. بدین ترتیب آن‌ها با استفاده از داده‌های جمعیت‌شناختی، زمانی و مکانی می‌توانند به شیوه‌ای مؤثر مخاطبین هدف را در مکان مناسب و در بهترین زمان در معرض تبلیغات خود قرار دهند.

  آیا  تا کنون برای شناخت بیشتر این علم همایش، گردهمایی یا کنفرانسی در حیطه بازاریابی مکان‌محور تشکیل شده است؟

با توجه به اهمیت این موضوع و جدید بودن آن در کشور و در راستای ارائه مطالب جدید و کاربردی در حیطه بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) فراخوان اولین سمپوزیوم حضوری و آنلاین تخصصی ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان‌محور) را در ایران را فراهم کردیم که در روز جمعه مورخ ۶ مردادماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۰ صبح الی ۵ عصر برگزار می شود. در کشور ما هنوز شرکت‌ها به طور جدی با نگاهی ریزبینانه و مختص این رشته، مباحث کاربردی‌ بازاریابی مکان محور را مورد دقت نظر قرار نداده‌اند. می‌توانیم بگوییم این هم¬اندیشی یکی از اولین اقدامات جدی می‌باشد که به صورتی جذاب و کاربردی، کار تیمی و همکاری دو دسته متخصصین این رشته را نشان می‌دهد؛ یکی متخصصین سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی) و دیگری متخصصین مدیریت بازاریابی. مباحث مطرح شده در این سمپوزیوم برای همه مدیران و کارآفرینان از مالکان کسب‌وکارهای کوچک در حد یک فروشگاه گرفته تا کسب‌وکارهای بزرگ و بین‌المللی بسیار کاربردی خواهد بود. در این هم‌اندیشی تلاش می گردد به زبانی ساده و کاربردی و با مثال‌هایی عینی این مبحث باز گردد و کارکردهای بازاریابی مکان محور برای مخاطبان تشریح شود. یکی از ویژگی‌های جذاب این سمپوزیوم حضور محققان جوان در آموزش و ارائه مطالب می¬باشد که جذابیت و چالشی بودن مباحث آن با طرح نکات کاربردی در تجارت‌های کوچک، متوسط یا بزرگ نیز دو چندان می‌شود.

   با توجه به اهمیت و نقش صنعت، ژئومارکتینگ در کدام صنایع می تواند کاربردی تر باشد ؟

سیستم اطلاعات مکانی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت های شرکت و تصمیم گیری ها داشته باشد. در اینجا کاربردهای ژئو مارکتینگ را در صنایع مختلف بازگو می کنیم. این صنایع عبارتند از: صنعت خودروسازی، کالاهای مصرفی، انرژی، مد و سبک زندگی، خدمات مالی، سلامت، کالاهای صنعتی، رسانه ها و صنعت سرگرمی، خدمات اجتماعی، خرده فروشی، فناوری و جهانگردی.
مثلا در صنعت خودروسازی کارشناسان ژئومارکتینگ در تحقیقات بازار خودرو، بینش های هوشمندانه ای در تمام زمینه ها ارائه می دهند: از بهینه سازی مفاهیم جدید و طراحی محصول (برای مثال از طریق کیلنیک خودرو) تا شناسایی اقدامات دقیق برای بهبود درک برند یا تجربه یک خودرو، و پیگیری خودرو پس از فروش.

و در صنعت کالاهای مصرفی  تعداد نقاط تماس مابین برندها و مصرف کنندگان، با نرخ بی سابقه ای رو به افزایش است. مصرف کنندگان، به جای اینکه تنها دنبال به دست آوردن محصولات جدید باشند، به دنبال تجربه غنی تری از خرید هستند. همچنین رقابتی شدید نیز برای وفاداری وجود دارد. برای موفقیت، شرکت های تولیدکننده کالاهای مصرفی و لوازم خانگی به یک درک جامع از آنچه که انتخاب مصرف کننده و تجارب آنها را در هر نقطه تماس بر می انگیزد، نیاز دارند. تحقیق و آگاهی های کارشناسان ژئومارکتینگ، روند پس پرده بازار امروز و خواسته های مصرف کننده فردا را روشن می سازند.

در صنعت انرژی  کارشناسان ژئومارکتینگ داده های موجود شما برای بازار انرژی را با آخرین تحقیقات ترکیب می کنند تا به شما بینشی مرتبط و عملی بدهند که بتوانید به طور مستقیم آن را برای استراتژی های کسب و کار خودتان پرورش دهید. کارشناسان ژئومارکتینگ به شرکت های برق، گاز و آب در راستای زنجیره ارزش، مشاوره و پیشنهاداتی ارائه می دهند – از اکتشاف و تولید تا تجارت و خرده فروشی. کارشناسان ژئومارکتینگ در تمام بازارهای انرژی B2B و مصرف کنندگان، خدمات و محصولات شما را پشتیبانی می کنند. همچنین تمام جنبه های انرژی و تحقیقات بازار را پوشش می دهند – شناسایی و ارزیابی فرصت های کسب و کار، تجزیه و تحلیل درک فعلی برند شما، بهینه سازی بازاریابی و فروش، ردیابی رضایت مشتری یا شناسایی فرصت های رشد در صنعت انرژی.

تقویت بازاریابی با استفاده از علم ژئومارکتینگ

همچنین در صنعت مد و سبک زندگی  کارشناسان ژئومارکتینگ ترجیحات مصرف کنندگان، رفتارهای خرید، نقاط تحریک خرید و تجارب برند در تمام نقاط تماس مشتری با شما را چه در پوشاک، چه در منسوجات و چه در محصولات شیوه زندگی (مانند کالاهای ورزشی، لوازم جانبی، کیف، عینک آفتابی)، دنبال می کنند. محققان ژئومارکتینگ در بازار مد، این داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند تا زمینه هایی که بیشترین افزایش در رضایت کلی مشتری و وفاداری را به وجود می آورد، برجسته نمایند. همچنین، اقدامات روشنی را برای کمک به شما در دستیابی به رشد بیشتر در صنعت مد و سبک زندگی می نمایند.

در صنعت خدمات مالی  کارشناسان ژئومارکتینگ در پژوهش خدمات مالی، روند بازار را به منظور آگاهی از مصرف کننده، تجزیه و تحلیل می کنند و به شما کمک می نمایند تا  کالاهای مالی تسخیر کننده و استراتژیهای خدمات برای مشتریانتان را توسعه دهید.

در صنعت سلامت  کارشناسان ژئومارکتینگ، در تحقیقات بازار سلامت، به شما کمک می کنند تا با درک عمیق از عوامل و روندهای محرکی که در حال شکل دادن به فرصت ها هستند، استراتژی های برنده ای را توسعه دهید. همچنین متخصصان ژئومارکتینگ، دسترسی به بازار، قیمت گذاری، بازپرداخت و حمایت اقتصادی سلامت برای داروها و دستگاه های پزشکی و بخش تشخیص را به ارمغان می آورند. در نتیجه بینشی جهانی برای هر مرحله از زنجیره ارزشی را فراهم می کنند.

در صنعت کالاهای صنعتی  متخصصین پژوهش ژئومارکتینگ چه در تولیدات کارخانه ای، مواد شیمیایی، زیرساخت ها، دفاع، امنیت و چه در سایر کالاهای صنعتی  B2B، به شما کمک می کنند تا موقعیت بازار و عملکرد خود را در مقایسه با سایر رقبا، تجزیه و تحلیل نمایید تا استراتژی های برنده ای را برای افزایش رضایت و وفاداری مشتری توسعه دهید، تعامل کارکنان را بهبود بخشید و درک مفهوم برند خود را افزایش دهید. کارشناسان ژئومارکتینگ، فرصت‌های محصولات صنعتی در بازار آینده که بیشترین تأثیر را برای کسب و کار شما دارند را نشان می دهند.

در صنعت فناوری  کارشناسان تحقیقات ژئومارکتینگ در بازار فناوری، بینش هوشمندانه ای جهت ایجاد طرح های جذاب و مرتبط، موقعیت یابی محصول، تبلیغات و تجربه مشتری را ارائه می نمایند. در حوزه فناوری، کارشناسان ژئومارکتینگ خدماتی را در زمینه فناوری اطلاعات در معنای عام و فناوری های اطلاعات در حوزه B2B، لوازم الکترونیکی مصرفی، عکس، تجهیزات دفتری، اداری و ارتباطات عملکردی بازار از راه دور، تحقیقات و روند مصرف کننده ارائه می دهند.

در صنعت رسانه و سرگرمی  کارشناسان ژئومارکتینگ، در رسانه و سرگرمی به شما کمک می کنند تا بدانید چه محتویاتی در کدام کانال ها و شبکه ها مورد مصرف قرار گیرند و چرایی آنرا بهتر درک نمایید. این کارشناسان، با استفاده از تحلیل های بی نظیر، علم اطلاعات و تخصص فنی در ادغام و تفسیر مجموعه داده های مختلف، داده های بزرگ در سراسر رسانه ها را به بینش های پژوهشی مرتبطی تبدیل می کنند. مجموعه داده های منحصر به فرد ژئومارکتینگ، شامل مخاطبان اختصاصی، مصرف کننده ها و داده های خرده فروشی (برای مثال سیستم تقاضای ویدئو (VOD)، دی وی دی، موسیقی، کتاب، بازی های ویدئویی و کنسولی) می باشد و این، به کارشناسان ژئومارکتینگ، اجازه می دهد تا مصرف رسانه ها، بهره وری تبلیغات و درخواست تجدید نظر محتوا را اندازه گیری کنند. با ثبت، تجزیه و تحلیل و تفسیر مصرف رسانه در سراسر کانال‌ها، سیستم های عامل و دستگاه‌‌ها، این کارشناسان به شما کمک می‌کنند تا استراتژی های برنده ای را برای کسب و کارتان طراحی و اجرا نمایید.

در صنعت گردشگری  کارشناسان ژئومارکتینگ، می تواند آگاهی هایی درباره سفر، گردشگری و بازار را بر اساس داده های رزرو از هزاران نقطه خرید (POS) ارائه دهند- هم بصورت آنلاین و هم بصورت آفلاین از تمام دستگاه ها- که با دانش گسترده متخصصان پژوهش سفر ترکیب شده است. این ترکیب، به شما درک روشنی از آنچه اتفاق می افتد و دلیل آن در سراسر کل خریدهای مسافرتی، از اولین تماس تا معامله نهایی، در تمام صنایع را ارائه می دهد. چه شما یک شرکت هواپیمایی باشید، چه ارائه دهنده محل اقامت یا آژانس مسافرتی، هیئت مدیره های مسافرتی یا شرکت تدارکات سفر – کارشناسان ژئومارکتینگ، مصرف کنندگان را در هر نقطه ای از تماس نظاره می کنند تا به شما عوامل کلیدی و تجربیاتی را نشان دهند که در تصمیم گیری های مسافر در سفر و صنعت گردشگری تأثیر دارند.

در بخش خدمات اجتماعی  کارشناسان ژئومارکتینگ با ادارات دولتی، نهادها، مقامات محلی، سازمان های خیریه، روزنامه های محلی، نهادهای علمی و مشاوره کار می کنند و این کارشناسان چیزی کمتر از درکی جهانی، مورد اعتماد و قابل اطمینان درباره افکار عمومی در زمینه های کلیدی را در سطح محلی، ملی و جهانی ارائه نمی دهند. مباحث هر چه باشند - هر چند حساس- کارشناسان ژئومارکتینگ روش ها و تخصص هایی در اختیار دارند تا با موفقیت به آن ها رسیدگی کنند. از مخاطبانی که به سختی در دسترس هستند تا موضوعات مخفی، تجربه کارشناسان ژئومارکتینگ، مذهب، بهداشت، عدالت کیفری، پلیس، آموزش و پرورش، اشتغال، مسکن، حمل و نقل و امور مالی شخصی را در بر می گیرد.

 کارشناسان ژئومارکتینگ (بازاریابی مکانی) در چه حوزه های تخصصی می توانند به صاحبان مشاغل  کمک کنند؟ می توانید مواردی را نام برده و شرح دهید؟


ژئومارکتینگ (بازاریابی مکانی) در موارد بسیاری مانند این موارد می تواند استفاده گردد: قیمت گذاری آنلاین، برند و تجربه مشتری، تجزیه و تحلیل فروش، هوش بازار اطلاعات دیجیتالی، تهیه پانل های مصرف کننده، تهیه کاتالوگ محصول، نوآوری و فرصت های بازار، مدیریت زنجیره توزیع و عرضه، بازاریابی مکانمحور، اندازه گیری رسانه ها، ردیابی نقطه فروش، پیشرفت و خرده فروشی عِلّی، اطلاعات رسانه های اجتماعی، موضوعات داغ و پیش بینی ها، پیش بینی برای سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه.

در قیمت گذاری آنلاین؛ کارشناسان ژئومارکتینگ، این اجازه را به شما می دهد تا عملکرد قیمت محصول خود را در تمامی دسته بندی های متعدد و جغرافیایی، برای خرده فروشان ارزیابی کنید. همچنین آنها می توانند به صورت مستقیم به سیستم های شما در مدیریت قیمت خرده فروشی ها متصل شوند و این امکان را به شما بدهند تا قیمت ها به صورت خودکار و بر اساس معیارهای تنظیمی شما، تغییر پیدا کنند. این بدان معنی است که استراتژی های قیمت گذاری فروش شما می تواند به سریع ترین شیوه ممکن با تغییر فعالیت های رقیبان منطبق شود. بینش های هوشمند کارشناسان ژئومارکتینگ، درباره تولید کنندگان، به شما کمک می کند تا درک و نظارت بهتری بر وضعیت محصولات خود و محصولات رقیب در بازار داشته باشید.

برند و تجربه مشتری   کارشناسان ژئومارکتینگ، با تجزیه و تحلیل و بهینه سازی مشخصات عاطفی، به مشتریان خود کمک می کنند تا برند و رابطه خود با مشریانشان را تقویت کنند، یعنی تجربه و همچنین ارتباط طولانی مدت مشتری که تصمیم گیری برای خریدهای فوری را تحریک می کند. در نهایت این کارشناسان، این تجزیه و تحلیل ها را در سطح محلی، منطقه ای یا جهانی ارائه می دهند.
تجزیه و تحلیل فروش  کارشناسان ژئومارکتینگ، با ترکیب کردن تخصص در تحقیقات بازاری و دسترسی جهانی، به شما بینش هوشمندانه خرده فروشی برای مجموعه محصولات، رسانه، تبلیغات، قیمت، سهم بازار، محدوده محصول و مدیریت ردیابی محصولات (SKU)و بازاریابی ترکیبی را ارائه می دهند.

هوش بازار اطلاعات دیجیتالی  کارشناسان ژئومارکتینگ، رفتار واقعی آنلاین مصرف کنندگان که از طریق گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوتر به اینترنت متصل هستند را تجزیه و تحلیل می کند. کارشناسان ژئومارکتینگ، این داده ها را با داده های آفلاین ترکیب می نماید تا تعیین کنند که مؤثرترین عوامل در تحریک تصمیم گیری برای خرید که مصرف کنندگان شما در هر نقطه با برندها، محصولات و خدمات دارند، کدام ها هستند. با ارزیابی تأثیر تبلیغات آنلاین و آفلاین، تعاملات و درگیری برندها، نقش رسانه های اجتماعی و تجربه های دیجیتالی افراد، این کارشناسان، به شما قدرت نفوذ در همه مسیرهایی را می دهند که برای خریداران مهم هستند. همچنین، به شما کمک می‌کنند تا استراتژی های مؤثرِ چند دستگاهی و ارتباطات کانالی را طراحی کنید و تجربه آنلاین و موبایلی که ارائه می دهید را بهینه سازی نمایید؛ به طوری که شما رقابت خود را در تمام کانال ها و دستگاه های دیجیتالی افزایش دهید.
تهیه پانل های مصرف کننده  تخصص کارشناسان ژئومارکتینگ در پژوهش بر روی پانل های بین المللی مصرف کنندگان، برای شما بینش هوشمندانه ای درباره اینکه مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند و نگرش و رفتار آنها در تمام کانال ها چگونه است را فراهم می کند. این کارشناسان، از داده های موجود درباره پانل مصرف کننده برای کشف این مسائل استفاده می‌کنند: رفتارهای خرید؛ اینکه مصرف کنندگان برای پیدا کردن محصولات جدید به کجاها می روند، نحوه تحقیق و مقایسه محصولات توسط مشتریان، چگونگی استفاده آنها از این تحقیقات و عواملی که تصمیم گیری و مسیر خرید آن ها را تحریک می نمایند. همچنین، روندهای کلیدی مصرف کنندگان را شناسایی کرده و از تقسیم بندی مشتریان برای اشاره دقیق به مخاطبان ایده آل هدف و شناسایی فرصت های بازار استفاده می‌کنند و به شما کمک می نمایند تا استراتژی های عملی برای رشد را توسعه دهید.

تهیه کاتالوگ محصول  کارشناسان ژئومارکتینگ، راه حل های اطلاعات محصول را برای خرده فروشان، فروشندگان، عمده فروشان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و شرکت های بیمه فراهم می کنند؛ از تصاویر محصول و مشخصات فنی گرفته تا متن بازاریابی، عملکرد تجارتی، محتوای غنی و موارد بسیار دیگر. همچنین این کارشناسان، داده های جامع محصول را از تولید کنندگان و توزیع کنندگان جمع آوری می کنند و صدها هزار کد ردیابی محصول جدید در طی ماه را به وجود می آورند. کارشناسان ژئومارکتینگ، این داده ها را توسط پانل اطلاعات نقاط فروش تقویت می کنند تا به مشتریان خود بینش منحصر به فردی ارائه دهند که بی رقیب خواهند بود.

نوآوری و فرصتهای بازار  کارشناسان ژئومارکتینگ با در نظر گرفتن نیازهای آینده، تجربه های جدید حسی را طراحی می کنند و توسعه می دهند که برند شما را تازه و مرتبط نگه می دارد و همچین شما را در سفر نوآوریتان راهنمایی و هدایت خواهند کرد. از برنامه ریزی برای رشد تا پیش بینی های لازم برای راه اندازی محصول. محصولات ارسالی که قابل تحویل هستند، عبارتند از: خطوطی الزامی برای تجربه های جدید، معتبرسازی در برابر همه معیارهای بازار مربوطه و یک برنامه فعال سازی که مکان، زمان و چگونگی برنده شدن را تعریف می نماید.

مدیریت زنجیره توزیع و عرضه کارشناسان ژئومارکتینگ، مدیریت هوشمندی که شما به آن نیاز دارید را فراهم می کنند تا شما زنجیره عرضۀ خود را از اول تا آخر با حداکثر بهره وری مدیریت نمایید. آنها داده های توزیع را با نقطه واقعی فروش و داده های محصول و همچنین پیش بینی های فروش ترکیب می نمایند. کارشناسان ژئومارکتینگ به شما کمک می کنند تا استراتژی های قیمت گذاری و سود ناخالص خود را بهبود ببخشید. همچنین به شما یک دید جامع و به موقع از تقاضا در بازار را می دهند تا بتوانید در کل زنجیره تأمین، راندمان خود را شناسایی کنید و بهبود ببخشید و عملکرد کسب و کارتان را افزایش دهید.

ردیابی نقطه فروش  کارشناسان ژئومارکتینگ در پیگیری نقطه فروش (POS)، درباره اینکه کدام خرده فروشی و محصولات فنی، کالاهای مصرفی در کجا، کی و به چه قیمتی به فروش می رسند، شما را کاملاً مطلع می کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا سهم بازار و عملکرد برند خود را در برابر رقبا، محک بزنید. کشف کنید که کدام کانال ها برای خرده فروشان و تولید کنندگان، محبوب هستند و چرا. از روند بازار جهانی و محلی از یک «تصویر بزرگ» در سطح کلان گرفته تا سطح فردی محصول، درک دقیقی به دست آورید و تأثیر آنها در رسانه های آنلاین و آفلاین را به صورت ماهانه و هفتگی ارزیابی کنید. کارشناسان ژئومارکتینگ محصولات را پیگیری می کنند و بینشی بر اساس داده های واقعی فروش، خرده فروشی ها و نمایندگی‌های فروش را ارائه می دهند. با استفاده از این اطلاعات، کارشناسان می توانند به شما کمک کنند تا میزان محصول در دسترس را با تقاضای مورد انتظار بازار هماهنگ سازید و دسته بندی محصولات، توزیع و استراتژی های قیمت گذاری را بهبود بخشید.

پیشرفت و خرده فروشی عِلّی  کارشناسان ژئومارکتینگ کمک می‌کنند تا بازگشت سرمایه فعالیت های بازاریابی خود را ارزیابی کنید؛ همچنین آگاهی هایی درباره منابع عِلّی از سراسر جهان را ارائه می دهند. از خبرنامه های چاپی گرفته تا وب سایت های تجارت الکترونیک، خبرنامه های الکترونیکی، نقطه فروش در فروشگاه ها، سفر مصرف کننده در خرده فروشی ها را درون یک پانل پیشرو، تحت پوشش قرار می دهند. کارشناسان ژئومارکتینگ طبقه بندی، قیمت گذاری، قرار دادن و تبلیغات در سطح SKU را توسط حساب های کلیدی شناسایی و تجزیه و تحلیل می کنند تا به شما تصویر کاملی برای نظارت بر خرده فروشی ها را ارائه دهند.
اطلاعات رسانه های اجتماعی کارشناسان ژئومارکتینگ اطلاعات مربوطه را از کانال های اجتماعی بیرون می آورند و با داده های اضافی ادغام می نمایند- مانند ردیابی برند و فروش، داده های پانل و بینش های کارشناسان بازار. این کار، باعث می شود که تا از گوش دادن به رسانه های اجتماعی فراتر روید؛ به مشتریان، محتوای کامل بازار و یک بنیان قوی را ارائه می دهند که پایه ای برای تصمیم گیری های هوشمند کسب و کار باشد. محققان در هوش رسانه اجتماعی (SMI)، محتویات تولید شده توسط مصرف کنندگان در تمام کانال های رسانه های اجتماعی متعلق و به دست آمده را در سطح جهانی تجزیه و تحلیل می کنند. فناوری های برنامه نویسی و جستجوی انسانی ژئومارکتینگ، کیفیت بالای راه حل های اطلاعاتی رسانه های اجتماعی شما را تضمین می کند.

موضوعات داغ و پیش بینی ها  کارشناسان ژئومارکتینگ پیش بینی های دقیقی درباره تقاضای مصرف کننده برای دستگاه های فناوری و همچنین روند جهانی بازار فناوری را فراهم می کنند. پیش بینی های کارشناسان ژئومارکتینگ با استفاده از بزرگترین نمونه داده ها در جهان از لحاظ اطلاعات خرید و فروش به همراه تخصص و دانش محلی ساخته شده است. چنین ترکیبی، پیش بینی های به موقع و منحصر به فردی درباره تقاضاهای آینده را فراهم می کند؛ پیش بینی اینکه، مصرف کنندگان چه محصولاتی را در چه حجمی و به چه قیمتی و در کجا خریداری خواهند کرد.

پیش بینی برای سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه  کارشناسان ژئومارکتینگ برای سرمایه گذاران، پیش بینی هایی قوی را با استفاده از بزرگترین نمونه داده ها در جهان از لحاظ اطلاعات فروش، فراهم می آورند. این کارشناسان نقاط عطف در تقاضای مصرف کننده را پیش بینی و مستند می کنند که به طور منظم و دقیق، تحلیل های مفصلی در تکنولوژی سخت افزار، نیمه هادی و مصرف کننده شرکت را ارائه می دهند.

 آیا حرفی باقی مانده است که تمایل داشته باشید در اینجا اشاره نمایید.

کبری سبزعلی یمقانی: دوست دارم در اینجا اشاره نمایم بنده شاگرد استاد بزرگوار جناب آقای دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران هستم. اوایل سال 1387 در دانشگاه شهید بهشتی با دکتر روستا آشنا شدم. در این سالیان، ایشان به عنوان استاد و مربی همیشه همراهم بوده و هست و از تجربیات ارزشمند ایشان در زندگی‌ام بهره برده‌ام. واقعاً از ایشان سپاسگزارم و امیدوارم هر جا هستند سلامت باشند.

علی سبزعلی یمقانی: در نهایت از خانم کبری سبزعلی یمقانی که برای بنده هم خواهر و هم معلمی فداکار بودند تشکر و قدردانی می کنم. همچینن از اساتید محترم بنده از جمله دکتر علی اصغر آل شیخ و دیگر اساتید در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بابت زحماتی که در راستای آموزش و راهنمایی اینجانب کشیده اند، تشکر می کنم.






ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: