April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۲۳۹۰
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
0
پراید هاچ بک 111 از خانواده X100 کار خود را به پایان رساند تا کم کم به خواندن غزل خداحافظی با صنعت خودرو ایران نزدیک و نزدیک تر شود. پراید هاچ بک، خاطره ساز نسلی از جوانان دهه هفتاد بود که بعدها به پراید 111 تغییر نام داد و با این نام شناخته شد.

خداحافظ ای هاچ‌بک خاطره سازپول نیوز - آخرین خودرو پراید 111 از خانواده X100 تولید شد و این خط تولید کار خود را به پایان رساند. خانواده X100 در روز پنجشنبه 9 شهریور شاهد آخرین 100 تولید شده بود و کارگران و مهندسان سایپا سیتروئن، با این خودرو عکس یادگاری گرفتند. به این ترتیب پراید با یکی از فرزندان خود خداحافظی کرد تا به روزهای پایانی عمر خود نزدیک تر شود. قرار است پراید در سال 1397 از خط تولید خارج شود. شرکت سایپا سیتروئن که تولید خودرو ایکس 100 را از سال 88 آغاز و تاکنون نزدیک به 312 هزار دستگاه از این خودرو را تولید کرده است.

قیمت نقدی «سایپا 111 SE موتور جدید با M13» 21 میلیون و 243 هزار تومان است. در واقع بهای خالص آن 17 میلیون و 847 هزار تومان بوده که با جمع ارزش افزوده، خدمات، بیمه و مالیات شماره گذاری به ارزش 3 میلیون و 395 هزار تومان به مبلغ 21 میلیون و 243 هزار تومان افزایش می یابد.

پراید در کره جنوبی

پراید در اصل در شرکت مزدای ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

خداحافظ ای هاچ‌بک خاطره ساز

پراید در ایران

خط تولید پراید از سال ۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا راه اندازی شد. شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد. در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

حالا یکی از محصولات پراید، از چرخه تولید خارج شده تا مقدمات جمع آوری خط تولید پراید در ایران فراهم شود.

خداحافظ ای هاچ‌بک خاطره ساز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: