کد خبر: ۲۴۵۱۰۵
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
0
10 اقتصاد رقابتی جهان معرفی شدند و سوییس رتبه اول و آمریکا رتبه دوم را از آن خود کرده‌اند. در این میان ایران هم با 7 پله صعود از رتبه 76 به 69 رسیده. امروز با آلبرت بغزیان در این باره به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
می توانستیم رتبه بهتری در رقابت‌پذیری داشته باشیم / امنیت اقتصادی بیشتر شدهپول نیوز- گزارش رقابت پذیری جهانی (Global Competitiveness Report) یا CGR یک گزارش سالیانه است که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه می‌شود و اولین شماره آن در سال 2004 میلادی منتشر شده است. این شاخص بر اساس 110 متغییر تعیین می‌شود که دو سوم آن‌ها را نظرسنجی‌های جهانی و یک سوم دیگر را منابع اطلاعاتی در دسترس عمومی مانند آمریکا، تشکیل می‌دهد. در آخرین گزارش منتشر شده از مجمع جهانی اقتصاد، حاکی از رشد 7 پله‌ای شاخص رقابت پذیری در کشورمان دارد. گفتنی است 133 کشور در این گزارش شرکت داده شده‌اند.

محاسبه این شاخص امکان مقایسه ایران با کشورهای منطقه و سند چشم انداز 1404 و سایر کشورهای دنیا در تمامی ارکان رقابت‌پذیری را فراهم می‌آورد.

بر اساس این گزارش کشورهای سوییس، آمریکا، سنگاپور، هلند، آلمان، سوئد، فنلاند و انگلستان، هنگ کنگ و ژاپن به ترتیب رقابتی ترین اقتصادهای دنیا هستند. سوئیس در این رتبه بندی برای ششمین سال، در رتبه نخست ایستاده است؛ اقتصاد این کشور انعطاف پذیر است، بازار کار آن قوی است و مشاغل در جذب فناوری جدید در سطح خوبی عمل می کنند. شهروندان سوییس از سطح بالایی از بهداشت عمومی و آموزش و پرورش برخوردار هستند و کسب و کار در این کشور، سطح بالایی از پیچیدگی و نوآوری را نشان می دهد.

گفتنی است شاخص «رقابت پذیری جهانی» 12 معیار بررسی دارد؛ موسسات، زیرساخت‌های مناسب، یک چارچوب پایدار برای اقتصاد کلان، سلامت و آموزش‌های ابتدایی مربوط به آن، آموزش و پرورش، بازار کالاهای اساسی، بازار کار کارآمد، بازارهای توسعه یافته مالی و پولی، استفاده از فناوری‌های موجود و به روز، اندازه بازار داخلی و بین‌المللی، امکان کالاهای جدید و مختلف با استفاده فرآیند‌های پیچیده تولید و نوآوری.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی به پول نیوز می‌گوید: منبع اطلاعاتی برای تهیه اطلاعات خام این گزارش‌ها خود کشورها هستند. این گزارش، اگر اطلاعات خام درستی در اختیارش قرار گرفته باشد می‌تواند معیار خوبی برای مقایسه جایگاه کشورها با یکدیگر باشد.

بغزیان افزود: وقتی یک بانک جهانی می‌خواهد با ایران وارد مراوده یا مذاکره شود، بیش از هر چیزی از این گزارش‌ها استفاده می‌کند. این گزارش‌ می‌تواند تا حدی نشان‌دهنده امنیت اقتصادی ایران بوده و احتمال بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران تشریح کند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که شاخص رقابت‌پذیری ما می‌تواند بهتر از 69 باشد.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: