ضرورت تسریع در تعیین تکلیف کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمانپول‌نیوز - وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر تجارت خارجی ازبکستان ضمن تأکید بر تعیین تعرفه کریدورهای حمل و نقلی بین ۲ کشور و دولت‌های همسایه بیان کرد: فارغ از بحث کریدورها و راه‌اهن ما می‌توانیم بر روی پروژه قطار مسافرتی مشهد-تاشکند نیز فکر کرده و آن را عملیاتی کنیم که اگر آمادگی از سوی شما نیز اعلام شود برای ویزاهای مسافری باید تسهیلاتی قائل شویم که به نطر من از اهمیت بالایی برخوردار است.

عباس آخوندی وزیر راه  و شهرسازی در دیدار با الیار عنی‌اف وزیر تجارت خارجی ازبکستان در خصوص روابط حمل و نقلی بین ۲ کشور بیان کرد: خوشبختانه ایران و ازبکستان از جهت روابط حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، ارتباط خوبی با یکدیگر دارند و ما همواره آمادگی داریم تا در جهت بهبود شرایط و تسهیل بیشتر روابط گام برداریم.

آخوندی در ادامه با تأکید بر حفظ شرایط گردش کالا بین ۲ کشور و ارائه امتیازات ترانزیتی از سوی ایران به ازبکستان در سال آینده نیز اعلام کرد: ایران همچنین تمایل دارد در این حوزه تعرفه‌های لازم برای کریدورهای بین ایران، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان را مشخص و قدرت رقابت بین آن‌ها و سایر کریدورهای حمل و نقلی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام آمادگی ایران در تداوم همکاری‌های بین ۲ کشور در خصوص پیشنهاد طرف ازبکستانی درافزایش تعداد کشورهای قرارداد عشق‌آباد و احداث کریدور ازبکستان-ترکمنستان-ایران –عمان خاطرنشان کرد: ایران با افزایش تعداد کشورها در این قرارداد مخالفتی نداشته و تنها خواستار تعیین یک تعرفه مشخص و مشترک در این کریدور است.

عضو کابینه دولت دوازدهم در این‌باره با بیان این نکته که ما نیز از طرف عمان خواستار تشکیل هرچه زودتر جلسه رسیدگی به این کریدور هستیم گفت: در حال حاضر اقدامات لازم برای راه‌اهن ایران به سمت هرات در حال انجام است ولی واقعیت آن است که تکمیل پروژه از هرات به سمت مزارشریف نیاز به اعتبار بسیار بالایی دارد که زمانی تصمیم داشتیم این بحث را از ازبکستان به سمت قرقیزستان و چین تعریف کرده و به ایران و افغانستان متصل کرده و کار تأمین مالی آن را به چین بسپاریم.

وی در این باره ادامه داد: در این صورت اگر چین حاضر باشد تا مسیر ریلی ازبکستان به چین و هرات تا مزارشریف را تأمین مالی کند از این پس جلسات را ۵ جانبه و با حضور کشور چین برگزار کنیم.

آخوندی در ادامه با تأکید مجدد بر موافقت ایران در توسعه کریدورهای مرتبط بیان کرد: ما در حال حاضر به دنبال احداث وتکمیل کریدور سه جانبه ایران، هندوستان و افغانستان نیز هستیم که قطعا می‌تواند در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این نکته که ظرفیت مسافری بسیار خوبی بین ۲ کشور ایران و ازبکستان از جهت حمل و نقل هوایی و ریلی وجود دارد گفت: فارغ از بحث کریدورها و راه‌اهن ما می‌توانیم بر روی پروژه قطار مسافرتی مشهد-تاشکند نیز فکر کرده و آن را عملیاتی کنیم که اگر آمادگی از سوی شما نیز اعلام شود برای ویزاهای مسافری باید تسهیلاتی قائل شویم که به نطر من از اهمیت بالایی برخوردار است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: