کد خبر: ۲۵۱۵۰۱
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
0
عظیمی گفت: در حال حاضر نفتی بودن، دولتی بودن و بانکی بودن سه عارضه اقتصاد ایران به شمار می‌رود. سالهاست اقتصاد کشور تک محصولی و متکی به درآمدهای نفتی است.
سه چالش اقتصاد ایران و راه برون رفت از آنپول‌نیوز - دبیرکل اتاق تعاون ایران با تشریح چالش‌های اقتصاد ایران، گفت: تنها راه برون رفت اقتصاد از معضل دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد، حرکت به سمت فعالیتهای مردمی و توسعه اقتصاد تعاونی است.

ماشاء اله عظیمی، اظهار کرد: در حال حاضر نفتی بودن، دولتی بودن و بانکی بودن سه عارضه اقتصاد ایران به شمار می‌رود. سالهاست اقتصاد کشور تک محصولی و متکی به درآمدهای نفتی است. بخش اعظمی از اقتصاد و زیرمجموعه‌های آن نیز در اختیار دولت و ساختار دولتی است. بانکهای کشور هم تبدیل به بنگاه اقتصادی شده و راه بنگاه داری را در پیش گرفته اند، به همین دلیل اقتصاد ایران تا رسیدن به جایگاه و رشد واقعی فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، تعاون تنها راه برون رفت اقتصاد از بن بست‌های موجود است و قانون هرگونه مداخله در امور اجرایی و مدیریتی تعاون را منع کرده است، از این رو باید موانع پیش روی تعاونی ها را برداشته و به سمت توسعه اقتصاد تعاونی و مردم محور حرکت کنیم.

دبیرکل اتاق تعاون ایران در ادامه تامین مالی را از مهمترین شاخص‌ها در حوزه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: تامین مالی ارکان مختلفی را شامل می‌شود که بازار سرمایه، نظام بانکی، بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری خارجی از جمله این ارکان به شمار می‌رود.

عظیمی بر ضرورت انجام اصلاحات در حوزه تامین مالی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش اکثر بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی است و این امر فعالیت بنگاه‌ها را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است.

وی کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات عمده تعاونی‌ها برشمرد و با اشاره به بانک توسعه تعاون به عنوان تنها نهاد مالی این بخش، افزود: بانک توسعه تعاون تنها بانکی است که به بنگاه تبدیل نشده و از این جهت نمی‌توان به عنوان تنها نهاد مالی بخش تعاون آن را نادیده گرفت.

به گفته دبیرکل اتاق تعاون ایران، امروز به دلیل پیچیدگی نیازها و تنوع کسب و کارها تامین مالی نیز بر اساس نوع فعالیتها از روشهای متنوعی پیروی می‌کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: