پول نیوز؛ سمیه علی اصغری- اگر نگاهی به عملکرد
اقتصادهای موفق در سطح جهانی داشته باشیم با تعدادی از نام ها بیشتر مواجه می شویم
که پیوسته در گزارش ها و تحلیل های اقتصادی به آنها اشاره می شود. نام هایی مانند
پکن، نیویورک، سئول، توکیو و اسامی سایر شهرهای مطرح که هر کدام از آنها در ذهن
مخاطب به نمادی از موفقیت، آرامش و سطح بالاتر برای زندگی تبدیل شده اند. به عبارت
دیگر این شهرهای برتر هر کدام یک برند هستند که مجموغ قابلیت ها، فعالیت ها و
بازده مالی آنها ضامن موفقیت اقتصادی کشورهایشان در سطح بین المللی می شود.
برای مثال توکیو برای ژاپن
یک برند اقتصادی محسوب می شود شهری که هر گاه نام آن را می شنویم پس زمینه هایی که
از تکنولوژی و سخت کوشی اقتصادی ژاپنی ها را در ذهن داریم به خاطر خواهیم اورد.
شانگ های برای چین یا بوستون برای آمریکا نیز دقیقا همین نقش را دارند. فضای
اقتصاد رقابتی و امنیت سرمایه در شهرهای مذکور زمینه ساز رونق تجارت و ثبت شاخص های صعودی در فعالیت
های تجاری خواهد بود.
در همین رابطه گزارش جدیدی
در نتیجه کار مشترک آکادمی ملی راهبرد
اقتصادی چین، آکادمی علوم اجتماعی چین و هبیتات(برنامه اسکان بشر ملل متحد) در
گوانگژو آماده شده که برای امروز در پول نیوز بدان خواهیم پرداخت.
گفتنی است رقابتپذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک
بخش اقتصادی یا یک منطقه در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر
شرکتها، زیر بخشها، و مناطق حاضر در همان بازار است. این اصطلاح همچنین برای
بازارها نیز استفاده میشود که اشاره به میزان رقابتپذیر بودن ساختار بازار دارد.
باید توجه شود که رقابتپذیر بودن یک بازار ارتباطی به رقابتپذیری شرکتهای حاضر
دراین بازار ندارد.(ویکیپدیا)
در رتبه دهم لیست امروز ما آمریکایی ها با شهر دالاس حضور
دارند.
مونیخ/ آلمان
سن خوزه/ آمریکا
توکیو/ ژاپن
شنزن/چین
سان فرانسیسکو/ آمریکا
لندن/ انگلیس
سنگاپور
لس آنجلس/ آمریکا
و رتبه نخست به شهر نیویورک (آمریکا) تعلق دارد.