نائب رئیس اتاق ایران و چین:
کد خبر: ۲۵۳۴۴۶
۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
0
سازمان تجارت جهانی به عنوان بزرگترین سازمان اقتصادی جهان، که ۱۶۴ عضو دارد و تنها اقتصاد قدرتمندی که پشت در این سازمان مانده است و به عضویت این سازمان درنیامده ایران است.
تجار ایرانی پشت در WTO مانده‌اندپول نیوز-سال‌هاست پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی تبدیل شده است. WTO رویایی است که محقق شدن آن می‌تواند پنجره‌ای جدید و روشن به سوی تجارت فرامرزی ایران باز کند. اما به نظر می‌رسد کلاف پیچیده‌ای از مشکلات مسیر رسیدن به این رویا را ناهموار کرده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ، با اشاره به اینکه، اراده ای برای حضور در بازار جهانی در میان مسولین مشاهده نمی‌شود،  در این باره می‌گوید: « با توجه به وضعیت اقتصادی، هیچ آمادگی و رغبتی از سوی مسوولان و فعالان اقتصادی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی وجود ندارد.»

مجیدرضا حریری،  با اشاره به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی توضیح داد:  سازمان تجارت جهانی به عنوان بزرگترین سازمان اقتصادی جهان، که ۱۶۴ عضو دارد و تنها اقتصاد قدرتمندی که پشت در این سازمان مانده است و به عضویت این سازمان درنیامده ایران است.
این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عضویت در سازمان تجارت جهانی پروسه‌ای زمانبر است، اظهار داشت : نباید تصور کرد که پروسه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی با سرعت پیش خواهد رفت اگرچه میانگین زمان مذاکرات کشور‌های مختلف برای الحاق به سازمان جهانی تجارت حدود ۷ سال بوده است.

او  با اشاره به مخالفت‌های برخی از کشور‌ها برای ورود ایران به این سازمان ادامه داد: ساختار سازمان تجارت جهانی بدین گونه است که برای ورود عضو جدید، نیاز به اجماع در سازمان وجود دارد و مخالفت‌های پیدا و پنهان آمریکا باعث عدم عضویت ایران در این سازمان اقتصادی شده است.
این عضو اتاق بازرگانی، با اشاره به اینکه، اراده ای برای حضور در بازار جهانی در میان مسولین مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد:با توجه به وضعیت اقتصادی، هیچ آمادگی و رغبتی از سوی مسوولان و فعالان اقتصادی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی وجود ندارد.
او افزود: به دلیل عدم حضور ایران در سازمان تجارت جهانی کالا‌های ایرانی برای صادرات با تعرفه‌های ۲۰ درصدی مواجه می‌شوند، این درحالی است که کشور‌های عضو این سازمان، بدون وضع این تعرفه‌ها، تجارت می‌کنند و کالای خود را با قیمت مناسب تری به بازار‌های جهانی ارائه می‌کنند.

حریری در پایان، با بیان اینکه نبود ایران در سازمان تجارت جهانی صادرات کالا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: صادرات نفت وپتروشیمی منبطق بر نرخ جهانی است و تعرفه‌ای به آن‌ها گذاشته نمی‌شود، اما برای صادرات کالای غیر نفتی، ظرف چند سال آینده با این روند، با مشکل روبه رو خواهیم شد.

برچسب ها: تجارت ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: