مشاور ویژه رییس جمهور در گفت و گو با پول نیوز اعلام کرد
کد خبر: ۲۵۶۷۰۵
۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
0
بر اساس مصوبه هییت وزیران به ازای واردات هر دستگاه خودرو به کشور باید 3 خودرو اسقاط شود. اما از آنجاییکه آیین استفاده از ماشین در مناطق آزاد متفاوت با سرزمین مادری است به رییس جمهور نامه زدیم و خواستیم که واردات خودرو به این مناطق همچون گذشته صورت گیرد.
3 خودرو اسقاط کنید یکی وارد کنید!سهیلا روزبان؛ پول نیوز| 1.2 دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد . خودروهایی که قرار بود به مرور توسط خودروسازان و البته وارد کنندگان خودرو اسقاط شوند حالا نفس کشور را گرفته اند . طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط سازمان کنترل کیفیت هوای شهر تهران 85 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسائل نقلیه‌ایست که در این شهر تردد می­‌کنند.بین مواد آلاینده­ شهر تهران نیز پرخطرترین و آلاینده‌ترین آن‌ها، ذرات معلق هستند که 70 درصد از تولید این ذرات سهم وسائل نقلیه است.

هرچند که دولت یازدهم در آخرین روزهای فعالیش شماره گذاري خودروهاي وارداتي و داخلي  منوط به  اسقاط خودروهاي فرسوده دانست اما حالا  مرتضی بانک مشاور ویژه رییس جمهور از رایزنی با حسن روحانی برای  مستنثنی شدن مناطق آزاد از این مصوبه خبر می دهد .  

او می گوید : بر اساس مصوبه هییت وزیران به ازای واردات هر دستگاه خودرو به کشور باید 3 خودرو اسقاط شود. اما از آنجاییکه آیین استفاده از ماشین در مناطق آزاد متفاوت با سرزمین مادری است به رییس جمهور نامه زدیم و خواستیم که واردات خودرو به این مناطق همچون گذشته صورت گیرد.
دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معتقد است که این امتیاز باید در مناطق آزاد برای مردمان این سرزمین حفظ شود . ضمن اینکه این خودروها اجازه تردد در سرزمین مادری را نداشته در یک قلمرو مشخص حرکت می‌کنند.  

بر اين اساس هيات دولت تصويب کرد که خودروهاي پرمصرف داخلي از ابتداي سال آينده مشمول اسقاط خودروهاي فرسوده مي شوند؛ به طوري که با توليد خودروهاي سواري داخلي با مصرف سوخت 8 ليتر، بين 8 تا 5/ 8 ليتر، 5/ 8 ليتر و بيشتر در صد کيلومتر بايد يک دستگاه خودروي فرسوده از سوي خودروساز اسقاط شود. در حالي هيات وزيران جريمه خودروهاي پرمصرف داخلي را اسقاط يک خودرو در نظر گرفت که ميزان اسقاط اين نوع خودروها براي واردکنندگان را بين 2 تا 8 خودرو در پنج گروه در نظر گرفت. 

توسعه خودروسازی داخلی 
در صورت اسقاط تمامی خودروهای فرسوده به صورت سالیانه، خودروسازان حدود سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ و به طور میانگین سالانه بیش از ۳۳۰ هزار دستگاه بیش از حالت فعلی خودرو خواهند فروخت و این اتفاق منجر به توسعه بازار صنایع خودروسازی خواهد شد.
گفتنی است بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و هر ساله به تعداد این خودروها افزوده می شود. طبق گفته کارشناسان برای از رده خارج کردن این تعداد خودرو بایستی تقاضای گواهی اسقاط تا سال ۱۴۰۴ به ۴ برابر حالت فعلی برسد.

الزام خودروسازان داخلی به اسقاط خودرو
با توجه به حمایت دولت از خودروسازان، مجلس می تواند خودروسازان را به نحوی ملزم به ارائه گواهی اسقاط نماید که فشار تدریجی بر خودروسازان وارد شود و در نهایت به بهبود فناوری سوخت محصولات خودروسازان منجر شود.
در این راستا پیشنهاد می شود در ابتدای کار به ازای تولید دو محصول پرمصرف، خودروسازان یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: