کد خبر: ۲۵۶۸۸۴
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
0
پیش بینی میشد که بعد از این ابلاغ حباب ها بترکد و قیمت ها کاهش پیدا کند ولی در این دستورالعمل بندی وجود داشت که بازی را تغییر داد.
ثبت سفارش باز شد قیمت ها بالاتر رفت!
پول‌نیوزبسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو بهانه ی خوبی برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی بود، و بلافاصله بعد از این اتفاق حباب قیمتی برای خودروهای وارداتی ایجاد شد و بازار خرید و فروش را تحت تاثیر قرار داد.

بعد از کش و قوس های فراوان هفته گذشته دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد، که دستورالعمل به تایید هیات دولت رسیده و برای اجرا ابلاغ شد.

پیش بینی میشد که بعد از این ابلاغ حباب ها بترکد و قیمت ها کاهش پیدا کند ولی در این دستورالعمل بندی وجود داشت که بازی را تغییر داد:

«واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع می باشد»

همین بند باعث شد که واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را پیدا کنند. این بدان معناست که خودروهایی که از قبل امکان ورود به کشور را داشته اند و بعد از این قانون ممنونع الورود شده اند نه تنها حباب قیمتیشان می ترکد بلکه شاید با افزایش قیمت نیز مواجه شوند.

امیر فهیمی از فعالان بازار خودروی تهران در این رابطه به خبرنگار ما گفت: قیمت ها از قبل بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو بالاتر رفته است، و این افزایش بعد از اعلام قانون «منع ورود خودروهای بالاتر از 40 هزار دلار» برای برخی خودروها مانند ب ام و و بنز و لکسوس شدت گرفت، به طوری که «بی ام و 730 فول» که قبل از بسته شدن سایت حدود 700 تا 800 میلیون قیمت داشت در چند روز اخیر مرز یک میلیارد و سیصد میلیون را هم گذرانده است.

 این افزایش در مورد «بی ام و x4» و «لکسوس nx» هم صدق می کند. به طوری که «بی ام و x4» از قیمت 420 میلیون به 700 میلیون جهش داشته و «لکسوس nx» از 350 میلیون قبل از بسته شدن سایت به حدود 540 میلیون رسیده است.

وی خاطر نشان کرد که این قیمت ها بعد از ورود خودروهای 2018 به بازار با کاهش نامحسوس همراه خواهند بود.

سانتافه یک‎شبه ۴۲میلیون تومان گران شد

انتظار می رفت بعد از بازگشایی سایت «ثبت سفارش خودرو» قیمت دیگر خودروهای وارداتی نیز دچار کاهش شود اما به‌خلاف تمام پیش‌بینی‌ها برخی شرکت‌ها به‌بهانه تغییر تعرفه‌ها قیمت محصولات خود را باز هم افزایش داده‌اند، به‌عنوان نمونه کرمان موتور که پیش از این نیز در قالب مصوبه‌های مختلف قیمت محصولات خود را افزایش داده بود این بار در بخشنامه‌ای جدید قیمت 6 محصول خود را افزایش داد.

در حال حاضر قیمت سانتافه 2017 توسط کرمان‌موتور 309 میلیون تومان تعیین شده که در واقع نوع ساده سانتافه است و این در حالی است که با محاسبه تعرفه 95 درصدی و دلار 4350 تومانی، قیمت سانتافه فول مدل 2018 معادل 285 میلیون تومان خواهد بود.

این اتفاق باعث تحریک بازار خواهد شد زیرا در شرایطی که انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار مطرح است، افزایش قیمت نمایندگی می‌تواند باعث به هم زدن تعادل بازار شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: