کد خبر: ۲۶۳۵۸۶
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
0
شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران در استان چهارمحال بختیاری است که قدمتی کهن دارد.
پول‌نیوز - شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران در استان چهارمحال بختیاری است که قدمتی کهن دارد. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد. گفته می‌شود که پیشینه این شهر تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان است. همچنین این شهر مرتفع‌ترین مرکز استان  ایران است و به همین دلیل اگرچه فریدون شهر بام ایران است این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. در ادامه مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

آبشار زردلیمه (بوینه)

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

آبشار زردلیمه، آبشاری بسیار زیبا و بکر است که میان کوه‌های سر به آسمان کشیده زاگرس و در راه کوچ عشایر در ۸۴ کیلومتری شهرکرد جای گرفته است. وجود مراتع سرسبز و آثار تاریخی و باستانی نظیر پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله، این ناحیه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهرکرد تبدیل کرده است.


پل زمان‌ خان سامان

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

پل زمان‌ خان سامان در نزدیکی شهر سامان در ۲۰ کیلومتری شهرکرد بر روی رودخانه زیبای زاینده‌رود به دستور یکی از روسای عشایر به نام «زمانخان» به صورت دو دهنه هشت متری بنا شده است.

این بنا، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست «حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی» تعمیر و مرمت شده است.

قلعه دزک

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

قلعه دزک یکی از قلعه‌های زیبای استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد است که از دوران حکومت قاجار در این شهر دیدنی به جای مانده است. قلعه دزک معماری داخلی شگفت‌انگیزی دارد و بسیار تماشایی است.

جالب است بدانید که «علامه دهخدا» به مدت شش ماه در این قلعه اقامت داشته است و به گفته ایشان نوشتن کتاب «امثال و حکم» در این قلعه به ذهن‌شان رسیده است.

مسجد جامع شهرکرد

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

مسجد جامع شهرکرد یکی از بناهای تاریخی شهرکرد و استان چهارمحال بختیاری است که به فرمان «حاج محمدرضا خان» در قرن ۱۳ هجری قمری در مساحتی نزدیک به ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است.

این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزئینات و کاشی‌کاری‌های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد.

شیر سنگی (بردشیر)

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

شیر سنگی از نمادهای مردمان لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب، گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند، نیز وجود دارد.

سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار)

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

پیر غار در ۳۵ کیلومتری شهرکرد در مجاورت شهر فارسان قرار گرفته است. در این نقطه از استان چهارمحال بختیاری، چشمه‌های آب از داخل سنگ‌ها جریان دارند. بر روی قسمتی از صخره‌های این منطقه، سنگ‌نوشته‌هایی دیده می‌شود که نقش بختیاری‌ها را در انقلاب مشروطه روایت می‌کند. همچنین پیرغار از امکانات اقامتی خوبی برخوردار است.

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

خانه ستوده چالشتری، در ۸ کیلومتری شمال شرق شهر کرد واقع است و قسمت حاکم‌نشین قلعه معروف چالشتر است که تنها بنای باقی‌مانده از این مجموعه تاریخی به شمار می‌رود. این خانه یا قلعه یادگاری از دوران صفوی و قاجار است.

خانه ستوده چالشتری علاوه بر داشتن معماری زیبا، از سه موزه آثار سنگی، موزه کار و زندگی و موزه مردم‌شناسی نیز تشکیل شده است.

پارک ملی تنگه صیاد

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

پارک ملی تنگ صیاد در مسیر شهرکرد به اصفهان در ۱۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است و از حیات‌وحش باورنکردنی و مناظر بی‌بدیل برخوردار است. بر طبق بررسی‌های انجام شده در این منطقه ۲۵۲ گونه از ۵۲ گیاه، شناسایی شده است.

تالاب چغاخور

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

تالاب چغاخور یکی از تالاب‌های زیبا و چشمگیر کشور در شهرکرد چهارمحال بختیاری است. بهترین زمان برای سفر به این تالاب فصل تابستان است زیرا به جز آرامش و زیبایی می‌توانید پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌لک را نیز در این تالاب تماشا کنید.

تالاب گندمان

بام ایران در چهارمحال بختیاری (+عکس)

تالاب گندمان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ است که در فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب معروف چغاخور قرار گرفته است. بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور در این تالاب سرازیر می‌شود.

منبع: کجارو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: