بحران آبی امسال در 50 سال گذشته بی سابقه است
کد خبر: ۲۶۶۱۳۶
۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
0
ایران در منطقه ی گرم و خشک واقع شده و در خیلی از جاهای ایران که مردم برای آب آشامیدنی دچار مشکل هستند کاشت برنج که به طور میانگین تولید هر کیلوی آن 8 هزار لیتر آب می خورد، غیر منطقی است بر همین اساس کشت بهاره و زمستانه این محصول به غیر از استان های گیلان و مازندران در سایر استان ها متوقف می شود.
کشت بهاره و زمستانه برنج متوقف می‌شودباران ایمانی –پول نیوز| حجم بارندگی ها در مقایسه با پارسال کاهش 50 درصدی را نشان می دهد  و به جز 6 استان آذربایجان شرقی ، غربی ، مازندران، گیلان،اردبیل ،کردستان و گلستان سایر استان ها با بحران دست و پنجه نرم می کند.  شرایط منابع آبی ایران به قدری بحرانی است که کارشناس منابع آب وزارت نیرو آن را در نیم قرن اخیر بی سابقه می داند.

ایرانی‌ها حالا با برداشت بی‌رویه و خارج از ظرفیت طبیعت کار را به جایی رسانده‌اند که گفته می‌شود در صورت ادامه وضع فعلی، چیزی نزدیک به ٥٠‌میلیون نفر ایرانی ناچار به مهاجرت از ایران هستند. در این میان امسال وضع آب، وضع ویژه‌ای است و بنا به اعلام وزارت نیرو میزان بارندگی‌ها به‌حدی ناچیز بوده که رکورد کم‌آبی در نیم قرن اخیر شکسته شده است.

 هدایت فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو در گفتگو با پول نیوز 
با بیان اینکه میزان بارندگی در بهار امسال  به کمترین حد خود طی 50 سال گذشته رسیده است، ادامه داد : با توجه به شرایط بحرانی امسال کارگروهی در دولت برای مدیریت کم آبی تشکیل شده است وزیر نیرو، کشور، جهاد کشاورزی ، صنعت،معدن و تجارت ، رییس سازمان محیط زیست، رییس سازمان برنامه و بودجه، از اعضای اصلی این کارگروه هستند.

کاهش 700 هزار هکتاری سطح زیر کشت برنج و ممنوعیت کشت برنج در استان های اصفهان و فارس  ازجمله مصوبات کارگروه مدیریت کم آبی است که این کارشناس منابع آب در رابطه با آن می گوید: ایران در منطقه ی گرم و خشک واقع شده و در خیلی از جاهای ایران که مردم برای آب آشامیدنی دچار مشکل هستند کاشت برنج  که به طور میانگین تولید هر کیلوی آن 8 هزار لیتر آب می خورد، غیر منطقی است بر همین اساس مقرر شده که کشت بهاره و زمستانه این محصول  به غیر از استان های گیلان و مازندران در سایر استان ها متوقف شود. 

فهمی ادامه می دهد : همچنین مقرر شده که فضای سبز کلان شهرها 30 درصد کاهش پیدا کرده  و در بسیاری از مناطق استفاده از پساب ها استفاده شود.

تشدید برخورد با مشترکان پر مصرف
مصرف‌ کنندگان ایرانی هم بخش دیگری از متهمان ماجرای بحران آب هستند. مصرف‌کنندگانی که گفته می‌شود حدود ٣برابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند اما قوانین لازم برای برخورد با آنها وجود ندارد . با این وجود فهمی می گوید برخورد با مشترکان پر مصرف امسال باید جدیت بیشتری دنبال خواهد بود .  به گفته او، در حال حاضر سرانه مصرف هر خانوار در شبانه روز 20 مترمکعب است و اگر بیش از این میزان مصرف کند جز مشترکان پر مصرف خواهد بود.

در حال حاضر وضعیت منابع آبی کشور وخیم است چراکه ورودی به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا ۱۴ میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود ۱۰میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود ۲۷ درصد را نشان می‌دهد.از سوی دیگر بر اساس آمار در سال‌های قبل و در مقاطع مختلف متوسط  بارندگی در کشور حدود ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیمتر بوده اما به مرور زمان این عدد به ۲۴۰ میلیمتر و در ۱۰ سال اخیر نیز به ۲۱۰ میلیمتر رسیده و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که به اعتقاد بسیاری از مسوولان سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: