کد خبر: ۲۶۷۲۶۷
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
0
پر واضح است که هیچ کشوری به رشد اقتصادی نخواهد رسید مگر سرمایه گذاری هدفمند خارجی در آن کشور صورت پذیرد؛ که اولین گام سرمایه گذاری خارجی در پسا برجام در ایران از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم با ایجاد و توسعه پایدار صنعت توریسم محقق خواهد شد
صنعت توریسم، ضلع سوم بودجه اقتصاد ایران
پول‌نیوز - دکتر جواد دوستی*، فرآیند  رکود اقتصادی ایران با افول فروش ذخایر فسیلی در جهان و گسترش انرژی های نوین، نیازمند نگرش جدید در بودجه ریزی کشور با ایجاد و توسعه صنعت توریست با عنوان « ضلع سوم بودجه » به تناسب جایگاه عالی در جاذبه های باستانی و تاریخی و ارزشمند بودن جاذبه های طبیعی در برآیند چهره اقتصاد ایران با الگوی اقتصاد مقاومتی، بی شک افتخار آفرین خواهد بود.

پر واضح است که هیچ کشوری به رشد اقتصادی نخواهد رسید مگر سرمایه گذاری هدفمند خارجی در آن کشور صورت پذیرد؛ که اولین گام سرمایه گذاری خارجی در پسا برجام در ایران از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم با ایجاد و توسعه پایدار صنعت توریسم محقق خواهد شد که اگر به صورت پایش رخ دهد، می تواند از انباشت سرمایه در مرکز ثقل کشور که چهره ای از اقتصاد یغما زده به خود دارد، جلوگیری کرده و تمام پهنه کشور را تحت پوشش قرار دهد و این امر نیازمند سرمایه گذاری در زیر ساخت های صنعت توریسم، در ابعاد ژئو ، اکو، مذهب و سلامت که بیشترین ارزآوری را با ارزهای قدرتمند که تاثیر زیادی در رشد اقتصاد کشور تا رقم 30 درصدی تا سال 1415 در GDP خواهد داشت، دارد.

حال شایسته است که شرکت های بیمه با همکاری شرکت های بیمه تراز اول دنیا، با ارائه خدمات به بیمار توریست خارجی با شاخص های ممیزی سطح اول دنیا، با پارامترهای توسعه ای پایدار در حوزه خدمات با ارزش افزوده مناسب و الگو سازی مدل های نوین ارزیابی با استانداردهای به روز، سرمنشأ حضور توریست در گریدهای متفاوت به ایران باشد. با ایجاد و گسترش این الگوها به مرور به سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور  به تناسب رشد مالی و سفر، منجر خواهد شد.

ارائه «بسته جامع سفر» توسط دولت و پیوند رفتارهای سنتی در تولید کالاهای داخلی با رعایت دقیق تبلیغات و ارائه تسهیلات با سود کمتر از دو درصد به مدت سی سال جهت ایجاد اشتغال و سودآوری و ورود فرهنگ های خوب ملل دیگر با رویکرد دوگانه صنعت توریسم هم در حوزه توریسم داخلی که باعث ایجاد اشتغال، رونق و گردش مالی و خروج از رکود شده و نیز حوزه توریسم خارجی که باعث ایجاد ثروت آفرینی می شود، می تواند صنعت خاموش توریسم را به آتش زیر خاکستر برای اقتصاد کشور تبدیل نماید.

اگر بانک مرکزی با تفسیر عقلایی اقتصادی توریسم به گشایش حساب های اقماری گردشگری (TSA) با رعایت تمام شرایط جهانی این حساب با Core Banking (هسته نرم افزاری بانکداری الکترونیکی) به اجرایی شدن اقتصاد توریسم، کمک شایانی خواهد کرد و درآمد توریسم خارجی به داخل کشور و هزینه توریست داخلی در خارج کشور، کاملا مشخص شده و سود خالص در عرصه اقتصاد توریسم به درستی مشخص خواهد شد. این امر تا به امروز در سیستم بانکی کشور صورت نگرفته و اجرای آن نیازمند فهم درست از طرف سیستم بانکی کشور می باشد تا نقش خوبی در چرخه بانکی ایجاد نماید و هم کمک شایسته ای در بودجه ریزی کشور با ایجاد ضلع سوم بودجه به غیر از نفت و مالیات خواهد داشت.

سیاست دولت ها و مجالس گذشته در دهه کنونی باعث رکود اقتصادی به تناسب رکود جهانی و نیز بدهکاری بسیار زیاد دولت تا رقم هفتصد هزار میلیارد شده است؛ و اگر دولت با رویکرد نفت و مالیات به بودجه بندی ادامه دهد، متاسفانه کشور به بن بست اقتصادی نزدیک تر خواهد شد.

پس با جبر ایجاد شده در اقتصاد و با فرصت برجام، اندیشه ایجاد پایه سوم در درآمدزایی می تواند در بودجه سال 1397 از مسیر صنعت توریسم با سهم تعیین شده، باتوجه به زیر ساخت های فعلی و نگاه به افق سال 1415 کشور، با تکیه بر دانش بزرگان اقتصادی کشور و عالمان صنعت توریسم، به ترسیم واقعی بودجه کشور دست یافت.

*محقق و تحلیل گر مسائل اقتصادی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: