پول‌نیوز -علف هرز افزایش قیمت آهن آلات از کجا تقویت می شود؟

با بررسی آمار و گزارش های موجود از بازار آهن آلات طی چند سال اخیر بوضوح مشخص است که یک روال افزایشی متناوب برای محصولات موجود در این حوزه وجود دارد. درابتدای سال 1394 با ورود قوانین تحریم جدید از سمت جوامع بین الملل، قیمت میلگرد و قیمت ورق گالوانیزه و ورق سیاه در ایران به یکباره افزایش یافت.

پس از آن رئیس اتحادیه آهن فروشان اعلام کرد این افزایش قیمت تحت تاثیر بازار جهانی و سیاست های جدید اتخاد شده از سمت تولیدکنندگان جهانی بوده است. البته در ابتدای همان سال نیز قیمت مقاطع فولادی در چین بالا رفته بود و این افزایش قیمت تا میزانی جهانی بود. در پایان سال اما این قیمت ها کمی فرونشست و با روال کاهشی در بازار آهن همراه بودیم. در حقیقت در ابتدای سال 94 قیمت مقاطع در بازار داخلی 24000 ریال اعلام شده بود که با کاهش 2000 ریالی در پایان سال به 12000 ریال رسید.

در ابتدای سال 1395 نیز با کاهش فعالیت در بخش صادرات، قیمت میلگرد و آهن  بین 12000 تا 16000 ریال برای هر کیلوگرم در بازار داخلی قیمت گذاری می شد. تحریم ها و کمبود تولید مواد اولیه داخلی سبب گرانی و عدم توانایی تولیدکنندگان شده بود.
 
علت گرانی آهن آلات با بررسی بازار توسط کارشناسان مرکزآهن

در بحران حاکم بسیاری از تولیدکنندگان و بنگاه های معاملاتی از فعالیت باز ایستادند و مجبور به تعطیلی شدند. در سال 1395 بیش از 20 کارخانه فعال در تولید مقاطع به دلیل عدم توانایی تامین مواد اولیه و عدم حمایت داخلی نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند. سایر تولیدکنندگان و بنگاه های معاملاتی نیز برای ادامه حیات خود به صادرات روی آوردند و با شرایط سخت بازار جهانی، موفق شدند بخشی از محصولات تولیدی خود را صادر کنند.

به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان در پایان سال 1395 تولیدکنندگان و بنگاه های معاملاتی باقی مانده از ورشکستگی با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کردند. آنهایی که توانسته بودند وارد بازار صادراتی شون اوضاع بهتری داشتند؛  محصولات تولیدی در کارخانه های داخلی به دلیل کیفیت بالای تولید و رعایت استانداردهای جهانی توان رقابت با محصولات مشابه را داشتند و ابتدا در بازارهای افغانستان و حوزه خلیج و فارس مثل عراق، امارات و پس آن در بازارهای جهانی اروپایی و آلمانی جایگاه خود را پیدا کردند.

علت افزایش قیمت آهن آلات پس از بحران سال 1395

پس از دوران سخت رکود و تحریم در ابتدای سال 1396 مجددا قیمت مواد اولیه با افزایش یافت. در خردادماه 1396 قیمت شمش از 13500 ریال به 20500 ریال افزایش یافت. پس آن بازارهای داخلی شاهد افزایش قیمت میلگرد و سایر آهن آلات تا مرز 50% بودند.

بیشتر تولیدات در بخش آهن آلات برای مصارف صنعتی در کشور ساخته می شود. کارخانه های ماشین سازی و تولید کنندگان لوازم خانگی از اولین مصرف کنندگان تولیدات بخش فولاد هستند. افزایش قیمت مواد اولیه بسته به میزان استفاده از توبیات فولاد در نهایت منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی در صنعت خوددرو سازی، لوازم خانگی و ... نیز شد.

از دیگر مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان حوزه فولاد، مالیات بر ارزش افزوده ای است که به تولیدات این حوزه تعلق می گیرد. تولیدکنندگان معتقد هستند در زمان قیمت گذاری روی مقاطع تولیدی خود می بایست این ارزش افزوده را نیز لحاظ کنند. آنها معتقدند قیمت واقعی با احتساب مالیات باید تعیین گردد.

در ابتدای سال 1397 اخباری در رسانه های رسمی کشور مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده از سمت تولید کننده خبر داد؛ در صورت تصویب مجلس تا خردادماه امسال این مساله عملیاتی خواهد شد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن در پایان اظهار امیدواری داشت که این شرایط در نهایت موجب شود واحدهایی که طی سال‌های پیش تعطیل شده اند، مجدد فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

لصلی ترین دلیل افزایش قیمت میلگرد در سال جدید را می توان در شرایط حاکم بر بازار دلار جستجو کرد. با افزایش قیمت دلار، شوکی در بازار آهن آلات ایجاد شد و قیمت ها به یکباره روندی صعودی به خود گرفتند. امید است با کنترل نرخ دلار بتوان قیمت ها در بازار آهن آلات را مجددا به ثبات برگرداند.






ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
عصر آهن
Iran, Islamic Republic of
17:40 - 1398/06/06
یه سایت هم هست به صورت مارکت پلیس و بازار اینترنتی که بستری آنلاین است که فعالان صنعت آهن و فولاد اعم از تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان را به صورت امن، سریع و رایگان به یکدیگر مرتبط می سازد و خریداران می توانند با بهره گیری از بروزترین قیمت ها و آخرین اخبار بازار آهن، محصولات خود را با قیمت مناسب تهیه کنند.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: