کد خبر: ۲۷۱۱۹۳
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
0
صادرات مرغ به افغانستان از سر گرفته شدپول‌نیوز - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: روش‌های جدیدی از جمله مختومه‌سازی کانون‌های آنفلوانزا،‌ عقیم‌سازی کود مرغی و پلمب واحدهای غیرمجاز مرغ رنگی سبب کاهش شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور شده است.

علیرضا رفیعی‌پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری به کارهای جدیدی که این سازمان برای جلوگیری از تجربه تلخ دو سال گذشته که آنفلوانزای حاد پرندگان سبب از بین رفتن چند میلیون قطعه مرغ شده بود، گفت: به دنبال تلاش‌های فنی، تمام اعضای ستاد آنفلوانزای کشور سعی کردیم، تا به سمتی برویم، تا در سال 97 اپیدمی آنفلوانزای حاد پرندگان را نداشته باشیم، در همین راستا بیش از 140 جلسه در راستای برنامه‌ریزی و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانهای مختلف در سال 96 برگزار شد که مهمترین موضوع، تدوین برنامه ملی پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان بود که به روز شده است.

وی از اهم برنامه‌های پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان را برخورد جدی با مرغداری‌های غیرمجاز و مرغداری‌های تولید مرغ رنگی (مرغ رسمی) عنوان کرد و افزود: استان اصفهان به ویژه شهر گلپایگان محل پرورش مرغ رنگی است که تصمیمات لازم برای تعطیلی واحدهای غیرمجاز در این استان انجام شد و بیش از 30 واحد مرغداری غیرمجاز رنگی با حکم قضایی پلمب شدند.

وی همچنین از تدوین دستورالعملی برای معدوم‌سازی و مختومه‌کردن کانون‌های بیماری در مرغداری‌ها اشاره کرد و گفت: تا پیش از این اگر با تأکید آزمایشگاه تأیید می‌شد مرغداری معدم می‌شد، اما مختومه‌سازی انجام نمی‌شد، اما در آزمایش جدید اینکه ویروس از کجا به مرغداری منتقل شده یا پس از آن به کجا رفته است، نیز شناسایی و تا یک شعاع  مشخصی حتی روستای اطراف پاکسازی و مختومه‌سازی انجام می‌شود و سپس پس از 42 روز مجوز سازمان دامپزشکی اجازه جوجه‌ریزی داده می‌شود.

وی همچنین از ساماندهی، معدوم‌سازی و عقیم‌سازی کود مرغی خبر داد و گفت:‌ پیش از این دستورالعمل واحدی در این زمینه نداشته‌ایم که این دستورالعمل تدوین و ابلاغ شده است.

وی در مورد آخرین آمار اطلاع مرغداری‌های کشور در سال 97 به آنفلوانزای حاد پرندگان گفت: طی دو ماه و چند روز گذشته از سال 97 تنها 27 کانون آنفلوانزا در کشور شناسایی و معدوم‌سازی انجام شد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که موج آنفلوانزای پرندگان در مقایسه با سال 95، 96 در مدت مشابه روند نزولی داشته و می‌توان گفت روش‌های پیشگیرانه‌ای که اعمال شده در پارسال بوده است.

وی به جلسه اخیری که در سازمان بهداشت جهانی با کشورهای منطقه‌ای اوراسیا، اقیانوسیه برگزار شده اشاره کرد و گفت:‌ در این جلسه 5 بیماری هاری، تب برفکی،‌ طاعون، پی‌پی‌آر و آنفلوانزای پرندگان بررسی شد و گزارش از وضعیت مقاومت‌های میکروبی در سطح دنیا ارائه شد.

وی با اشاره به اهمیت تب برفکی در کشور و دنیا گفت: گزارشی از تب برفکی ایران در این اجلاس جهانی ارائه گردید و قرار شد تا کمیسیون منطقه‌ای تب برفکی با حضور 14 کشور عضو در مارس 2018 در ایران برگزار شود.

وی همچنین از تفاهم با کشورهای اروپایی بر سر ضوابط بهداشتی کشورها که به تسهیل صادرات فراورده‌های خام دامی و آبزیان کمک شایانی می‌کند، اشاره کرد و گفت: اگر در ضوابط بهداشتی برای صادرات اسب و سایر فرآورده‌های دامی به اروپا تسهیل شود، مشکل برای تمام دنیا حل خواهد شد.

وی از برگزاری جلساتی برای طرف عراقی و پیگیری ممنوعیت صادرات  فرآورده‌های دامی به عراق اشاره کرد و گفت: با طرف افغانستانی هم در همین زمینه جلساتی داشته‌ایم و امکان صادرات مرغ به افغانستان دوباره فراهم شده و از خراسان رضوی مرغ به این کشور صادر می‌شود.

وی همچنین از درخواست طرف هندی برای صادرات بوفالو به ایران خبر داد و گفت: ما از آنها خواسته‌ایم تا صادرات دام سبک و زنده را از منطقه سیستان و بلوچستان به ایران انجام دهند تا این دام‌ها در مناطق آزاد کشتار و وارد کشور شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: