پولنیوز، مازیاردانیالی اتومبیل هایی که نامشان در این مطلب می آید؛ قطعا
جز سریعترین ها و گرانترین ها نیستند! حتی ممکن است منتقدان زیادی داشته باشند اما
با این وجود؛ نام هایی را خواهید شنید که هر کدامشان به نوعی با تاریخ صنعت
خودرو ارتباط ناگسستنی داشته و محبوب قلب تعداد غیرقابل شمارشی مخاطب در سراسر
جهان هستند. برای این گروه از مخاطبان دنیای خودرو ارزش یک ماستنگ کلاسیک بازسازی
شده به مراتب بیشتر از آخرین مدل مرسدس بنز است و حتی در انتخاب خود شک نخواهند
کرد. به عبارت دیگر اینجا صحبت از ماشین در مفهوم ذات آهنی و بیجان آن نیست بلکه
از دلبر آهنی سخن می گوئیم که دارای روح و افسانه ای خاص خود است. با پول نیوز
همراه باشید.
کوروت
استینگ ری 1967- 1963
اگر بخواهیم تنها از 10 پلتفرم برتر صنعت خودرو برای تمام
دوران نام ببریم، قطعا یکی از گزینه ها به استینگ ری اختصاص خواهد داشت. البته در
رده بندی امروز تنها از نمونه های دهه شصتی گروه C2 نام برده شده اما تداوم تولید این
خودرو تا زمان حال، خود سندی بر ادعای مطروحه است.
آئودی اسپرت کواترو 1985
اگر بپذیریم که برخی خودروهای خیابانی از همان ابتدا برای
رقابت و سرعت طراحی شده اند و استفاده از مدل استاندارد آنها جذابیت چندانی ندارد؛
بی شک اسپرت کواترو دهه هشتادی یکی از همین ها خواهد بود. مشاهده تصاویر آن بی
اختیار ما را به یاد مجموعه بازی های ویدئویی نید فور اسپید می اندازد. تصویر کنید
این اسپرت را با یک موتور تویین توربو برانید! آنگاه لذتی را تجربه خواهید کرد که
شاید شبیه آن با خودروهای مدل روز ممکن نباشد. زوایای ساده و خطوط صاف در بدنه این
ماشین را باید کمال زیبایی در سادگی طراحی صنعتی نامید.
شورولت کوروت زد آر وان
سریع، جنگجو و خاص فقط همین برای توصیف تمام تفاوت های
خودرویی از نسل استینگ ری.
ب ام و 2002 مدل 1977- 1968
هنوز هم خیلی از ماشین بازها این محصول را جذاب ترین ب ام و
تمام دوران می دانند. خودرویی جمع و جور که عملکرد و قدرتی فوق العاده را از خود
به نمایش گذاشته است. اگر با 2002 رانندگی کرده باشید حتما هنوز هم قدرت مانور و
هندلینگ فوق العاده آنرا با افتخار به خاطر می آورید.
اکورا ان اس اکس 2005- 1990
به عنوان لوکس کار کمپانی هوندا، تمام محصولاتی که تا امروز
روانه بازار کرده متفاوت و پرمخاطب بوده است. در این میان ان اس اکس می تواند
متفاوت ترین عضو خانواده محسوب شود. طراحی آینده نگر و جوان پسند این خودرو که از
دهه نود وارد میدان شد حتی تا امروز هم کم نقص و جذاب به نظر می رسد.
تویوتا 2000 جی تی 1970- 1967
محصولات خانواده جی تی تویوتا اساسا اسپرت های خیابانی جمع
و جوری هستند که ترکیبی از قدرت و البته قیمت مناسب را پیش روی مشتری قرار می
دهند. این اسپرت دهه شصتی به نوعی پدربزرگ جی تی های امروز تویوتا محسوب می شود.
لامبورگینی میورا 1973- 1966
میورا با موتور 4 هزار سی سی و جعبه دنده 5 سرعته دستی برای
همیشه یک موزه ایی تمام عیار است. آنچه مارچلو گاندینی از خود به یادگار گذاشته
آروزی هر مجموعه دار خودرویی، است. برخی در توصیف زیبایی میورا گفته اند این خودرو
سوفیا لورن(هنرپیشه مشهور) دنیای ماشین ها است.
فورد جی تی 1969- 1963
جی تی هم جایگاه دائمی میان آن لیست ده تایی برترین
خودروهای جهان که ابتدای متن بدان اشاره کردیم، خواهد داشت. طراحی بینظیر و آینده
نگر آن دلیلی بر تداوم تولیدش تا به امروز بوده است.
بیوک ریویرا 1965- 1963
پای ثابت فیلم های دهه شصت هالیود، خودرویی است که کارشناسان
خودرو بارها آنرا مورد تحسین قرار داده اند. گفتنی است ریویرا در رده محصولات لوکس
طبقه بندی می شود.
کادیلاک ال دورادوBROUGHAM
این خودرو با سابقه ترین محصول در میان خودروهای اشرافی
تولید آمریکا است.
مزدا میاتا ام اکس- 5 مدل 1989
میاتا یک خودروی اسپرت دونفره کوچک از خودروساز مطرح ژاپنی
است که طی تمام دوران محصولاتش اقبال بازار را همراه خود داشته است.
اولدزموبیل تورنادو 1970- 1966
این محصول لوکس با ظاهری شبیه موشک از همان ابتدا برای
مشتریان خاص تولید شده بود. موتور قدرتمند 8 سیلندر و غرش دوست داشتنی آن هنوز هم
هوش از سر شیفتگان اولدزموبیل می برد.
بیوک اسکای لارک 1954- 1953
این خودرو را باید فسیل زنده به شمار آورد با این ظاهر نجیب
قیمتی نجومی در حراجی های خودرویی مطرح جهان دارد. اسکای لارک دهه پنجاه بارها به
خاطر طراحی متفاوتش تحسین شده است.
کرایسلر 300 مدل 1965- 1955
در زمان تولید با 300 اسب بخار خروجی عنوان پرقدرت ترین
اتومبیل آمریکایی را یدک می کشید. به دلیل محبوبیت بالا آن زبان طراحی تا دوران
حاضر تداوم یافته و هم اکنون نیز کرایسلر از این خانواده را در خیابان ها می
بینیم.
پلیموت رودرانر سوپربرد 1970/ داج چارجر دایتونا
یکی از نقش های محبوب مجموعه انیمیشن "ماشین ها"
و قهرمان آهنی بسیاری از فیلم های هالیوودی با ظاهری کاملا متفاوت است. این خودرو
که بواسطه اشتراک پلتفرم های پلیموت و داج در دو مدل تولید شده است هنوز هم یک
دلبر آهنی تمام عیار است.