April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۲۸۵۱
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
0
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:با الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار،مدیریت این بنادر در اختیار سازمان بنادر باقی می ماند اما از مزایای مناطق آزاد بهره مند می شوند.
مدیریت بنادر شهید بهشتی و کلانتری در اختیار بنادر باقی می‌ماندپول‌نیوز - مرتضی بانک درباره الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار گفت: تا پیش از تصویب این مصوبه در شورای عالی مناطق آزاد، منطقه آزاد چابهار به یک محیط بسته محدود می شد و اگرچه در کنار بندر و دریا قرار داشت اما ارتباطی با دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری نداشت.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده بود تا فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار اگرچه مشمول معافیت های مالیاتی مناسبی می شدند، اما به محیط بندری دسترسی نداشتند.

مشاور رئیس جمهور افزود: با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و با توجه به ظرفیت فراوانی که این دو بندر پس از الحاق به منطقه آزاد برای آنها ایجاد می شد، از ایده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار در شورای عالی مناطق آزاد استقبال خوبی شد. به همین دلیل پس از بررسی و تأیید درخواست وزارت راه و شهرسازی برای الحاق این بنادر به منطقه آزاد چابهار در کارگروه مربوطه، در شورای عالی نیز به تصویب رسید.

بانک یادآور شد: مصوبه شورای عالی مناطق آزاد به هیئت دولت ارسال شده که در آینده نزدیک به دستگاه های ذی ربط ابلاغ خواهد شد. این مصوبه پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس جمهور، بلافاصله قابلیت اجرا خواهد یافت.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های مصوبه اخیر الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار این است که مدیریت دو بندر همچنان در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی باقی می ماند. ولی از قوانین و مقررات مناطق آزاد استفاده می کند. چون ضوابط و مقررات دریانوردی نیز باید لحاظ شود . ضمن اینکه مردم و ساکنان منطقه هم از منافع آن بهره مند می شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر کالاهایی که از مناطق مختلف به بندر شهید بهشتی منتقل می شود از مزایای معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی استفاده خواهند کرد. ولی اگر قرار باشد به سرزمین مادر منتقل شود، قوانین ترخیص و مالیات و گمرک بر آن اعمال می شود اما اگر قرار باشد در خودِ بندر پردازش شده ارزش افزوده یابد و مجددا صادر شود، نیازی به انجام تشریفات گمرکی و مالیاتی ندارد. درنتیجه به سود سرمایه گذاران خواهد بود تا صنایع تولیدی و فعالیت های ایجاد کننده ارزش افزوده را در منطقه آزاد چابهار تأسیس کنند.

وی با اشاره به علاقه مندی هند، پاکستان و چین برای حضور در چابهار پس از الحاق این بندر به منطقه آزاد، گفت: کالاهایی که از بندر شهید بهشتی به عنوان ترانزیت وارد کشور شده و سپس به همسایگان ما صادر می شد، تا قبل از مصوبه اخیر شورای عالی مناطق آزاد لازم بود تا کلیه مراحل ترخیص از گمرک را طی کنند که این موضوع نگرانی زیادی را در خصوص کاهش سرمایه گذاری صاحبان بار برای ترانزیت کالا از بند شهید بهشتی ایجاد کرده بود.

بانک ادامه داد: اما در حال حاضر و پس از ابلاغ این مصوبه به دستگاه های ذی ربط، کالاهای ترانزیتی وارد شده به بندر شهید بهشتی بدون نیاز به طی تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه مضاعف و از دست دادن زمان برای ترانزیت کالا، مستقیما به کشور ثالث ارسال می شود که این اتفاق مورد استقبال کشورهای صادرکننده به افغانستان و آسیای میانه از طریق بندر شهید بهشتی خواهد بود.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: