April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۳۱۸۵
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
0
معصومه نصیری، قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران
انگشت اشاره رئیس جمهور به سمت سواد رسانه ای و نشان شامد است
پول‌نیوز - دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران اخیرا در دیدار صمیمی با جمعی از اصحاب رسانه بحران ارز و رسیدن دلار به مرز ۷ هزار تومان را ناشی از مشکلات اقتصادی ندانسته و علت اصلی آن را "جنگ روانی" رسانه‌های خارج از کشور یا "رسانه‌های بی‌نام و نشان" عنوان کرده است.

او بیان کرده اصحاب رسانه امروز نسبت به گذشته وظیفه و مسئولیت سنگین‌تری را برعهده دارند و همچنین تاکید کرده است علیرغم همه فشارها، فضای مجازی در اختیار مردم گسترش یافته است؛ البته رییس جمهوری نگفته آیا در کنار گسترش فضای مجازی در اختیار مردم، برای ارتقاء سواد رسانه ای آنها نیز برنامه ریزی صورت گرفته است یا خیر و آیا صرف گسترش این امکان، کفایت می کند یا هر ابزار و امکانی نیاز به آموزش استفاده صحیح نیز دارد؟

روحانی البته در این نشست بار سنگین را بردوش اصحاب رسانه قرار داده و گفته است: امروز مشکل اصلی ما، مشکل اقتصادی، فرهنگی یا امنیتی نیست، بلکه مشکل اصلی امروز ما «جنگ روانی» است. بزرگترین غم برای یک ملت زمانی است که رسانه‌های بیگانه مرجع او باشند. در کمتر جایی دیده‌ام که یک ملت اینگونه به رسانه‌های بیرونی اعتنا کنند، این وضعیت باید اصلاح شود و رسانه‌های داخلی مرجع اطلاع‌رسانی به مردم باشند. البته چند ماه پیش سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز تلگرام و فضای مجازی را عامل تحولات نرخ ارز خوانده بود!

این سخنان به مثابه اعتراف عالی ترین مقام اجرایی به فقدان «سواد رسانه ای» در سطوح و لایه های مختلف کشور است که رفع آن نیز نیاز به عزم ملی و جدی همه مسوولان و تصمیم سازان دارد. آقای رییس جمهور قطعا می دانند "مساله شناسی" بدون رائه راهکار و ورود به حوزه رفع مساله، به بیراهه رفتن است و نتیجه ای جز تکرار تجربه امروز را در پی نخواهد داشت.

قطعا ایشان می دانند جنگ روانی از طرق مختلفی صورت می پذیرد که ایجاد شایعه با هدف ایجاد بدبینی نسبت به مسوولان کشورها، افزایش نگرانی و اضطراب در مردم، ترور شخصیت مسوولان، از بین بردن باورها، ایجاد فضای ناسالم اجتماعی، ایجاد تفرقه در میان مردم، تحریف واقعیت ها، اغراق و مبالغه، تفرقه، فریب و ... از جمله این روش ها هستند.

آنچه یک جامعه اعم از مسئول و مردم را در برابر این جنگ روانی مصون می سازد تنها و تنها توانمندسازی آنها در برابر جنگ روانی به عنوان یک روش از روش های مهم جنگ نرم و جنگ رسانه ای است. نگاه مردم به رسانه های بیرونی که به آن اشاره شده است ناشی از ضعف سواد رسانه ای آنهاست. سواد رسانه ای مقوله ای زینتی و لاکچری نیست که فقط بگوییم مهم است و از کنار آن عبور کنیم. فقدان سواد رسانه ای یکی از عواملی است که به فرموده شما بازار ارز را برهم می ریزد، حوادث دی ماه را ایجاد می کند و ....

سواد رسانه ای به مثابه واکسینه کردن ملت در برابر هرگونه برنامه ریزی رسانه ای است و این پیکر اگر به موقع واکسینه نشود، امکان بروز هرگونه بیماری در آن قطعی است. شاید بهتر باشد به جای اینکه بار اصلی و مهم را بر دوش رسانه ها قرار دهیم که البته نقش آنها نیز دارای اهمیت است، مسوولیت اصلی را متوجه خود کنیم و نسبت به افزایش سواد رسانه ای به عنوان ضرورتی فوری برنامه ریزی و اقدام کنیم.

رئیس جمهور البته در همین نشست بر این نکته نیز تاکید کردند که مرجع افکار عمومی باید رسانه‌های داخلی و رسانه‌های دارای «نام و نشان» باشند نه رسانه‌های «بی نام و نشانی» که در فضای مجازی به راحتی هرچه می‌خواهند می‌گویند و با القاء و تخریب باعث انحراف مسیر افکار عمومی می‌شوند.

این سخنان بر ضرورت نشاندار شدن فضای مجازی تاکید دارد و این مهم از مسیر «شامد» یا همان شناسه الکترونیکی ملی محتوای دیجیتال میسر خواهد شد. شامد به مثابه کد یا شناسه ای است که از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، برای هر محتوا و بستر ارئه محتوا و خدمات اعم از اپلیکیشن، وب سایت، محتواهای ارزش افزوده  دیجیتال، صفحات و کانال های عمومی فضای مجازی صادر می‌شود که اخذ این کد به منزله  ثبت آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کاربران با توجه به نشان شامد در فضای مجازی، علاوه بر اینکه تحت تاثیر القائات و شایعه پراکنی های هر منبعی قرار نگرفته و فرا می گیرند تنها به منابعی توجه کنند که دارای این نشان هستند، می توانند از طریق لینک ارتباطی شامد/لوگو، شکایات و تخلفات این بسترها را اعلام کنند تا از طریق دستگاه های دولتی، انتظامی و قضایی، نسبت به پیگیری آن اقدام شود.

نکته قابل توجه در این خصوص آن است که علیرغم اجرای طرح شامد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای اخیر متاسفانه این طرح توسط سایر اجزای دولت به خوبی تبیین نشده است و اکنون که رئیس جهور ایران بر لزوم شناسنامه دار شدن فضای مجازی تاکید کرده است خوب است شاهد هم افزایی دستگاه های دولتی برای معرفی هر چه بهتر طرح شامد باشیم. 

البته طرح شامد مکمل سواد رسانه ای است. چرا که کاربران دارای سواد رسانه ای هم می دانند چگونه تحت تاثیر عملیات رسانه ای قرار نگیرند و هم می دانند برای دریافت اخبار و اطلاعاتشان باید به «اعتبار منبع در فضای مجازی» توجه کنند که این اعتبار منبع در فضای مجازی ذیل نشان شامد قابل تحقق است.

در پایان سخن باید تاکید کرد سواد رسانه ای برای امروز کشور یکی از اولویت های اصلی و اساسی است. نبود این مهارت و دانش قطعا در آینده زمینه ساز مشکلات فراوان خواهد بود چراکه امروز، جنگ بین کشورها جنگ رسانه ای و تبلیغاتی است. در این جنگ تنها کسانی پیروز خواهند بود که جوامعی توامندتر و آموزش دیده تر داشته باشند. این جنگ بدون قطره ای خون، بیشترین تلفات و خسارات را خواهد داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: