کد خبر: ۲۷۴۴۸۰
۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
0
با وجود افزایش هزینه تولید دامداران و اصرار وزارت جهاد بر افزایش قیمت شیرخام اما هنوز وزارت صمت تصمیمی درباره این موضوع نگرفته است.
کش و قوس دو وزارتخانه بر سر نرخ شیرخامپول‌نیوز - در شرایطی که قرار بود نرخ شیرخام پس از بررسی قیمت تمام شده از سوی ستاد تنظیم بازار، تعیین تکلیف شود؛ برخی مسئولان اعلام کردند که این نرخ همچنان روی میز وزیر صنعت و معدن قرار دارد که دامداران به سبب افزایش هزینه های سرسام آور تولید در ماه های اخیر نسبت به تعلل آقای شریعت مداری  به این موضوع گلایه مند هستند.

اگرچه قرار بود نرخ خرید شیرخام  از سال 93 به کیلویی 1,440 تومان برسد، اما کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف از این موضوع سرباز زدند، این درحالی است که طی این سال ها، قیمت لبنیات چندین بار افزایش یافت و هم اکنون با وجود درخواست مکرر دامداران از ستاد تنظیم بازار مبنی بر بررسی قیمت تمام شده این موضوع راه به جایی نبرده، چراکه شنیده ها حاکی از آن است که نرخ جدید اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید آقای وزیر نیست که بدین منظور رئیس اتحادیه دامداران می‌گوید اگر دولت برنامه ای برای افزایش قیمت شیرخام ندارد، تولیدکنندگان نیز در صورتیکه تمامی هزینه های تولید به نرخ 4 سال پیش بازگردد ، علاقه ای به افزایش قیمت شیرخام ندارند اما حمایت و توزیع نهاده دولتی به شکل کنونی از سوی پشتیبانی امور دام تنها با اختلاف جزئی نسبت به بازار آزاد دردی از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند و با ادامه این روند پیشنهاد می‌کنیم که دامداران، گاوها را به کشتارگاه ها ببرند.

قیمت شیرخام گران نشده است

محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و معاون وزیر اظهار کرد: با توجه به آنکه چند کارخانه لبنی قیمت محصولات لبنی خود را افزایش ندادند، از مردم تقاضا داریم که از این برندها اقدام به خرید مایحتاج خود کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام گران نشده است، افزود: تحقیقات نشان داده که قیمت شیرخام تغییری نداشته و اسناد و مدارک  تمامی عوامل تولید برای بررسی بیشتر در اختیار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفته است.

البته ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود، چراکه با اجرای قانون انتزاع در اسفند 92 مجموع وظایف بازرگانی، تنظیم بازار، تجارت و صنایع تبدیلی و تکمیلی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد ،اما با وجود این قانون جالب است که هنوز تصویب و ابلاغ نرخ شیرخام در وزارت صنعت است.

با توجه به آنکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود که بیشتر از 10 درصد اجازه افزایش قیمت شیر و لبنیات ندارد و از طرفی این افزایش جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست، به سراغ مسئولان ذی ربط رفتیم تا از آخرین وضعیت صنعت دامداری و عواقب افزایش نیافتن نرخ شیر خام با خبر شویم.

وزیر جهاد خواستار بررسی قیمت شیر خام از رئیس جمهور شد

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از سخنان رئیس سازمان حمایت مبنی برعدم لزوم افزایش نرخ شیرخام از دامداران اظهار کرد: با توجه به ثبات نرخ شیر خام و افزایش سرسام آورهزینه های تولید در 4 سال اخیر باید گفت که معاون وزیر صنعت براساس چه منطقی این صحبت را مطرح کردند.

وی افزود: مگر قرار است که رئیس سازمان حمایت افزایش نرخ شیرخام را از جیب خود پرداخت کند که می‌گوید نیازی به این امر نیست؛ در حالیکه افزایش هزینه های تولید، صنعت دامداری کشور را نابود کرده است.

به گفته مقدسی؛ با احتساب تورم 4 سال اخیربه طور متوسط نرخ شیرخام باید 40 درصد افزایش یابد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه رئیس سازمان حمایت باید خود را برای واردات ماست و پنیر آماده کنند، افزود: با توجه به شرایط نامساعد دامداران، اگر نرخ شیرخام افزایش نیابد، وزارت صنعت باید اقدام به واردات محصولات لبنی کنند، چراکه تولیدکنندگان با ادامه این شرایط دیگر قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه قیمت هر بطری شیر در اتحادیه اروپا معادل یک یورو است؛ بنابراین در صورت عدم افزایش نرخ شیرخام و نابودی تولید داخل و اختصاص یورو دولتی به واردات، هر بطری شیر حداقل با نرخ بالای 5 هزار و 200 تومان در بازار عرضه می شود و این درحالی است که قیمت هر بطری شیر داخلی بالای سه هزار تومان نیست.

مقدسی از افزایش 20 درصدی هزینه های تولید طی یکسال اخیر در بازار خبر داد و گفت: سال گذشته نرخ هر کیلو کنجاله سویا یک هزار و 600 و ذرت 620 تومان بود، در حالیکه امسال به ترتیب نرخ هر یک از این نهاده های دامی با افزایش قابل توجه 2 هزار و 750 و یک هزار و 200 تومان به تولیدکنندگان عرضه می شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با وجود افزایش 20 درصدی تمامی عوامل تولید از جمله نهاده های دامی، حقوق و دستمزد و...،جای سوال است که رئیس سازمان حمایت بحث عدم افزایش قیمت شیرخام را مطرح کرده است.

به گفته مقدسی؛ اگر سازمان حمایت برنامه ای برای افزایش قیمت لبنیات نداشته باشد، دامداران در واکنش به این موضوع نسبت به تحویل شیر خود به کارخانه ها اعتصاب خواهند کرد، ضمن آنکه گاوها را برای کشتار به کشتارگاه ها می فرستند.

وی قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام را یک هزار و 700 تومان اعلام کرد و افزود:  رئیس ستاد تنظیم بازار می‌گوید افزایش بیش از 10 درصد در اختیار ما نیست ، به همین خاطر وزیر جهاد کشاورزی طی مکاتباتی با رئیس جمهور تقاضای افزایش بالای 10 درصد نرخ شیرخام را کرد، چرا که با وجود افزایش هزینه های تولید حداقل 18 درصد قیمت شیرخام باید افزایش یابد.

افزایش نرخ شیرخام امری اجتناب ناپذیر است/ انتقاد مدیرعامل اتحادیه دامداران از بی توجهی وزیر صنعت به دامداران

علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه افزایش قیمت شیرخام امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: با توجه به نوسان هزینه های تولید و ثبات قیمت شیرخام در 4 سال اخیر دلیلی برای افزایش ندادن نرخ شیرخام از سوی ستاد تنظیم بازار وجود ندارد.

به گفته وی؛ اگر قیمت شیرخام در بازار افزایش نیابد، بدیهی است که به سبب وضعیت بحرانی در صنعت دامداری، با ریزش دام روبرو خواهیم شد.

عزیزاللهی ادامه داد: با وجود افزایش سرسام آور نهاده های دامی، دلیل تعلل وزیر صنعت طی دو ماه اخیر مبنی بر بالا بردن نرخ شیرخام را نمی‌دانم.

وی با اشاره به اینکه هزینه های خانوار به گوشت، مرغ، شیر ختم نمی شود، بیان کرد: با توجه به افزایش 300 درصدی هزینه مسکن و سایر هزینه های خانوار منطقی نیست که کنترل تورم محصولاتی همچون  شیر و گوشت از جیب تولیدکننده پرداخت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت دامداری مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه وزیر صنعت با قاطعیت تمام از افزایش قیمت خودرو و تولیدکنندگان داخلی دفاع می‌کند، حال جای این سوال مطرح است که چرا توجهی به صنعت دامداری ندارد و فراموش می‌کند که دامداران جزئی از تولیدکنندگان این کشور هستند.

به گفته وی؛ اگرچه طبق قانون نظام دامپروری، تعیین قیمت و خرید تضمینی محصولات بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما در افزایش نرخ شیر خام وزارت صنعت نیز دخالت می‌کند که این امر معضل بزرگی برای صنعت دامپروری کشور به شمار می رود.

وی قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام با احتساب حداقل سود دامدار یک هزار و 750 تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو شیر خام با نرخ یک هزار و 300 تا یک هزار و 350 تومان از دامداران خریداری می شود.

عزیزاللهی در پایان تصریح کرد: اتحادیه دامداران با انجمن صنایع لبنی به منظور رعایت حال مصرف کننده توافقاتی مبنی بر خرید هر کیلو شیر خام با نرخ 1450 تومان از تولیدکننده داشتند که تاکنون هیچ یک از کارخانه های لبنی تن به اجرای این امر ندادند.

کنترل تورم نباید از جیب دامدار پرداخت شود

حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران اظهار کرد:  با وجود آنکه انجمن صنایع لبنی با اتحادیه دامداران چندین بار توافقاتی مبنی بر افزایش قیمت خرید شیرخام داشتند، اما متاسفانه این امر تا کنون صورت نگرفته است.

به گفته وی؛ باوجود افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی برخی برندهای معتبر در 20 روز اخیر، قیمت شیرخام تغییری نداشته است.

نعمتی متوسط نرخ خرید هر کیلو شیرخام را یک هزار و 100 تا یک هزار و 200 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام یک هزار و 640 تومان است.

رئیس اتحادیه دامداران با بیان اینکه تولیدکنندگان به دنبال گرانی قیمت شیرخام نیستند، تاکید کرد: اگر دولت نرخ نهاده های تولید، هزینه های سربار و دستمزد را به 4 سال قبل بازگرداند، دامداران نه تنها علاقه ای به افزایش قیمت ندارند، بلکه حاضرند قیمت شیرخام را 100 تومان کاهش دهند.

وی ادامه داد: گاو یک موجود زنده است که پس از مصرف خوراک قادر به تولید خواهد بود، پس چطور ممکن است در شرایط کنونی با وجود افزایش سرسام آور هزینه های تولید، قیمت شیرخام گران نشود؟.

نعمتی با اشاره به اینکه صنعت دامداری در ورطه نابودی است، بیان کرد: هم اکنون دامداران قادر به تامین هزینه های خوراک، کارگری و... نیستند و با این وجود جای سوال است که چرا رئیس سازمان حمایت اظهاراتی مبنی بر عدم افزایش قیمت شیرخام را مطرح می‌کند.

به گفته وی؛ در شرایطی که دولت هیچ گونه حمایتی از دامدار ندارد، این سوال مطرح است که چرا مسئولان سازمان حمایت به دنبال رعایت حقوق مصرف کنندگان و کنترل تورم درصدد پرداخت سوبسید از جیب دامداران به مردم هستند؟.

نعمتی ادامه داد: همه روزه تعداد زیادی از تولیدکنندگان با مراجعه به اتحادیه می‌گویند که دیگر پولی برای خرید علوفه و هزینه کارگر خود ندارند که با توجه به شرایط کنونی اتحادیه به دامداران پیشنهاد می دهد که گاوهای خود را برای کشتار به کشتارگاه ببرند.

رئیس اتحادیه دامداران در پایان تصریح کرد: اگر دولت برنامه ای برای افزایش قیمت شیرخام ندارد، در صورت تمایل به ادامه روند صنعت دامداری، حمایت و یارانه لازم به معنای واقعی به تولیدکنندگان ارائه دهد، چراکه در شرایط کنونی عرضه یارانه دولتی از سوی پشتیبانی امور دام جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست، ضمن آنکه پشتیبانی امور دام محصول خراب شده و مانده در انبارهای خود را تنها با اختلاف جزئی نسبت به بازار آزاد به دامداران عرضه می‌کند که این امر کمکی به حال تولید نمی‌کند.

مردم از کارخانه های گران فروش لبنیات خرید نکنند

محمود نوابی، معاون وزیر صنعت، معدن تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در رابطه با مشکلات کارخانه های تولید لبنیات، اظهار کرد: در چند هفته گذشته سه واحد از کارخانه‌های لبنیات قیمت خود را بالا نبردند اما برخی از کارخانه‌های لبنیاتی با برنامه‌های دولت هماهنگ نبوده و به دلایل مختلفی همچون افزایش دستمزدها، قیمت تولیدات خود را افزایش دادند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، مردم باید  سعی کنند  از کارخانه‌هایی که قیمت خود را افزایش نداده‌اند، خرید کنند تا به این شکل از حقوق خود دفاع کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: شیر، ماست و پنیر جزء گروه الف و پر مصرف‌ترین محصولات لبنی شناخته می‌شوند و هر گونه افزایش قیمتی در این محصولات باید از کانال کارگروه تنظیم بازار صورت بگیرد.

وی یادآور شد: کارخانه‌های لبنیاتی می‌گویند دستمزد‌ها و برخی موارد دیگر گران شده اما بر اساس تحقیقات ما شیرخام هیچ تغییر قیمتی نداشته و اکنون گزارش جامعی از همه تغییرات نهاده‌های اولیه لبنیات به کارگروه تنظیم بازار ارسال شده و تا پایان این هفته آنها درباره تغییر قیمت لبنیات تصمیم‌گیری خواهند کرد.

نوابی پیشنهاد داد: بهترین کار این است که مردم از کارخانه‌های گران  فروش خرید نکنند. ما نمی توانیم کارخانه لبنیات را به جرم گران فروشی تعطیل کنیم ولی برای این کارخانه‌ها پرونده تشکیل شده و احکام آن‌ هم صادر شده است .

 معاون وزیر صنعت افزود: تعیین حکم دادگاه برای متخلفان کارخانه‌های لبنیات، تاثیری بر بازار نداشته، زیرا اجرای احکام با سرعت صورت نگرفته است.

 نوابی در پایان یادآور شد: برخی از کارخانه‌های داخلی از فرمایشات رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی سوء استفاده کرده و قوانین را به درستی رعایت نمی‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: