April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۶۹۹۲
۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
0
یکی از مهمترین مسائل مرتبط با کسب و کار رستوران و فست فود به بسته بندی و کیفیت آن باز می گردد.یک طرح ابتکاری برایتان داریم که موجب صرفه جویی اقتصادی شده است.

پول نیوز؛ رکسانا دانیالی- هر روز، 50 میلیون آمریکایی غذاهای رستورانی و یا فست فود مصرف می کنند. این مسئله منجر به بروز یک مشکل اساسی شده است: تولید مقادیر زیادی زباله. از آن جایی که بحث آلودگی محیط زیست ناشی از زباله های رستورانها بسیار اهمیت یافته اند، تلاشهای متعددی در راستای طراحی بسته بندی های "سبز" صورت گرفته است. ازاین رو؛ مدتی است استفاده حداقلی از بسته بندی های مقوایی و به خصوص پلاستیکی برای غذاهای بیرون بر مورد توجه واقع شده تا بتوان سلامتی محیط زیست را نیز حفظ کرد.

طی یک دوره طراحی بسته بندی که در مدرسه طراحی رود آیلند آمریکا برگزار شد، سول بی کیم از دانش آموختگان رشته طراحی صنعتی با یک ایده جدید توجه بقیه افراد را به سوی خود جلب کرد. هدف اصلی وی در بسته بندی پیشنهادی ، راحتی بیشتر در حمل و نقل غذاهای رستورانی برای مشتریان و همچنین احترام به محیط زیست عنوان شده است. کیم از فست فودهای زیادی بازدید کرده بود و به خوبی با مشکل مذکور آشنایی داشت. کیسه های بزرگ تا حدودی حمل و نقل را تسهیل کرده بودند اما همچنان امکان جا به جایی نوشیدنی وجود نداشت. علاوه بر موارد فوق، مواد زائد حاصل از بسته بندی های پلاستیکی بسیار بیشتر از سایر اشکال موجود برای حمل غذاهای بیرون بر است.

کیم می گوید: من متوجه شدم که سیستم های سنتی بسته بندی نه تنها برای اکثر مردم خوشایند نیستند، بلکه باعث تولید مقدار زیادی زباله نیز خواهند شد. به عنوان مثال مشتری یک کیسه کاغذی برای برگر و یا سیب زمینی دریافت می کند. اما مجددا نیازمند یک کیسه پلاستیکی بزرگتر نیز خواهد بود. با این وجود هنوز برای حمل نوشیدنی با مشکل رو به رو بوده و باید یک دست آزاد داشته باشد.

اگرچه ایده کیم از اصول ساده ای پیروی می کند، اما نوآوری در طراحی آن را تبدیل به یک بسته بندی ایده آل کرده است. در ساخت این بسته بندی از مقواهای بازیافتی استفاده شده است که پس از تا شدن قسمتی دستگیره مانند را ایجاد می سازد. توسط این محصول نه تنها می توان نوشیدنی ها را بدون هیچ گونه مشکلی حمل و نقل کرد، بلکه دو محفظه نیز به منظور قرار گیری برگر و اقلام کوچک مانند سیب زمینی در نظر گرفته شده است. تمام این مجموعه توسط یک دست قابل حمل خواهد بود. علاوه بر تمام مزایایی که این بسته بندی برای مشتریان دارد، کارکنان نیز با راحتی بیشتری قادر به استفاده از آن خواهند بود. کیم مدعی است که این طرح می تواند تا 50 درصد حجم مواد نیاز در ساخت را کاهش دهد.

بسته بندی فست فود؛ از چالش تا خلاقیت (+عکس) 

جالب است بدانید که جرقه اصلی این ایده منحصر به فرد در راه بازگشت از رستوران مک دونالد در ذهن کیم به وجود آمده است. وی با یک دست خود برگر و سیب زمینی و با دست دیگر که از شدت سرما یخ زده بود، نوشیدنی اش را حمل می کرد. تنها دو هفته پس از گذشت این اتفاق، کیم طرح مفهومی خود را که بسته بندی منحصر به فردی برای غذاهای رستورانی ارائه می داد، معرفی کرد.

طرح مذکور که تحت عنوان "بسته بندی توگو" شناخته می شود، در واقع یک ورقه مقوایی تبدیل به نوعی کیف شده است. برشی دایره ای نیز به منظور قرار گیری نوشیدنی دیده خواهد شد.

بسته بندی فست فود؛ از چالش تا خلاقیت (+عکس)

در تصویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، 5 جز مهم در بسته بندی توگو مشخص شده است.

بسته بندی فست فود؛ از چالش تا خلاقیت (+عکس)

- دسته (1): قسمت دستگیره مانند تنها برای حمل و نقل غذاهای خریداری شده نیست، بلکه همانند نوعی قفل نیز عمل کرده و محتویات خود را به صورت ثابت در محل خود نگه داری می کند.

- محفظه برگر (2): زائده ای که در این بخش دیده می شود، برای جای دهی برگر مورد استفاده خواهد بود.

- حلقه مخصوص نی (3): پس از جایگذاری تمام محتویات و سر هم کردن توگو، می توان نی را در جای مخصوص خود که در تصویر با شماره 3 مشخص شده است، قرار داد.

- قلاب مخصوص سیب زمینی سرخ کرده (4): با برشی ساده در این قسمت بخش قلاب مانند نمایان شده و می توان از آن به منظور حمل سیب زمینی سرخ کرده استفاده کرد.

- قفل دسته (5): می توان این قسمت زائده مانند را با برشی که روی دسته دیگر قرار دارد، فیکس و مجموعه را قفل کرد.

بسته بندی فست فود؛ از چالش تا خلاقیت (+عکس)

بسته بندی فست فود؛ از چالش تا خلاقیت (+عکس)

به منظور ارتباط بیشتر بخشهای مختلف توگو از چسب به اندازه کافی استفاده شده و طرح کلی نیز دارای قلاب هایی کاملا هوشمندانه از جنس خود مقوای بسته بندی است. کیم برای اطمینان از تولید مقرون به صرفه بسته بندی های توگو در مقیاس صنعتی با یک متخصص بسته بندی مشاوره کرد. وی بسیار خرسند است که می تواند طرح خود را با استفاده از تکنیک ها متداول و کم هزینه وارد بازار کند. وی می گوید: بسیاری از مردم تصور می کنند که در دنیای امروزی باید همه چیز وابسته به تکنولوژی باشد، در حالی که می توان ابزارهای مفیدی را با کاغذ و مقوا تهیه کرد!

البته لازم به ذکر است که یک سری محدودیت های جدی نیز در ساخت توگو وجود دارد اما از آن جایی که تولید آن منتج به صرفه جویی میلیاردها دلار خواهد شد، باید این مشکلات به سرعت رفع شوند. به عنوان مثال محتویات غذایی حاضر در مجموعه از قسمت باز بسته بندی، با آلودگی های محیطی در تماس مستقیم خواهند بود و این موضوع بزرگترین عیب توگو محسوب می شود. علاوه بر این، جای دهی سفارشات بزرگتر از برگر در توگو مقداری دشوار خواهد بود. از طرفی نوشیدنی های سرد مثل نوشابه های یخی می توانند سبب مرطوب شدن مقوا شوند که برای حل این مشکل باید یک پوشش مخصوص روی مقوا افزوده شود. اصلاح موارد مذکور چندان هم آسان به نظر نمی رسد، اما توگو در همین شکل کنونی نیز انقلابی در عرصه بسته بندی غذاهای رستورانی و فست فود به وجود آورده است که نمی توان از تاثیر مهم آن بر راحتی مشتریان و سود دهی بیشتر کسب و کارهای غذایی چشم پوشی کرد.

شما هم برای رستوران خود و متفاوت شدن می توانید از طرحی مانند خلاقیت کیم استفاده کنید یا آنکه ایده خاص خود را به نمایش بگذارید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: