April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بدهی وزارت راه به پیمانکارانش 3 برابر بودجه این دستگاه است
کد خبر: ۲۸۲۱۲۱
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲
0
ساختمان دادمان 15 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است آن هم در شرایطی که تمام بودجه‌ای که امسال دریافت کرده به 5 هزار میلیارد تومان می رسد. به این ترتیب وزارتخانه عباس آخوندی حدود سه برابر بودجه اش به پیمانکاران بدهکار است.
دست انداز پروژه های عمرانیپول‌نیوز -  پروژه های راهسازی به دست انداز افتاده اند. خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل گفته است راندمان پروژه های عمرانی به حدود نصف رسیده است زیرا بودجه این طرح ها در سال 97 حدود 40 درصد کاهش داشته که اگر بخواهیم تورم 10 درصدی را به آن اضافه کنیم، می‌توان گفت که این پروژه ها با سرعتی نصف سال گذشته پیش می روند. 

این موضوع در حالی رخ می دهد که وزارت راه و شهرسازی بدهی سنگینی به پیمانکاران دارد. ساختمان دادمان 15 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است آن هم در شرایطی که تمام بودجه ای که امسال دریافت کرده به 5 هزار میلیارد تومان می رسد. به این ترتیب وزارتخانه عباس آخوندی حدود سه برابر بودجه اش به پیمانکاران بدهکار است. گرچه وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است بخشی از بدهی پیمانکاران را با اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بپردازد اما هادی بهادری، نائب رییس کمیسیون عمران مجلس می گوید نقد کردن این اوراق 30 تا 40 درصد به زیان پیمانکاران تمام شده و باعث می شود که شرکت های ضعیف تر از گردونه فعالیت خارج شوند.

پروژه های عمرانی به دردسر بزرگی برای کشور تبدیل شده اند. در ایران 71 هزار پروژه عمرانی نیمه کاره وجود دارد که 65 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی است. در این میان پروژه‌هایی وجود دارند که به دلیل نبود اعتبارت لازم، از 15 تا 25 سال پیش نیمه کاره باقی مانده اند.

هادی بهادری، نائب رییس کمیسیون عمران مجلس دهم توضیح  می دهد که در حال حاضر 160 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده است که تنها 4 هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده شده است و به این ترتیب چیزی حدود 99.5 درصد از پروژه های اعتباری هیچ پولی برای ادامه کار ندارند.

او معتقد است تنها راهکاری که در حال حاضر وجود دارد این است که  پروژه های ضروری تر شناسایی شده و اعتبارات به آنها اختصاص داده شود زیرا نه تنها پولی برای ادامه بسیاری از پروژه ها وجود ندارد که قانون دست دولت را برای انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بسته است.

بر اساس برنامه ششم توسعه دولت حق ندارد در سال 97 بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند  و میزان اوراقی که برای امسال به تصویب رسید 38 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. این حجم از اوراق مشارکت دولت را بدهکارتر کرده است ضمن اینکه پیمانکاران رضایت چندانی ندارند که طلب شان را با اوراق دریافت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: