April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۶۰۱۳
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
0
پول‌نیوز - روستای خان‌کندی یکی از روستاهای کم نظیر و زیبای استان اردبیل است که طبیعت خاص و منحصربه‌فردی داشته و جاذبه‌های طبیعی بسیاری در دل خود جای داده است.

ایران به دلیل داشتن جغرافیا و طبیعت چهارفصل در سرتاسر خود روستاهایی با طبیعت زیبا و منحصر به فرد دارد. این روستاها که در تمام وسعت ایران پراکنده شده‌اند، یکی از دیگری زیباتر و پرطرفدارتر هستند.

طبیعت سرسبز و وجود چشمه‌ و رودخانه‌ در این روستاها سبب ایجاد چشم‌اندازی بی‌نظیر و آرامش‌بخش در آن‌ها شده است. علاوه بر این، مستعد بودن مکان‌های مختلف در روستاها برای ایجاد پوشش‌های گیاهی و زیست‌جانوری دیگر دلیلی است که سبب ایجاد چشم‌اندازهای کم‌نظیر در روستاهای ایران می‌شود. با این توضیح به سراغ یکی از کم‌نظیرترین روستاهای هدف گردشگری ایران یعنی روستای خان‌کندی می‌رویم.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

روستای خان کندی از روستاهای زیبای اردبیل است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند

روستای خان‌کندی یکی از روستاهای زیبای استان اردبیل است. این روستا در بخش مرکزی شهرستان گرمی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. روستای خان‌کندی در دامنه کوه قبله‌داشی قرار گرفته است. روستای خان‌کندی آب و هوایی کوهستانی و خنک در تابستان دارد و در فصل زمستان سرد و برفی است. بیشترین بارش در این روستا در مهرماه و به میزان ۶۸ میلی‌متر بوده و کمترین متوسط بارش آن در تیرماه ۳ میلی‌متر بوده است. برای رسیدن به روستای خان‌کندی از دو مسیر می‌توان استفاده کرد. اگر از سمت اردبیل بروید از جاده قدیم اردبیل -گرمی از مسیر کنگان به روستای تولون رسیده و از آنجا به خان‌کندی می‌رسید. مسیر دوم از سمت گرمی مستقیم به تولون و سپس به خان‌کندی می‌رسد.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

تاریخچه خان کندی نشان می‌دهد که این روستا از ابتدای پیدایش محل ییلاق کوچ‌نشینان ایل سون بوده است

اگر بخواهیم تاریخچه پیدایش روستای خان‌کندی را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که تاریخ این روستا همزمان با پیدایش روستای تولون بوده و سنگ بنای اولیه آن در دوره حکومت نادرشاه بنا شده و به دوره افشاریه می‌رسد. خان‌کندی به دلیل داشتن مراتع ییلاقی درجه یک از زمان پیدایش خود، محل ییلاق کوچ‌نشینان ایل سون بوده است. پایه‌گذار روستای خان‌کندی، خاندان خلیفه لو از نوادگان و فرزندان عبابگ بوده و خاندان کندی به منظور ییلاق طایفه علابگلو مورد استفاده قرار گرفته است. نام روستا در ابتدا «خان‌یوردی» و سپس به خان‌کندی تغییر نام پیدا کرده است.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

روستای خان کندی پوشش گیاهی بی نظیری دارد که به دلیل داشتن رودخانه ها و چشمه‌های آن ایجاد شده و چشم‌اندازی کم‌نظیر دارد

روستای خان‌کندی جمعیتی حدود ۱۵۰ نفر دارد. این روستا محلی مناسب برای رشد دامپروری، زنبورداری و کشاورزی دیم بوده و اکثر ساکنان آن به دامپروری و کشاورزی دیم مشغول هستند و از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند. باغداری و کاشت درختان گردو، آلوچه، سیب و گیلاس به‌طور محدود در روستا پرورش داده می‌شود. در روستای خان‌کندی رودخانه‌های زیبایی جاری است که فصلی هستند و در شهرستان گرمی قرار دارند، یکی از این رودخانه‌ها به گرمی چای معروف است. آب این رودخانه‌ها از کوه‌های روستای خان‌کندی سرچشمه می‌گیرند. آب رودخانه‌ها و چشمه‌هایی که از کوه‌های روستا سرچشمه می‌گیرند در خان‌کندی برای کشاورزی و تامین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرند. علت شهرت روستای خان‌کندی جاذبه‌های گردشگری چشمگیر و زیبای آن است. این روستای زیبا به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، مکانی سرسبز را به خود اختصاص داده است. این مکان سرسبز و زیبا دارای مراتعی پرپشت و پوشیده از انواع رستنی‌ها، گیاهان دارویی، گل‌های رنگارنگ، برکه‌ها و چشمه‌های آب سرد خودجوش است که مسکن اعصاب و روان بوده و جویبارهایی جاری دارد که همه ساله پذیرای مهمانان و گردشگران اقصی نقاط کشور است که برای گذراندن تعطیلات به خان‌کندی سفر می‌کنند.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

چشمه خان بولاغی و رودخانه فصلی قالغانلو از مهتمرین جاذبه‌های روستا به شمار می‌روند

یکی از جاذبه‌های خاص و بی‌نظیر روستای خان‌کندی چشمه خان بولاغی روستا است که شاید بیشترین سرسبزی این مکان را بتوان مدیون آن بود. به گفته اهالی روستا در زمان‌های گذشته، خان روستا چشمه را مخصوص خود کرده و اهالی را از دسترسی به آن محروم کرده بود، به همین دلیل چشمه با نام خان بولاغی مشهور شده است. این چشمه که آبی خودجوش دارد در جنوب روستای خان‌کندی قرار گرفته است. دمای این چشمه در تابستان و زمستان صفر درجه است و به گفته اهالی روستا، شفابخش برخی از امراض پوستی است. در سال‌های اخیر این چشمه به سمت روستا لوله‌کشی شده و مورد استفاده اهالی قرار گرفته است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای خان‌کندی، می‌توان دریاچه فصلی قالغانلو را نام برد که از ذوب شدن تدریجی برف‌های کوه قبله‌داشی ایجاد شده و در فصل بهار وسعت آن افزایش یافته است. این رودخانه در فصول خشک سال به دلیل افزایش تبخیر سطحی و مصرف آب آن توسط دام‌ها و کشاورزان از وسعت آن کم می‌شود. بررسی اکولوژی طبیعی قالغانلو نشان از وجود یک اکوسیستم با انواع موجودات آبزی در آن است. این دریاچه مکان خوبی جهت پرورش انواع ماهیان سردابی به شمار می‌رود.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

در خان کندی قارچ‌های چتری زیبایی می‌روید که طرفداران بسیاری دارند و عسل طبیعی خان‌کندی از مهم‌ترین سوغات روستا محسوب می‌شود

تپه‌ای هرمی شکل در شمال شرق روستای خان‌کندی در شهرستان گرمی قرار داشت در اثر کشت گندم روی تپه و در نتیجه فرسایش خاک طی سالیان متمادی به شکل ذوزنقه‌ای شده بود که قاعده آن رو به شمال قرار داشت. این تپه که با نام تولکی‌تپه شناخته می‌شود، در زبان ترکی به معنای تپه‌روباه است. این تپه به دلیل نزدیکی به روستا و موقعیت ویژه‌ای که داشت پناهگاه بسیاری از روباه‌ها بوده است.

برخی قدمت این تپه را به دوره اشکانیان نسبت می‌دهند. کوه‌ها و ارتفاعات مجاور خان‌کندی محل رویش قارچ‌های چتری و گوشتی است که در اثر بارندگی‌های فصل بهار و پاییز ایجاد می‌شوند. قارچ‌های خان کندی طرفداران زیادی داشته که در دوره رویش این محصول جهت چیدن آن به کوه‌ها و ارتفاعات مجاور خان‌کندی صعود کرده و با کوله‌باری از قارچ سفید برمی‌گردند. این جاذبه طبیعی یکی از مواردی است که سبب جذب گردشگران به این منطقه می‌شود. در خان‌کندی مراتع سرسبزی از گل‌های رنگارنگ وجود دارد که محل مناسبی برای پرورش زنبور و تولید عسل دارند. به همین جهت بهترین و مرغوب‌ترین نوع عسل در منطقه و شهرستان گرمی در روستای خان‌کندی تولید و تحت عنوان عسل طبیعی خان‌کندی در بازارهای شهر گرمی و سایر نقاط به فروش می‌رسد که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است. بنابراین می‌توان به وضوح گفت که سوغات روستای خان‌کندی عسل مرغوب آن است.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

در خان‌کندی تنوع زیستی کم نظیری از حیوانات و گیاهان دارویی موجود است

در خان‌کندی تنوع زیستی کم‌نظیری وجود دارد. از انواع گونه‌های زیستی در کوه‌های خان‌کندی می‌توان به انواع کبک، بلدرچین، اردک، غاز، قرقاول و...اشاره کرد. علاوه براین، ارتفاعات مجاور خان‌کندی پوشیده از مراتع سرسبز با انواع گیاهان وحشی خودرو، به‌خصوص گون و شبدر کوهی است. گون‌های روستای خان‌کندی از نوع خاردار با خارهای بلند و پراکنده و گونه‌ دیگر از نوع گون سبز با خارهای درشت به هم فشرده است که اهالی این نوع از گون را گون جوجه تیغی می‌نامند. در خان‌کندی گیاهان دارویی بسیاری نیز یافت می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به گیاه بومادران، گل‌گاوزبان، پونه و ...اشاره کرد. وجود این گیاهان طبیعی پرطرفدار یکی دیگر از خاصیت‌های روستا است که موجبات جذب گردشگر را فراهم کرده است.

روستای خانکندی،اردبیل (+عکس)

روستای زیبا و جذاب خان‌کندی امروزه یکی از پرطرفدارترین روستاهای استان اردبیل محسوب می‌شود که هرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند. این روستای زیبا طبیعت و محصولات طبیعی خاص و بی‌نظیری برای عرضه به گردشگران دارد. از طبیعت زیبا و چشم‌انداز بی‌نظیر روستا گرفته تا محصولات طبیعی آن جاذبه‌هایی است که چشم‌ها را به سمت خود خیره می‌کند.

منبع: کجارو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: