پولنیوز - دومین همایش سواد رسانهای، در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی فیلمهای جشنواره فجر از منظر سواد رسانه ای با معرفی پنج فیلم لاتای، جشن دلتنگیف اتاق تاریک، به وقت شام و خجالت نکش پیگیری شد.
روز دوم سواد رسانه ای در بخش پانل تجربه فیلم های فجر از منظر سواد رسانه ای با حضور تهیه کنندگان فیلم لاتاری، اتاق تاریک، جشن دلتنگی و نویسنده فیلم خجالت نکش و در غیاب نویسنده و کارگردان به وقت شام برگزار شد.
دکتر حسن خجسته رئیس هیات داوران گفت: ما در فضای مجازی مشکلات بنیادی داریم و هیچکس برای آن راه حلی پیدا نکرده است؛ بنابراین کسانی که موضوع «سواد رسانهای» را دنبال میکنند، بسیار علاقه مندند که این دغدغه وارد عرصه سینما شود.
در ابتدای این نشست، حسن خجسته، کارشناس ارتباطات و مدیر این پنل از همایش سواد رسانهای گفت: فیلمهایی که با دغدغهای در فضای مجازی در ارتباط بودند مورد توجه دوستان قرار گرفته شده است. همه میدانیم که چه کار سختی است که درباره کیفیت یک اثر اظهار نظر کنیم. به همین علت مقوله شانس نیز در انتخاب آثار تاثیرگذار است. ما در فضای مجازی مشکلات بنیادی داریم و هیچکس هم برای آن راه حلی پیدا نکرده است؛ اما همه ما نسبت به این موضوع احساس مسئولیت میکنیم، چرا که همه ما از آن استفاده میبریم و روی تمام ارکان زندگیمان تاثیر دارد. بچههای سواد رسانهای بسیار علاقه مندند که این دغدغه وارد عرصه سینما شود.
اعضای کمیته سواد رسانهای پنج فیلم سینمایی «خجالت نکش»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «اتاق تاریک» و «جشن دلتنگی» را از جمع فیلمهای جشنواره فیلم فجر شایسته بحث و گفتوگو دانسته بودند.
روح الله حجازی، تهیه کننده فیلم سینمایی«اتاق تاریک» در این نشست اظهار کرد: من پنج فیلم سینمایی ساختهام که چهار فیلم آن را در فضای متفاوتی تولید کردم و به سمت سبک زندگی رفتم. یک از نکاتی که همواره در فیلم به آن پرداختهام، تضاد بین سنت و مدرنیته بوده است. فیلمهایی که تولید کردم، خدا را شکر در اکران بسیار موفق بودهاند. در فیلم خانواده مشترک به موضوع ازدواج سفید پرداختم و تصور میکنم که فیلم نسبتا خوبی از کار در آمد. برخی معتقدند که نباید درباره این موضوعات صحبت کرد که این موضوع اشتباه است.
وی ادامه داد: در فیلم «اتاق تاریک» به موضوعات مختلف اشاره میشود؛ اما موضوع اصلی آن آزار و اذیت کودکان و از آن مهمتر آزار و اذیت خانواده است. مسئلهای که اتاق تاریک اشاره میکند، یک مسئله جهانی است. فضایی که کودکان ما امروز در آن زندگی میکنند، بسیار متفاوت از فضایی است که ما در آن زندگی کردیم و رشد یافتیم. این فیلم نیازمند آن است که در کنار یک پنل آموزشی به نمایش در آید تا خانوادهها بتوانند مشکلات خود را در آن پنل آموزشی برطرف کنند. ما در جامعهای که در آن زندگی میکنیم چقدر به این موضوعات پرداختیم؟
در ادامه علی قائم مقامی، تهیه کننده فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» گفت: من خودم خیلی اهل فضای مجازی نیستم و گوشی موبایلم از گوشیهای نسل اولی است که اینترنت و امکانات دیگر ندارد. فیلم سینمایی جشن دلتنگی به مشکلاتی که به واسطه فضای مجازی صورت میگیرد، میپردازد. زمانی که آقای آذربایجانی فیلمنامه جشن دلتنگی را به من پیشنهاد کرد، با آغوشی باز قبول کردم و بسیار این فیلمنامه را دوست داشتم. متاسفانه در جشنواره فیلم فجر کمی به این فیلم کم لطفی شد و در اکران هم در بدترین زمان اکران شد. فیلم جشن دلتنگی منتقد استفاده بیرویه از فضای مجازی است.
رضا مقصودی کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» نیز بیان کرد: سالها پیش وقتی دوستان دور هم جمع میشدند، شخصی لطیفهای میگفت و فضا عوض میشد. امروز حتی خندههای ما هم فردی شده است. داستان فیلم خجالت نکش از ۲۵ سال پیش شروع میشود که در آن سالها برای فرزندآوری محدودیت میگذارند. فیلم من با رادیو شروع میشود و با تلویزیون ادامه پیدا میکند و تعامل بین رادیو و تلویزیون را مد نظر قرار میدهد. تصور من این است که اگر کسی در عصر حاضر بخواهد فیلم بسازد و در آن فیلم به فضای مجازی اشاره نکند، کم لطفی کرده است. من در فیلمم با رسانه شوخی کردم. زمانی من یک فیلمنامه نوشتم که یک نفر در خیابان راه میرفت و حرف میزد، در آن زمان تازه گوشیهای مجهز به بلوتوث آمده بود، اما به مرور زمان این موضوع عادی شد.
سید محمود رضوی، تهیه کننده فیلم سینمایی «لاتاری» نیز در این نشست با اشاره به اینکه کودکان جدید با رسانه های دیجیتال متولد شده و مهارت استفاده آن در ژنشان است، گفت: داستان فیلم لاتاری، درباره جوانانی است که میخواهند اقدام به مهاجرت کنند. ما با نسلی روبهرو هستیم که یک ژن فضای مجازی درون خود دارند، یعنی مهارتی که در این نسل هست در نسل بچههای پیشین نیست.
وی با اشاره به اینکه سه فرزند دارد و این مضووع را در فرزندانش نیز مشاهده کرده است، خاطرنشان کرد: صحبت درباره رسانه و فضای مجازی که جزیی از رسانه است، بسیار بحث کارشناسانهای است. ما در فضای کنونی، نباید نسبت به این موضوعات منفعل باشیم.
در نهایت دکتر سید بشیر حسینی مدیر بخش اندیشه و فرهنگ شبکه چهار گفت: پارادوکس جشن دلتنگی از اسمش شروع می شود. جشنی که دلتنگی می آورد یکی از زیبایی های فیلم از اعجاز اسمش است و همه سواد رسانه ای از این پارادوکس نتیجه می گیرد در فضای مجازی دائما دنبال خوشی می گردیم و زندگی مان ناخوش تر می شود. این فیلم نمونه خوبی است برای کلاسهای ما در سواد رسانه ای است که پیشنهاد دارم خانواده ها این نکات را ببینند.