April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۲۹۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
0
صادق زاده گفت: تاکنون سه شرکت ایرانی مجوز احداث نیروگاه مختص صادرات به افغانستان و پاکستان را دریافت کرده‌اند.
صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر به عراق و پاکستانپول‌نیوز - محمد صادق‌زاده رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ساتبا در نشست خبری با اشاره به حضور مردم برای سرمایه گذاری در انرژی‌های نو، اظهار کرد: استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، کاهش آلودگی زیست محیطی را به همراه دارد و در دو سال گذشته حضور بخش خصوصی در این حوزه افزایش چشمگیری داشته که به اشتغالزایی کمک فراوانی کرده است.

رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر تصریح کرد: تاکنون بیش از دو هزار نیروگاه کوچک مقیاس به بهره برداری رسیده است و تعداد ۹۰ نیروگاه با ظرفیت ۶۷۰ مگاوات احداث شد که نشان از پیشرفت این حوزه دارد.

به گفته وی؛ با توجه به شرایط بین المللی، سرمایه گذار داخلی را جایگزین سرمایه گذار خارجی و با انتقال تکنولوژی و فناوری در دانشگاه زمینه بومی سازی علم انرژی‌های نو را فراهم کردیم.

وی افزود: با استفاده از انرژی تجدیدپذیر می‌توان بازار انرژی ایجاد و زیر ساخت‌های لازم برای توسعه مناطق محروم را فراهم کرد و موجب افزایش رفاه در کشور شد.

صادق زاده با اشاره به افزایش عوارض برق بیان کرد: در بودجه ۹۸، وزارت نیرو پیشنهاد کرد سهم عوارض برق از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد تا سهم تجدیدپذیر‌ها افزایش یابد که مورد تأیید دولت قرار گرفت و مراحل قانونی آن به مجلس ارجاع داده شده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در ادامه با اعلام اینکه یک‌هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق تخصیص داده شده است، گفت: ۵۸۰ میلیارد تومان تاکنون از مردم تخصیص و به خزانه واریز شده که تا پایان سال این مبلغ واریز خواهد شد، همچنین میزان ۴۲۰ میلیارد تومان به برق روستایی و تجدیدپذیر تخصیص یافته است.

صادق زاده تصریح کرد: سال گذشته رشد انرژی تجدیدپذیر ۷۰ درصد بود و هیچ بخشی تاکنون این نرخ رشد را نداشته است و امسال با توجه به شرایط کنونی تحریم‌ها نرخ رشد به ۴۰ درصد رسید.

تولید ۷۰ درصد تجهیزات انرژی تجدیدپذیر در کشور

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تجهیزات و فناوری نیروگاه، نیروگاه‌های تجدیدپذیر در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی برق از سال ۹۵ مشخص شده و ۲ تا ۳ برابر قیمت آن به دلیل کاهش هزینه‌های تولید کم شده در گذشته هر یک از واحدهای نیروگاه خورشیدی ۱۳۰۰ یورو سرمایه گذاری لازم را داشته، اما امروز با توجه به تولید تجهیزات در داخل کشور به ۶۰۰ یورو کاهش یافته است.

صادق زاده با بیان اینکه نیروگاه بادی خورشیدی در ۶ ماهه اول سال ۸۰ درصد برق تولید می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف در زمان پیک تابستان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت برای تولید در زمان پیک خواهیم داشت که طبق آن ۴۹۰ تومان قیمت خرید تضمینی هر کیلو وات ساعت اعلام شده است که با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی به ۶۰۰ تومان خواهد رسید.
صادرات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر

رئیس سازمان ساتبا با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم برای صادرات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم است، اظهار کرد: دستورالعمل صادرات برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک توسط وزیر نیرو اعلام شد و تاکنون سه شرکت ایرانی مجوز احداث نیروگاه مختص صادرات را دریافت کرده‌اند و صادرات برق به کشور‌های عراق و افغانستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای صادرات برق محدودیتی اعلام نشده و حتی می‌توان در محل تولید برق را تحویل دهند.

رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر بیان کرد: تمام نیروگاه‌های مقیاس کوچک در مناطق محروم و برای توسعه و سازندگی این مناطق، احداث شده و علاوه بر آن کمیته امداد و دیگر سازمان‌های مردم نهاد در راستای سرمایه گذاری و اشتغالزایی اقدام کرده‌اند.

صادق زاده در پایان گفت: ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز با بهره کم به‌عنوان تسهیلات در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: