April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۳۶۳۴
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
0
این غار شگفت‌انگیز که امروز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است در زمان‌های خیلی گذشته محل جمع‌آوری آب برای فصول کم بارش بوده است.
 پول‌نیوز -یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی کشور ما غار علیصدر است. این غار در کبودرآهنگ و در نزدیکی روستای علیصدر واقع‌شده است.

بزرگ‌ترین غار آبی جهان کجاست؟ (+عکس)

بزرگ‌ترین غار آبی جهان کجاست؟ (+عکس)

بررسی‌ها در خصوص این غار نشان می‌دهد که زمان تشکیل این غار به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. این غار شگفت‌انگیز که امروز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است در زمان‌های خیلی گذشته محل جمع‌آوری آب برای فصول کم بارش بوده است.

در سال ۱۳۳۶ براثر زلزله شدیدی که در این استان رخ داده است محل ورود آب نهر به این غار قطع شده و به همین دلیل سطح آب کاهش پیدا می‌کند و زیبایی‌های آن مشخص می‌شود.

چند سال بعد وقتی چند کوهنورد وارد این غار می‌شوند و زیبایی این غار را با چند عکس به ثبت می‌رسانند.
در آن زمان به دلیل ورودی کوچکی که برای این غار وجود داشته است تنها کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانستند از آن دیدن کنند، اما بعد‌ها ورودی آن برای بازدید همگان وسیع‌تر شد تا زیبایی‌های خیره‌کننده آن را همه بتوانند ببینند.

در حال حاضر نورپردازی‌های جالب برای دیدن داخل غار صورت گرفته است و مسیر‌های پیاده‌روی و حرکت با قایق نیز در این غار قرار داده شده است. این غار دارای دالان‌ها و دهلیز‌های مختلف است که تماشای تمام نقاط غار می‌تواند شما را وارد دنیای عجیب و اسرارآمیزی کند که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید، البته زیبایی غار هرگز اجازه نمی‌دهد گذر زمان را حس کنید.

آب درون این غار بسیار تمیز و زلال است و عمق آب داخل آن در جا‌های مختلف متفاوت است. بعضی جا‌ها خشک است و بعضی جا‌ها آب تا ۱۴ متر عمق دارد و نمی‌توان آن را بدون قایق طی کرد. نکته جالب در درون این غار این است که دمای آن در تمام فصول سال بر روی ۱۲ درجه است و تغییر نمی‌کند. آب درون غار به دلیل املاح بالای موجود در آن قابل خوردن نیست و آب موجود در غار توسط چشمه‌های موجود در کف غار یا دیوار‌های آن تأمین می‌شود.

باید گفت: غار علیصدر براثر واکنش‌های شیمیایی ناشی از اسیدکربنیک ضعیف و نفوذ در آهک موجود دیواره‌های غار تشکیل شده است که با گذشت میلیون‌ها سال این غار شگفت‌انگیز به همراه راهرو‌ها و اشکال مختلف بر روی دیوار‌های غار را پدید آورده است.

گردشگران تنها می‌توانند ۴ کیلومتر از این غار را طی کنند درحالی‌که طول این غار بیش از ۱۴ کیلومتر است، زیرا دسترسی به این غار به‌اندازه‌ای سخت و مشکل است که تنها کوهنوردان حرفه‌ای و آن‌هم با تجهیزات کامل می‌توانند طی کنند.

اگر تصمیم دارید به این غار بروید باید اول به همدان رفته و ازآنجا به کبودرآهنگ بروید؛ در ۷۵ کیلومتری آن روستای علیصدر قرارگرفته و این غار نیز در همان‌جا است در کنار غار مکان‌های اقامتی مانند مهمانسرا، سوئیت، ویلا و نمازخانه و مکان‌های تفریحی مانند فضای سبز و کوهنوردی و بازارچه برای خرید سوغاتی وجود دارد.

تجربه سفر به غار علیصدر تجربه جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود که تا مدت‌های خاطرات این سفر در یاد گردشگران علیصدر باقی خواهد ماند.



منبع:آنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: