کد خبر: ۲۹۶۵۱۲
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
0
پول‌نیوز - وقتی با واژه ترس رو به رو می شویم تنها نام چند اثر سینمایی در این ژانر برایمان یادآور می شود که در کنار ژانرهای دیگر آنچنان مورد استقبال قرار نگرفته اند.

اما آنچه رامین عباسی زاده از مفهوم ترس و ژانر ترس در ذهن دارد و با این ذهنیت به ساخت سریالی چون احضار پرداخته است، نشان از رو به روشدن با یک تفاوت بزرگ می دهد.

احضار به کارگردانی رامین عباسی زاده به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و به عنوان اولین سریال ایرانی در ژانر ترس شناخته می شود. عباسی زاده که تهیه کنندگی سریال های شناخته شده صدا و سیما از جمله «او یک فرشته بود»، «پلیس جوان»، «کت جادویی»، «سقوط یک فرشته»، «پریدخت»، «میلیاردر»، «شمس‌العماره» و ... را در کارنامه خود دارد، حالا با تجربه کارگردانی اولین سریال ژانر ترس ایرانی به شبکه نمایش خانگی آمده است.

اولین سریال با ژانر ترس امروز وارد شبکه نمایش خانگی شد (+عکس)

به بهانه انتشار " احضار " با او به گفتوگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

در احضار شما به سراغ ژانری رفته اید که طرفدارهای خاص دارد. علت این طرفداری را چه می دانید؟

ما با ترس زاده می شویم و ترس بخشی از هویت ماست. انسان قرن ها بعنوان شکار یا شکارچی در حال تعقیب و گریز بوده و هر روز مجبور بوده انواع جانوران یا همنوعان خود را بدرد تا سیر شود و بعدها نیز مجبور بوده با همین خونریزی ها و شکار، خدایان خود را نیز سیر کند چون در غیر این صورت باید منتظر غیرقابل کنترل ترین عواقب باشد. همان انسان، (کمی باهوش تر) حالا در جامعه امروز مجبور است کت شلوار بپوشد، قبض هایش را بپردازد وبجای نیزه و شمشیر، خودکار، بیل یا موس کامپیوتر به دست بگیرد. در عین حال خاطره آن قرن ها از بین نرفته بلکه سرکوب شده است. برای همین اینهمه مسابقات رزمی خشن طرفدار دارند چون ما را بیاد گذشته مان می اندازد.

آنچه در بیلبوردها و تبلیغات احضار دیده شده می شود عبارت "وحشت در شبکه نمایش خانگی" است. چرا این نام را انتخاب کرده اید؟

شاید به همین دلیل که ترس با ما زاده شده و ریشه در گذشته مان دارد، از سینمای وحشت هم لذت می بریم. چون عمیق ترین ترس هامان را در محیط امن تجربه می کنیم. در حالیکه می دانیم تماشای آن برای ما خطری ندارد عمیقا آن را باور می کنیم. حتی مهم نیست زبان فیلم چیست زیرا ترس نیاز به زبان ندارد. تاریکی در تمام فرهنگ ها منشا ترس است. چاقو همیشه برای ما زنگ خطر دارد مخصوصا اگر در دست دشمن ما باشد.

شما از معدود کارگردان هایی هستید که به سراغ ژانر ترس رفته اید. این نشان از شجاعت شما است یا اعتقاد به تجربه گرایی؟

سینمای ترس سرشار از نوآوری ها و شگفتی های بدیع است. در حالیکه بعضی ژانرهای سینما در حال کمرنگ شدن یا تحول کامل هستند، ژانر ترس در سینما به نسبت کمترین تغییرات را به خود دیده و هنوز هم در گروه محبوب ترین هاست. اکثر کارگردانان مهم تاریخ سینما این ژانر را تجربه کردند و اتفاقا موفق هم بوده اند و  چه کسی است که "درخشش" را دیده و فهمیده باشد و سالها به آن فکر نکرده باشد؟! و یا در همین ایران خودمان کیست که یاد"شب بیست و نهم" نیفد وقتی صحبت از سینمای ترس می شود.

پس اعتقاد به تجربه گرایی و خلق بود که شما را به ساخت احضار تشویق کرد؟

میتوان به قصه گویی بصری در سینما مسلط نبود و فیلم متوسط ساخت ولی غیر ممکن است که به قصه گویی بصری مسلط نبود و فیلم ترسناک ساخت. فیلم ترسناک متوسط وجود ندارد. یا ترسناک است یا افتضاح و شاید این دلیل است که فیلمسازان ایرانی کمتر ریسک ساخت آن را قبول میکنند. ولی به هرحال باید یک جا این تابوی تجربه نکردن با ژانر ترس بشکند و راهی آغاز شود تا شاید تجربه آن چراغی در تاریکی باشد برای زنده کردن ژانر ترس در ایران. احضار تجربه ای است در همین جهت، بدون استفاده از بازیگر چهره که به هم زاد پنداری بیشتر بینندگان با شخصیت ها کمک کند. تجربه ای که امید دارد مسیری بسازد که در امتداد آن هیچ وقت هیچ سانسی از سینما بدون فیلم ترسناک ایرانی نماند.

به کم تجربه بودن بازیگرها اشاره کردید. این  تفاوت مهم احضار با دیگر آثار سینمایی است. درباره انتخاب بازیگرها توضیح می دهید؟

بازیگران احضار برای اولین بار است که جلوی دوربین قرار گرفته اند بنابراین هیچ ذهنیتی از سوی مخاطب در مورد این بازیگران وجود ندارد. این به ما کمک می کند تا برای ترسیم فضایی که می خواهیم رئال جلوه کند موفق باشیم. ما تنها برای بخشی از پروژه ۲ سال "احضار"  را در فصول زمستان فیلمبرداری می کردیم و همراهی بازیگران در این مدت باارزش ترین اتفاق برای ما بود. امیدواریم که درخشش بازیگران در احضار دیده شود و این سریال شروع پرقدرتی برای ورود آن ها به عرصه بازیگری باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: