کد خبر: ۳۰۲۲۹۲
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷
0
آموزش مهارت های مختلف زندگی به کودکان از جمله مهم ترین مسئولیت هایی است که بر دوش والدین قرار دارد چرا که بهترین الگو و در عین حال موثرترین الگو برای یادگیری کودکان، پدر و مادر است.
پول نیوز؛ رکسانادانیالی-  آموزش مهارت های مختلف زندگی به کودکان از جمله مهم ترین مسئولیت هایی است که بر دوش والدین قرار دارد چرا که بهترین الگو و در عین حال موثرترین الگو برای یادگیری کودکان، پدر و مادر است. از آن جایی که کودکان بیشترین سهم از وقت خود را در محیط خانه می گذرانند، اصول و قواعدی که در این محیط می آموزند بسیار پایدار تر و عمیق تر خواهد بود. از با ارزش ترین مهارت های زندگی که والدین می توانند آن را به فرزندان خود انتقال دهند، مهارت پس انداز است. در این خصوص اغلب رفتار های مالی والدین به مرور زمان توسط کودک فرا گرفته می شود پس چه بهتر که در برنامه ریزی های مالی خود به عنوان پدر و مادر، توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشیم. اکنون به بررسی راه کار هایی خواهیم پرداخت که در راستای تقویت این مهارت در کودکان می توانند موثر واقع شوند.

کودکان و مهارت پس انداز

"آموزش آینده نگری"

خانواده هایی که فرزندان خود را در مشورت های مالی و اقتصادی مشارکت می دهند، زمینه ای مناسب برای ایجاد ذهنیت اقتصادی در فرزند را فراهم می آورند. این مشارکت ها هر چند هم که کوچک و محدود باشند، تاثیر شگفتی در آینده کودک بر جای می گذارند. نخستین تمرینی که برای یادگیری پس انداز می توانید به کودک خود دهید، آموزش آینده نگری است. برای مثال برنامه سفر تدارک دیده اید و فرزند شما می خواهد به رستوران و شهربازی رود. هنگامی که خواسته ی او را رد می کنید، دلیل را کامل توضیح دهید برای مثال بگویید برای سفر خانواده پول پس انداز کرده اید و از این رو نمی توانید او را به تفریح دیگر ببرید. با این کار کودک از همان سنین پایین می آموزد که برای هر کاری پس انداز کرده و اولویت بندی داشته باشد.

"فرصت اشتباه کردن"

از دیگر راه کار هایی که به وسیله آن می توان مهارت پس انداز کردن را به کودک آموخت، این است که به فرزند خود اجازه اشتباه کردن دهیم. کودکان از سن 3 سالگی به تدریج آماده خواهند شد تا استقلال مالی را در یابند. برای مثال هنگامی که به خرید می روید اجازه دهید تا از پول خودشان هر چه می خواهند خریداری کنند حتی اگر دچار اشتباه شوند. این راه کار نه تنها مهارت های مدیریت پول را به کودک می آموزد، بلکه وی را برای انتخاب های بهتر و آگاهانه تر آماده می سازد. فرصت برای ارتکاب اشتباه در دوران کودکی سبب کاهش احتمال اشتباه در بزرگسالی و برنامه ریزی های بزرگ تر مالی می شود.

"فعالیت های تشویقی"

برای کار های خوبی که فرزندتان انجام می دهد، جوایزی را منظور کنید. اغلب اوقات والدین جوایز خوراکی را انتخاب می کنند چرا که برای کودکان نیز جذاب تر است. اما هدف از این کار در آموزش مهارت های مالی به کودکان چیست؟ برای مثال شکلاتی که در پاسخ به فعالیت صورت گرفته از جانب کودک به او جایزه داده می شود، مفهوم کسب و کار را به وی خواهد آموخت. این موضوع به مسائل پولی نیز قابل تعمیم است. کودک می آموزد که برای دریافت جایزه، پول و یا هر چیز دیگری تلاش کند. این مورد راه کاری است که در اغلب کودکان نتایج مثبت به همراه داشته و انجام آن توسط بیشتر روانشناسان کودک پیشنهاد می شود.

"آموزش مسیر"

در کنار آموزش تلاش برای کسب جایزه و یا دریافت پول، روش خرج کردن آن و همچنین اعداد و ارقام نیز باید به کودک آموزش داده شود. برای مثال اگر علاقه به خرید وسیله ای دارد، هزینه ی آن و کاستی پولش را به وی توضیح دهید و در راستای پس انداز برای خرید وسیله به او یاری رسانید. همچنین باید به فرزند خود نحوه خرج کردن را بیاموزید، به مرور زمان خرید های بی هدف و غیر کاربردی آن ها کم شده و به جایش برای خرید وسایل مورد نیاز خود پس انداز خواهند کرد.

"تصمیم گیری"

چنان چه فرزند شما برای خرید چیزی مشتاق است، سه راه پیش روی او بگذارید: نخست خرید، دوم پس انداز کردن و سپس خرید و در نهایت قرض گرفتن از والدین. اما انتخاب را به سلیقه خودشان آزاد بگذارید. اگر گزینه سوم را انتخاب کردند، در خصوص بازپس گیری پول قوانین را رعایت کنید و همانند یک بزرگسال با آن ها برخورد کنید. این تمرین سبب می شود با عواقب قرض گرفتن چه بد و چه خوب آشنا شوند. زمانی که این گونه روی پای خود ایستاده باشند، تصمیات بهتر و منطقی تری خواهند گرفت و از همان کودکی متفکر بار می آیند.

"تخمین ارزش مندی"

یکی از اصلی ترین کلید های دست یابی به استقلال مالی در کودکان، تشخیص میزان ارزش مندی است. اما مقصود از این عبارت چیست؟ یک سری از مخارج جز ضروری ها و سری دیگر در دسته غیر ضروری ها قرار می گیرد. هنگامی که کودک شما خواسته ای غیر ضروری دارد، دو راه کار پیش رو دارید. نخست این که خواسته وی را به هفته آینده موکول کنید و امیدوار باشد ک در این مدت از خرج پول خود منصرف می شود، که اغلب به انتهای روز نرسیده دوباره خواسته اش را عنوان می کند و یا این که در ازای انجام برخی از کار های خانه و یا کار هایی که مد نظر دارید، نصف مبلغ آن را به وی جایزه دهید. این عمل سبب می شود فرزند شما در مورد ارزش خواسته اش در قبال انجام کار های گفته شده، بیاندیشد که اغلب نیز منصرف خواهد شد و بدین ترتیب می توانید از خریدی غیر ضروری جلوگیری به عمل آورید.

با تکیه بر موارد گفته شده و تمرین آن با کودک خود در دراز مدت می توانید شیوه ی پس انداز را به وی آموزش دهید و این آموزش از سنین پایین به طریق موثر تری در ذهن وی نقش خواهد بست. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: