April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۲۶۹۸
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
0
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ایران به دنبال راهبرد اقتصادی بلند مدت با عراق است و تا 2سال آینده سهم صادرات ایران به عراق به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.
پول‌نیوز - رضا رحمانی به بیان دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت و گفت: روابط صنعتی حسنه جمهوری اسلامی ایران با کشور همجوار ما عراق 2کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است و باید از تمام ظرفیت ها ممکن صنعتی و تجاری استفاده کرد.

صادرات عامل اصلی اشتغال و رونق اقتصادی است

رحمانی با اشاره به توافقات و جلسات مختلف مقامات دو کشور گفت: افزایش مبادلات اقتصادی تا مرز 20 میلیارد دلار از اهداف آینده نه چندان دور است.

او افزود: در دیدارمشترک با وزرای صنعت و اقتصاد عراق قرار گذاشتیم که تا سال 1400 شمسی از نهایت فرصت های اقتصادی استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عراق پس از خلاص شدن از دست تروریست های داعش یک بازار بکر است، افزود: عراقی ها بسیار علاقمندند برای بازسازی کشورشان از ما کمک بگیرند.
او افزود: ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در عراق به کمک صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی از خواسته های بغداد است.

رضا رحمانی از افزایش دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق گفت و افزود: با افزایش ظرفیت تولید محصولات صنعتی مانند فولاد، مصالح مختلف ساختمانی و ... می توانیم نیاز کشورهای منطقه را به درستی پوشش دهیم و رونق تولید داخلی و صادرات را روز افزون کنیم.

رحمانی با بیان اینکه با 15 کشور همسایه هستیم، گفت: در مجموع 2 درصد ظرفیت نیاز محصولات صنعتی کشورهای همجوار را جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

وی به نقش رابط ترانزیتی عراق در انتقال محصولات ایرانی به کشورهای دیگر منطقه اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات صنعتی ایرانی علاوه بر افزایش اشتغال در کشور به رونق صنایع داخلی ما و ترویج فرهنگ و تمدن ایران نیز کمک می کند.

رحمانی به احداث نمایشگاه های دائمی ایران در عراق اشاره کرد و گفت: ایران تنها کشوری است که در حال حاضر در عراق نمایشگاه تخصصی - صنعتی دایر کرده است.

او به نتایج راهبردی و اقتصادی سفر رئیس جمهور ایران به بغداد پرداخت و گفت: حدود 30 درصد از نیاز بازار لبنیات کشور عراق را ایران تامین می کند.

رحمانی به نقش تسهیل گری دولت در ایجاد بسترهای مناسب برای تجار و تولید کنندگان ایرانی اشاره کرد و گفت: ایجاد کمیسیون مشترک و کمیته های اقتصادی جانبی دوکشور، مشکلات موجود را در کمترین زمان ممکن حل و فصل می کند.

وزیر صمت کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش محصولات ایرانی در سطح بالا را عاملی برای توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: آنچه که مانع از توسعه روابط اقتصادی می شود صادرات محصولات کم کیفیت و غیر استاندارد است که می تواند برای ما در بازار عراق رقیب ایجاد کند.

وی ثبات در توافقنامه ها و دائمی بودن قراردادها را خواسته دولت عراق اعلام کرد و افزود: تسهیل در روادید تجار 2 طرف می تواند به استفاده هرچه بیشتر ظرفیت های اقتصادی هر دو طرف کمک کند.

او از تشکیل ستاد مشترک و اختصاصی وزارت صمت برای تسهیل روابط اقتصادی گفت و کمک و همیاری سایر دستگاه های اجرایی کشور را خواستار شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: