در پی دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه ؛
کد خبر: ۳۰۵۷۲۶
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
0
شرکت نوین تک زیر مجموعه بانک اقتصاد نوین با افتتاح چرخه سوم شتاب دهی فرصت های تازه ای را برای استارتاپ ها به میان آورد.
در ایران از حدود سال 1390، مباحث استارتاپی داغ شده است و در ادامه ی آن نیز شتاب دهنده ها در سال 1393 روی کار آمده اند. اولین سرمایه گذاری روی استارتاپ ها در ایران سال 1390 انجام شد اما مسیر توسعه ی استارتاپ ها از سال 1390 تا 1398 به طور کلی دگرگون شد.

پول نیوز در این باره با محمدرضا قبادی مدیرعامل شتاب دهنده نوین تک زیر نظر بانک اقتصاد نوین در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه مشهور به فاینکس(2019) که اردیبهشت امسال در مکان دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، گفتگویی ترتیب داده است:


نوین تک همراه مصمم استارتاپ های نو پا

آقای قبادی؛ با توجه به این که از هر 10 استاتاپ 9 تای آن ها شکست می خورند، شرکت شما چگونه به استارتاپ ها فرصت می دهد؟

ما در شرکت نوین تک بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری می کنیم و تا امروز سهامدار 21 استارتاپ شدیم. در توضیح این سوال باید بگوییم که ما منتظر سوددهی این استارتاپ ها نمی شویم بلکه به طور مثال ما به استارتاپی که فعالیت خود را با ما شروع می کند پس از دو سال سهام خود را به سرمایه گذار مرحله چهارم می فروشیم تا شبیه بازیگر های سهام، پول به چرخه ی ما برگردد. ما در مراحل اولیه توسعه استارتاپ ها کار می کنیم و این مراحل نیازمند پول است. فضای کار ما بیشتر فضای آموزشی است. و سرمایه گذاری که با ما کار می کند بیشتر به دنبال گرفتن بازار و شراکت است. چنین سرمایه گذاری وقتی به پول خود می رسد که اقدام به عرضه ی اولیه سهام کند و سهام خود را به بازار سهام بفروشد و با بازگشت پول دوباره سرمایه گذاری کند. این چرخه حاوی یک اکوسیستم است که همه ی بازیکنان آن برای رسیدن به هدفشان باید با هم همکاری کنند.

آینده فین تک ها در ایران را چگونه می بینید؟

آینده ی فین تک ها خیلی مبهم است. واقعیت این است که هیچ کس نمیتواند جلوی هوش تکنولوژی را بگیرد. ما به سمت فین تک های پیشرفته خواهیم رفت. نوآوری ها گاهی مخربند زیرا با هر نوآوری جدید فضاهای قبلی در هم می شکند و مسیر خود را پیدا می کنند. مشابه همین اتفاق در دنیا نیز رخ داده است. هیچ وقت در هیچ کشوری نمیتوان اتفاقی که در جای دیگری رخ داده است را نادیده گرفت. اینکه فین تک ها در دنیا به سمتی پیش رفته اند که جایگاه غیرقابل انکاری داشته باشند نشان دهنده ی این نکته است که با یک تاخیر زمانی ایران نیز همین مسیر را طی خواهد کرد. مزیت این تاخیر زمانی هم این است که فضایی در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم استارتاپ هایی بسازیم که در منطقه قابل ارائه باشند. از همین رو آینده ی فین تک ها آینده ی روشنی پیش بینی می شود. فشار تکنولوژی این مسیر را هموار و تنظیم خواهد کرد. 

آیا فضای حقوقی و قانونی ایران همگام با این پیشرفت ها است؟

ما به سمت  قانون گذاری و اصلاح مناسب قوانین در حرکتیم. اگر این موضوع را با سال 91 و امروز مقایسه کنیم، متوجه می شویم که نهاد های بسیاری امروز در ایران وجود دارند که استارتاپ ها را تنظیم می کنند. وجود انجمن صنفی نهادهای سرمایه گذار خطرپذیر در ایران و قرارداد هایی که شرکت های دانش بنیان را به سمت استارتاپ ها حرکت داده اند. و این راهی رو به رشد و جدی است. ما زیرساخت و بازار این فعالیت ها را نیز داریم. 

با توجه به اینکه اکثر استارتاپ های ایرانی کپی برداری از استارتاپ های کشور های غربی است؛ نوآوری را در این فضا چگونه تعریف می کنید؟

ابتدا به ساکن باید شفاف کرد که این فضا مختص ایران نیست و در تمام دنیا این اتفاق به طور مداوم برای استارتاپ ها رخ می دهد. نوآوری لزوماً ساختن یک پلتفرم جدید نیست. نوآوری میتواند ارائه ی یک سرویس در یک فضای جدید نیز باشد. ارائه ی یک مدل کسب و کار با یک ارزش جدید یا یک شیوه ی نو نیز زیر پرچم نوآوری قرار می گیرد. به طور مثال سیستم اسنپ کپی سیستم حمل و نقل اوبِر است ولی موفق است در حالی که اوبِر در خیلی از کشور ها شکست خورده است.  نوآوری مجموعه ای از این نکات است.

شرکت شما چه اهدافی را در زمینه ی جذب استارتاپ ها دنبال می کند؟

ما امیدواریم در یک افق پنج ساله بتوانیم کمک کنیم تا استارتاپ های موفقی به وجود بیاوریم. ما در چرخه ی سوم شتاب دهی قرار داریم که در 24 فروردین امسال افتتاح شده است و به سرمایه گذاری بر مجموعاً 21 استارتاپ انجامیده است.در حال حاضر سنجه ای که ما برای آغاز مرحله ی بعدی داریم، جذب سرمایه گذار مرحله ی بعدی است. سه تیم از هفت تیم چرخه ی اول ما تا امروز توانسته اند که جذب سرمایه داشته باشند. بنابراین این مسیر برای ما روشن است و احتمالا تا سال 1400 اوضاع استارتاپ ها به طور کلی اوضاع مطلوبی خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: