کد خبر: ۳۰۹۲۷۴
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
0
ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآنی چین برای خط آهن سریع السیر تهران-اصفهان فعال شده و برای اجرای پروژه قابل بهره برداری است.
گشایش اعتبار 13.6 میلیارد یوآنی چین فعال شد
پول‌نیوز - معاون اقتصادی شرکت راه آهن گفت: ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآنی چین برای خط آهن سریع السیر تهران-اصفهان فعال شده و برای اجرای پروژه قابل بهره برداری است.

نورالله بیرانوند صبح امروز در نشست خبری تشریح فعالیت‌های معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن در بخش تأمین مالی سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی اظهار داشت: مهمترین اقدامی که در این معاونت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ریلی انجام داده ایم، افزایش بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی است که با این اقدامات بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید نرخ بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی نسبت به سایر صنایع رقابتی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس این قانون باید نرخ بازدهی سرمایه گذاری در حوزه ریلی از نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار بالاتر باشد، لذا نرخ مورد قبول ما در شرکت راه آهن معادل نرخ شورای پول و اعتبار به اضافه دو درصد است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای سود سپرده‌های بانکی چند ساله ۱۸ درصد تعیین شده باید نرخ سود سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ۲۰ درصد باشد.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن ادامه داد: راه آهن برای دستیابی به این نرخ بازدهی، اقدام به کاهش هزینه دسترسی به ریل برای سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی کرده است که به همین منظور در طول دو سال اخیر ۲۰ درصد از هزینه دسترسی به ریل را کاهش داده ایم. همچنین اقدام دیگر ما این بود که از سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی باری تا سه سال و نیم نخست و یا معادل حمل چهار میلیون تن بار، حق دسترسی به ریل اخذ نمی‌کنیم.

بیرانوند با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبنی بر بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری در بخش ریلی یادآور شد: این قانون اجرایی شده و با همکاری وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به ازای هر تن -کیلومتر حمل بار معادل ۱.۳ سنت دلار و به ازای هر کیلومتر- مسافر ۷۳ صدم سنت دلار به سرمایه گذاران بازپرداخت خواهد شد. با این اقدامات توانسته ایم سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی را به رقم مطلوبی برسانیم اما در بخش زیربنایی ریلی هنوز نتوانسته ایم نرخ بازدهی را رقابتی و اقتصادی کنیم.

بیرانوند ادامه داد: شرکت راه آهن سود سرمایه گذاری در این حوزه را در مقابل تأمین مالی سرمایه گذاران از محل صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، تسهیلات بانکی، فاینانسرهای خارجی و مؤسسات سرمایه گذاری تضمین می‌کند. همچنین با توجه به اینکه صدور تضامین بانکی هزینه‌ای برای سرمایه گذاران دارد، لذا شرکت راه آهن تأمین هزینه‌های صدور تضامین را کاهش داده است.

به گفته این مقام مسئول در شرکت راه آهن، برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش ریلی شرکت راه آهن قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های ریلی به امضا رسانده تا هزینه اجاره لکوموتیو و دیگر خدمات مورد نیاز این شرکت را کاهش دهد. همچنین راه آهن در تأمین مالی بخشی از پروژه‌ها مشارکت کرده و در اجرای طرح‌های TOD (توسعه خدمات تجاری در ایستگاه‌های راه آهن) تا ۳۰ درصد و احداث خطوط ریلی فرعی تا ۵۰ درصد این هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد.

معاون اقتصادی شرکت راه آهن به موضوع تأمین سوخت رسانی قطارهای باری و مسافری اشاره و اظهار کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی سیستم تأمین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی به یک سیستم بسته از پالایشگاه تا مصرف تبدیل شده که به کاهش چشم گیر مصرف سوخت در بخش ریلی منجر شده است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما تأمین مالی حمل و نقل ریلی از محل بازار سرمایه است که برای این منظور تاکنون برای تأمین مالی تولید واگن در چهار کارخانه واگن سازی داخلی، اوراق صکوک اجاره در بازار سرمایه عرضه شده و این اوراق در کمتر از یک ساعت به فروش رسید و در حال حاضر بازپرداخت آنها آغاز شده است.

بیرانوند با تاکید بر اینکه دارایی‌های سرمایه گذاری شده در بخش راه آهن با نرخ ارز برابری می‌کند، گفت: این تنها سندی است که دارایی‌های ملکی سرمایه گذاران مانند واگن معادل افزایش نرخ ارز، دارای ارزش خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از LC چین در احداث خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: ارزش این ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآن است و مشکل خاصی ندارد و در حال حاضر چینی‌ها آن را برای ایران فعال کرده اند. اعتبار این LC نزد بانک موجود بوده و هر موقع اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.
منبع: مهر
برچسب ها: راه آهن ، چین ، خط آهن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: