April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
پول‌نیوز - رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پرداخت 533 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در سال گذشته گفت: اگر این رقم وارد چرخه اقتصاد می‌شد، تحول خوبی در این بخش صورت می‌گرفت.

سال گذشته 533 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت شد

مسعود خوانساری امروز در سومین جلسه دوره نهم هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: از سال 92 تا 98 طی 24 فصل رشد سرمایه‌گذاری در 14 فصل منفی و میانگین رشد سرمایه‌گذاری منفی 3.8 درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رشد مصرف از سال 92 تا 98 گفت: طی 24 فصل فقط در 9 فصل رشد مصرف مثبت بوده و میانگین رشد مصرف منفی 2.2 بوده است.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار تورم سال نود و هفت 26.9 درصد و رشد اقتصادی منفی 4.7 درصد بوده است.

وی گفت: همچنین صادرات کشور در سال 97 نسبت به 96 شش درصد کاهش و واردات 21.7 درصد کاهش داشته که با توجه به اینکه بیشتر کالاهای وارداتی واسطه‌ای و مواد اولیه است، برای تولید در سال 98 ایجاد نگرانی کرده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز اشاره داشت: این موضوع هم به بحران نقدینگی بنگاه‌ها اضافه شده و نقدینگی بنگاه‌ها را دچار مشکل کرده است.

خوانساری بیان داشت: در سال 98 با توجه به شرایط فوق واحدهای تولیدی در معرض خطر و بحران هستند و به نظر می‌رسد، تنها راه اصلاح پرداختن به ساختار اقتصادی است.

وی گفت:‌بر اساس آنچه سازمان برنامه بودجه اعلام کرده 800 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود و در حالی که کل وابستگی ما به نفت 200 هزار میلیارد تومان است. یعنی اگر فقط یک چهارم آن را به اقشار آسیب‌پذیر دهیم، می‌توانیم ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به ارقامی که به عنوان یارانه در سال 97 پرداخت شده است، گفت: در این سال 123 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین، 130 هزار میلیارد یارانه گازوئیل و 280 هزار میلیارد تومان یارانه گاز طبیعی پرداخت شده که جمعا 533 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده که اگر این رقم وارد چرخ اقتصاد شود تحول خوبی در اقتصاد کشور خواهیم داشت.

خوانساری همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در روز گذشته، اظهار داشت:‌ این انتخابات بسیار پرشور برگزار شد و حضور بیش از 450 نفر از اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران حاکی از اتحاد و همبستگی اعضا با یکدیگر بود، اما متاسفانه به علت اینکه برخی حضور یکی از نمایندگان بخش دولتی را به عنوان ناظر بر انتخابات نپذیرفتند، بی‌اخلاقی صورت گرفت که در همین جا بابت آن عذرخواهی می‌کنم.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: