April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس از درگیری های ماه پیش در خلیج فارس؛
کد خبر: ۳۱۱۳۴۶
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
0
آسیا به هزینه های حمل و نقل دریایی نفت در خاورمیانه معترض است.
 به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز؛ پس از حملات ماه گذشته به نفتکش ها در محدوده ی خلیج فارس، به گفته ی تحلیلگران صنایع، هزینه حمل و نقل و بیمه حمل و نقل نفت خام ازخاورمیانه افزایش یافته است.

قیمت حمل و نقل نفتکش ها، پس از درگیری های خلیج فارس افزایش یافت

خاورمیانه بیش از دو سوم عرضه نفت در آسیا را تشکیل می دهد و حملات به تانکرهای خلیج فارس در 13 ژوئن نگرانی های امنیتی را بین شرکت های نفتی و حمل و نقل در منطقه افزایش داده است.

بر طبق نظر مقامات، حق بیمه برای کشتی های باری در خلیج فارس 10 برابر افزایش یافته است. با توجه به داده های موسسه ی ریفینیتیو، نرخ حمل و نقل برای حامل های خالص بسیار بزرگ VLCC از پایانه های نفت خلیج فارس به بنادر آسیا، از زمان حملات ماه گذشته، حدود 30 درصد افزایش یافته است.

یک مقام رسمی شرکت نفت هند  گفته است که پیش از این بیمه ی حامل های خالص بسیار بزرگ VLCC، تقریبا صفر بوده است. هزینه ی حمل و نقل پیش از این حدود 15،000 تا 20،000 دلار پرداخت کردیم و در حال حاضر این میزان به 150،000 تا 200،000 دلار افزایش یافته است. مقامات شرکت نفت هند اعلام کردند که هزینه ی بیمه از 0.04 درصد به 0.4 درصد رسیده است، همچنین انجمن نفت ژاپن در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد نرخ بیمه از 0.025 به 0.25 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

منابع تجاری مختلفی بیان کرده اند که هزینه ی بیمه ی نفتکش ها بر اساس درصدی از ارزش کشتی تعیین شده‌است و هر چه کشتی‌ها جدیدتر باشند، هزینه بیمه بالاتر خواهد بود.

طبق آمار موسسه ی ریفینیتیو؛ از 12 ژوئن، هزینه حمل و نقل نفت خام از بنادر سعودی در خلیج راس تانورا تا خلیج نینگبو چین، در یک بار  هزینه ی حمل و نقل برای یک تانکر VLCC تا 1.24دلار معادل 27درصد بشکه ای افزایش یافته است. داده‌ها نشان داده اند که در همین زمان و با همان نوع کشتی، انتقال نفت خام از امارات به بندر هند تا 37 درصد و از کویت به سنگاپور تا 24 درصد افزایش‌یافته است.

در این ارتباط یکی از تجار چینی گفته است که این جهش در نرخ حمل و نقل، در این نقطه قابل مدیریت است. همچنین جورجی اسلاوو، رئیس بخش تحقیقات کارگزاری بورس اوراق بهادار انگلستان بیان کرد که احتمالا نرخ حمل و نقل بیش از این افزایش نیابد، اما صنعتگران نفت و کشتیرانی نسبت به پتانسیل درگیری در خاورمیانه محتاط هستند. 

در کوتاه‌مدت، نرخ حمل و نقل به احتمال زیاد بالا نمی‌رود چون تقاضا برای ظرفیت حمل و نقل ضعیف است ، در حالی که انتظار نمی‌رود که نرخ‌های حمل و نقل بیشتر افزایش یابد ، صنعت نفت و کشتیرانی از پتانسیل برای درگیری‌های بیشتر در خاور میانه نگران است .
یک مقام پالایشگاه کره‌جنوبی نیز گفت که با نظارت بر وضعیت و گسترش تنوع منابع نفت خام به دنبال جایگزین کردن نفت کره جنوبی به جای نفت خاورمیانه هستند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: