کد خبر: ۳۱۱۵۰۴
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
0
این موضوع که هیچ محدودیتی برای خرید بیت کوین برای شخص خاصی وجود ندارد، طرفداران بیت‌کوین آن را مسیری میانبر برای رهایی از قوانین و سیستم بانکی کشورها و دیگر محدودیت‌ها و نیز تحریم‌ها و ردگیری‌ها می‌بینند.

پول‌نیوز - در بین انواع مختلف پول های دیجیتال در ایران، بیت کوین از سایر رمزنگارها شناخته شده‌تر است.

آیا بیت کوین امن است؟

و اما "بیت کوین" چیست؟ بیت کوین یک "پول رمزنگاری" شده و یا به عبارت دیگر "پول مجازی" است. البته در دنیای رمزپول ها یا پول مجازی بیت کوین تنها نیست. اتریوم (Ethereum)، ریپل (Ripple), لایت‌کوین (Litecoin), دش (Dash)، پیرکوین (Peercoin)، داج ‌کوین (Dogecoin)، پرایم‌کوین (Prime coin)، ون (Ven) و تتر (Tether) از دیگر پول های مجازی شناخته شده هستند.

بر خلاف پول های سنتی، رمزپول ها به عنوان دارایی دیجیتال محسوب می شوند.

ارزش بیت کوین را میزان تقاضا و این اصل که تعداد آن محدود است تعیین می کند؛ یعنی فقط 21 میلیون بیت‌ کوین برای استخراج وجود دارد. محدودیت در کل بیت ‌کوین‌ها، تفاوت‌ آن با پول‌های فیزیکی رایج است، چرا که دولت ها می‌توانند آنها را هر زمانی به صورت نامحدود چاپ و عرضه کنند.

"بیت‌کوین ماینر" یا "ماینر" اصطلاحا به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مخصوص استخراج بیت‌کوین است که مدل های مختلفی دارد و افرادی که بیت‌کوین استخراج می کنند ماینر گفته می‌شود.

ماینرها، ارز دیجیتال را نمی خرند یا اینکه آنرا از شخص دیگری بدست نمی‌آورند، بلکه با صرف هزینه و انرژی آنها را تولید می‌کنند.

استخراج کنندگان تراکنش ها را پردازش و زنجیره بلوکی را بروز رسانی می کنند. پس از حل مساله های بسیار پیچیده آنها در نهایت بیت کوین جدید به دست می آورند.

این ارز دیجیتال براساس سامانه پرداخت همتا به همتا کار می کند به این معنی که افراد برای انتقال پول به یکدیگر نیازی به واسطه گری بانک ها ندارند به عبارت دیگر مانند ارسال یک نامه الکترونیکی به دیگران است.

بیت کوین غیرمتمرکز است؛ هیچ کس کنترلی بر روی آن ندارد برخلاف پول های سنتی که بانک مرکزی پشتوانه آن است در مورد بیت کوین و یا پول های رمزنگاری شده این موضوع صدق نمی کند.

آیا بیت کوین امن است؟

بیت کوین با رمزنگاری و تبدیل اطلاعات به کدهای امن از جعل شدنش جلوگیری می کند. بیت کوین همچنین از فرآیند زنجیره بلوکی بهره می برد و همانند یک دفتر حسابرسی کل همه تراکنش ها در آن ثبت و ذخیره می شود. درست همانند سیستم بانکی که در آن همه چیز می تواند رهگیری شود، ولی با یک تفاوت بسیار بزرگ یک کپی از هر تراکنش بر روی تمام کامپیوترهای عضو مجموعه ذخیره می شود و به این ترتیب بیت کوین از حمله های سایبری می تواند در امان باشد. با این روش بیت کوین نمی گذارد که کسی پولش را بیش از یکبار خرج کند. به علاوه آن که هر کاربر بیت کوین یک کلید اختصاصی دارد که مثل رمز عبور، پرداختی و واریزی باید با آن تایید شود.

بیت کوین را می توان در کیف پول دیجیتال گذاشت که در صرافی های آنلاین نگهداری می شود. البته با همه این مراحل امکان هک شدن وجود خواهد داشت. و اگر کسی هک شد باید قید پولش را بزند چرا که هیچ راهی برای بازگرداندن پول وجود نخواهد داشت.

این موضوع که هیچ محدودیتی برای خرید بیت کوین برای شخص خاصی وجود ندارد، طرفداران بیت‌کوین آن را مسیری میانبر برای رهایی از قوانین و سیستم بانکی کشورها و دیگر محدودیت‌ها و نیز تحریم‌ها و ردگیری‌ها می‌بینند.

پول‌های مجازی به دلیل اینکه تحت نظارت نهادهای مالی و بانکی خاصی نیستند می‌تواند بسیاری از نهادهای ناظر را دور بزند. با بیت کوین می توان همه چیز خرید و فروش کرد به همین دلیل پول های مجازی مخالفین قدرتمندی دارد؛ برخی دولت ها و نهادهای امنیتی دنیا، بیت‌کوین را، راهی برای سودجویی تبهکاران و تروریست ها می دانند تا از چنگ قانون فرار کنند به طوری که کسی نتواند آنها را ردگیری کند.

2 سال پیش مقام های قضایی آمریکا یک زن را به پولشویی و کمک مالی به گروه تروریستی داعش از طریق ارسال پول دیجیتال بیت کوین متهم کردند.

بانک مرکزی ایران به کارگیری ابزار بیت کوین در مراکز پولی و مالی کشور را ممنوع اعلام کرده است.

 شورای عالی مبارزه با پولشویی همچنین گفته است: از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.

بانک مرکزی ایران در ابلاغیه ای، تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافي ها را از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای دیجیتال و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج این گونه ارزها شود را ممنوع اعلام کرده است.

در ایران مجوز قانونی برای وارد کردن دستگاه های استخراج یا همان ماینر وجود ندارد و این دستگاه ها از طریق قاچاق وارد کشور می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: