پول نیوز - شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ ترین شركت تولیدكننده نفت خام كشور، جایگاه ویژه ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد كشور دارد. وجود صدها پروژه فعال در این شركت علاوه بر ایجاد فرصت های كسب و كار و رونق اقتصادی استان های حوزه نفت خیز واقع در حوزه فعالیت، نقش مهمی در تحقق اهداف عالی نظام در زمینه پیشرفت و تعالی كشور و دستیابی به اهداف برنامه های توسعه دارد.

مروری بر موفقیت ها و دستاوردهای شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب در یكسال گذشته از هفته دولت ۱۳۹۷ تا هفته دولت ۱۳۹۸ نشان دهنده عزم و اراده و همت و پشتكار مجموعه مدیریت و كاركنان این شركت برای افزایش و استمرار تولید و دستیابی به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی از سوی شركت ملی نفت ایران و مبتنی بر رونق تولید، حمایت از ساخت داخل و بومی سازی نیازمندی ها است.

 

دستاوردهای یک‎ساله شركت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب‎ تشریح شد

 


به گزارش پول نیوز به نقل از شرکت ملی نفت ایران، برخی از مهمترین دستاوردها و موفقیت های این شركت در یكسال سال گذشته به این شرح است:

 

راه اندازی مشعل بدون دود واحد بهره‌برداری اهواز ۳

 

مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۳ اهواز با هدف حفظ محیط زیست احداث و راه اندازی شد. اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره برداری اهواز ۳ از سال ۱۳۹۵ به مرحله اجرا درآمد که در این پروژه تجهیزاتی نظیر مخزن مایع گاز فلر (K.O.D) جهت حذف قطرات هیدروکربنی همراه گاز ارسالی به مشعل، تیپ مشعل (Flare Tip) با نازل های خاص جهت حذف کربن نسوخته (دوده) گاز مشعل و عامل کمکی گاز سوخت با فشار بالا (HP Assist Gas) جهت ایجاد شرایط احتراق کامل و دستیابی به درجه شفافیت یک (تیرگی ۲۰ درصد) گاز ارسالی براساس مقررات زیست محیطی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شد. چنین پروژه ای برای نخستین بار در سطح مناطق نفت خیز جنوب اجرا شد و طی آن سامانه خودکار روشن کردن مشعل نیز طراحی و ساخته شد که از ویژگی های مهم آن، برگشت هزینه های انجام شده در کمتر از یک ماه است.

 

تعمیرات اساسی ۴ كارخانه در مناطق نفت خیز جنوب به صورت هم زمان

 

تعمیرات اساسی چهار كارخانه تقویت فشار گاز آسماری اهواز ۵، تقویت فشار گاز مایع مارون ۵، ایستگاه تقویت فشار گاز كوپال بنگستان و واحد مشترك گاز مایع ۷۰۰ به صورت همزمان در شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شد. تعمیرات اساسی این ۴ كارخانه با فعالیت طاقت فرسای ۲۰۰ نفر از گروه ها و واحدهای عملیاتی كاركنان خدوم در مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی اجرا شد كه علاوه بر صرفه جویی ۳۰ روزه در تعمیرات اساسی در كارخانه های مذكور، از هدر رفتن روزانه ۵۶ میلیون فوت مكعب گاز نیز جلوگیری به عمل آمد.

 

رونمایی از پنج قلم کالای راهبردی ساخت داخل

 

به همت مدیریت تداركات و امور كالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پنج قلم کالای ساخت داخل رونمایی شد. این تجهیزات شامل جایگاه شیرفرازآوری، لوله های جریانی بدون درز، روتورکامل کمپرسورگازی سولارC-۱۶، مته صخره ای ۸ و ۱/۲ اینچ و جریان سنج کامپیوتر S۶۰۰ که با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و توسط شرکت های داخلی بخش خصوصی بومی سازی شده است.

 

ساخت گل حفاری فوق سنگین توسط مناطق نفت خیز جنوب

 

كارشناسان معاونت حفاری شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب موفق شدند در اقدامی نوآورانه، گل حفاری فوق سنگین را برای اولین بار در كشور ساخته و مورد استفاده قرار دهند. با استفاده از مدل های علمی و تجربه ی زیاد كارشناسان شركت، ماده ای به نام "سی وای مكس" به همراه چند افزودنی دیگر مورد استفاده قرار گرفت و گل مورد نظر با وزن ۱۷۴pcf و شرایط رئولوژی مناسب آماده شد كه با استفاده از آن بر جریان چاه های پرفشار غلبه می كند.

 

امضای ۶ قرارداد از طرح نگهداشت و افزایش توان تولید ۲۸ مخزن

 

در راستای سیاست های کلان بخش بالادستی صنعت نفت، مدل جدید قردادهای نفتی را برای توسعه ۲۸ مخزن از میادین تحت راهبری خود اجرایی کرد و در مرحله اول، قرارداد توسعه ۶ مخزن با برندگان مناقصات امضا شد. ارزش تقریبی این شش قرارداد ۴۴۰۰ میلیارد تومان است كه با امضای آنها اجرای طرح توسعه مخزن های منصوری آسماری و رامشیر به شركت اویك و مخازن گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی به ترتیب به شرکت های ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس و حفاری دانا واگذار شدند. پیمانکاران ۳ بسته قراردادی نیز شامل مارون۱۴ ، زیلایی و سیاهمکان امروز در کمیته فنی بازرگانی و کمیته مناقصات مشخص شدند که ارزش قراردادهای آنها ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که بعد از اخذ مصوبات لازم از هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران کارها به صورت رسمی واگذار خواهد شد.

 

انجام تعمیـرات اساسی واحد یك كارخانه گاز و گاز مایـع ۷۰۰

 

تعمیرات اساسی واحد یك كارخانه گاز و گاز مایع ۷۰۰ (NGL۷۰۰) توسط مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت انجام شد. در اجرای این پروژه، ۳۸دستگاه تجهیز ثابت، ۲۶دستگاه الكتروموتور، ۲۴ دستگاه گیربكس، ۲ دستگاه پمپ، ضخامت سنجی خطوط لوله گاز، شیر آلات مختلف، شیرهای ایمنی، صفحات سوراخ دار، مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت. اجرای این پروژه با توجه به برنامه ریزی زمان بدی می بایست طی ۴۵ روزكاری انجام می شد كه به دست توانای متخصصین داخلی و نیروهای بومی و با وجود شرایط نامناسب جوی در مدت ۱۹ روز بدون هیچگونه حادثه و در شرایط كاملاً ایمن صورت پذیرفت.

 

نوسازی و راه‌اندازی دكل مكشی ۱۰۴ در مناطق نفت خیز جنوب

 

با تلاش و كوشش كم نظیر كاركنان باتجربه، متخصص و سخت‌كوش مدیریت تعمیر، تكمیل و خدمات فنی چاه‌های شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب، دكل مكشی ۱۰۴ در مدت ۳ماه نوسازی، تجهیز و آماده عملیات شد. كاربری انحصاری این دكل با توان ۲۵۰ اسب بخار و حداكثر عمق عملیاتی ۱۲۰۰۰ فوت جهت زنده‌سازی و جریان دادن چاه های دارای رشته‌های مغزی "۷/۸-۲و"۱/۲-۳ جهت برداشت و مكش فشار هیدروستاتیك ستون چاه و عملیات زنده‌سازی (Liquid Lifting) می‌باشد كه با استفاده از Swabbing cap مربوطه برای چاه‌های دارای رشته مغزی "۱/۲-۴ نیز قابلیت استفاده را دارد.

 

ساخت اَبَرسازه های فرآورشی با همكاری سازندگان داخلی

 

برج گوگرد زدا كه یك محصول با طراحی، مهندسی و ساخت كاملا ایرانی است، برای نصب در مجتمع صنعتی شماره ۳ شركت بهره برداری نفت و گاز مارون ساخته شد. ساخت سه برج گوگردزدای نفت با هدف احداث تسهیلات لازم برای فرآورش و شیرین سازی روزانه ۸۰ هزار بشكه نفت ترش مخزن آسماری مارون در واحدهای بهره برداری مارون ۳ و ۵ برنامه ریزی شد كه اولین برج گوگردزدا پس از ساخت و انجام آزمایش در واحد بهره برداری مارون ۵ مستقر و دومین برج به مجتمع صنعتی شماره ۳ مارون منتقل شد تا بر روی فنداسیونی متناسب با شرایط برج نصب شود. مراحل ساخت و آزمایش برج سوم نیز درحال انجام است.

 

تعمیر ۱۰۰۰ عدد انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی در مناطق نفت‌خیز جنوب

 

با تلاش و كوشش كاركنان با تجربه، متخصص و سخت‌كوش مدیریت تعمیر، تكمیل و خدمات فنی چاه‌های شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تعداد ۱۰۰۰ عدد انواع شیرآلات وتسهیلات سرچاهی تعمیر و بازسازی شد. این تجهیزات شامل انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی معیوب برگشتی از دكل‌های حفاری/ تعمیراتی و چاه‌های تولیدی شركت‌های بهره‌بردار در اندازه‌ها و فشارهای مختلف ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ پام عملیاتی بوده كه در كارگاه تعمیرات سرچاهی واحد خدمات فنی چاه‌ها تعمیر شد و پس از انجام موفقیت‌آمیز تست‌های كارگاهی، مجدداً در چاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

 

امضای قرارداد مطالعات جامع مخازن شش گانه مناطق نفتخیزجنوب

 

قرارداد مطالعات جامع مخازن شش گانه (پارسی، هفتکل، لب سفید، بینک، منصورآباد و نرگسی) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب امضا شد. میزان نفت در جای این میادین شش گانه معادل ۲۸.۵ میلیارد بشکه متعارفی و ضریب بازیافت متوسط نهایی آنها ۲۶ درصد است و با نتیجه مطالعات جامع مخازن شش گانه، روزانه ۱۶۳ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب افزوده می شود. ارزش ریالی قرارداد مطالعات جامع شش گانه ۱۲۷ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال است و بخش ارزی آن نیز ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار یورو است و مدت اجرای قرارداد برای مطالعات جامع میادین پارسی، هفتکل و لب سفید۲۴ ماه و برای میادین منصوری، بینک و نرگسی ۱۵ ماه است.

 

بهره برداری از طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیك(کمپوستینگ)

 

برای نخستین بار در کشور طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیك(کمپوستینگ) در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت اجرا شد و به بهره برداری رسید. این طرح که در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست به طور آزمایشی در حفاری یکی از چاه های میدان نفت‌سفید و در منطقه حفاظت شده زیستی به اجرا در آمد، نتایج موفقیت آمیزی داشته است. اجرای این طرح در كاهش آلودگی های ناشی از پسماند حفاری و صرفه حاصل از بازیافت خاك، آب و مواد مورد استفاده در حفاری به طور چشمگیر موثر بوده و می توان این روش را در حفاری های آینده بویژه در سایر مناطق حفاظت شده مورد استفاده قرار داد.

 

مشاركت همه جانبه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شركت های تابع در مدیریت بحران سیل استان خوزستان

 

شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شركت های تابع، از ابتدای سال جاری و همزمان با بالا آمدن سطح رودخانه های دز، کرخه و کارون و بروز سیلاب در خوزستان در دوجبهه امدادرسانی به مردم و مراقبت از تاسیسات و راهبری تولید نقش آفرینی کردند. با وجود این که بسیاری از تاسیسات و خطوط لوله شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون و مسجدسلیمان دچار آبگرفتگی شده و یا در محاصره سیلاب قرار گرفتند اما با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران، تولید و توزیع نفت خام از ابتدای سال جاری تا کنون مطابق برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران به طور ۱۰۰ درصدی محقق شد. صنعت نفت با هم افزایی دستگاه های اجرایی استان خوزستان آنچه را که در توان داشت به میدان آورد و در هر دو جبهه با موفقیت اقدام های لازم را انجام داد.

از جمله اقدام های انجام شده می توان به اعزام صدها دستگاه ماشین آلات سنگین و راهسازی، احداث سیل بند در حاشیه رودخانه کارون در منطقه فاز۳ کوی ملت(کوروش)،‌ استحکام سیل بندهای الهایی، استقرار ۸ دستگاه پمپ تراک جهت رفع آبگرفتگی مناطق مختلف اهواز، کارون و باوی، توزیع بسته های فرهنگی و مشارکت در ارائه خدمات بهداشت روانی به خانواده های سیل زده، توزیع کمک های کارکنان صنعت نفت جنوب به مناطق سیل‌زده الهایی، حمیدیه و شهرستان کارون در چند مرحله، بازگشایی جاده قدیم اهواز- خرمشهر، تخلیه ۷۰۰۰ هكتار از اراضی كشاورزی دشت آزادگان و برگزاری پایگاه سلامت بهداشت و روان در کمپ های محل استقرار سیل زدگان اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: